Terug
Gepubliceerd op 06/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 22/09/2025 - 14:00

Aanpassen van het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram De Geeter, Rudy Frederic, Schepenen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op het collegebesluit van 6 januari 2025 houdende 'Goedkeuren van het huishoudelijk reglement voor het College van Burgemeester en Schepenen';

Overwegende dat het mogelijk moet zijn om in uitzonderlijke gevallen digitaal en hybride te kunnen vergaderen; dat het moet gaan om dringende, noodzakelijke of spoedeisende omstandigheden die gemotiveerd zijn; dat in voorkomend geval een medisch attest zal moeten voorgelegd worden; dat een aanpassing van het huishoudelijk reglement noodzakelijk is om digitaal en hybride te kunnen vergaderen;

Overwegende dat dergelijke vergaderingen via TEAMS kunnen worden georganiseerd en dat de agenda, dossiers en bijkomende documenten ter beschikking zijn via ECHO e-notulenbeheer;

Juridisch kader

Gelet op artikel 54 van het decreet lokaal bestuur,

Besluit

Enig artikel:
Volgende artikels aan het huishoudelijk reglement toe te voegen:

4. Digitaal vergaderen

Het college kan enkel digitaal vergaderen in volgende uitzonderlijke omstandigheden:

  • Een gezondheidscrisis, milieuramp of andere ernstige crisissituatie waarbij het de burgers afgeraden of verboden wordt om samen te komen;
  • Een dringende noodzakelijke of spoedeisende beslissing van het college die niet kan wachten en wanneer een fysieke vergadering niet tijdig georganiseerd kan worden.

5. Hybride vergaderen

Het college kan enkel hybride vergaderen als:

  • Een raadslid dat wil deelnemen aan de vergadering maar dat niet kan om uitzonderlijke medische redenen, mits voorlegging van een medisch attest.