Gelet op de voordrachtakte van 15 maart 2019 en 15 juni 2020 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 2 april 2019 en 7 juli 2020 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 betreffende de installatie en eedaflegging van Stephan De Prez als schepen in vervanging van Martine Duwyn;
Overwegende dat mevrouw Martine Duwyn als zesde schepen bevoegd was voor duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn en burgerzaken in de tweede gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat door het opnemen van het schepenmandaat als zesde schepen door Stephan De Prez de mandaten in de gemeenteraadscommissies dienen aangepast te worden;
Overwegende dat de heer Stephan De Prez voor de Open VLD-fractie lid is van de eerste gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: algemeen beleid, veiligheid -& drugsbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging;
Overwegende dat de heer Stephan De Prez voor de Open VLD-fractie lid is van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, sport, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken;
Gelet op de voordrachtsakte van 10 januari 2022 van de Open VLD-fractie om raadslid Sarah De Backer af te vaardigen naar de eerste en raadslid Rurik Van Landuyt naar de tweede gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat Stephan De Prez voorzitter is van de tweede gemeenteraadscommissie en bijgevolg ook hier in zijn vervanging moet worden voorzien; dat de burgemeester of schepenen geen voorzitter kunnen zijn van een gemeenteraadscommissie;
Overwegende dat voor het mandaat van voorzitter van de tweede raadscommissie met bevoegdheden over jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, sport, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken op 10 januari 2022 Jimmy Colman Villamayor als kandidaat wordt voorgedragen;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur,
Artikel 1:
In de eerste gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: algemeen beleid, veiligheid -& drugsbeleid, politie, brandweer, financiën en begroting, organisatie en personeel, bestrijding wateroverlast, openbare werken, openbaar groen, stadspatrimonium, kerkenplan, communicatie, ICT, digitale dienstverlening, administratieve vereenvoudiging Stephan De Prez te vervangen door Sarah De Backer.
Artikel 2:
In de tweede gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, sport, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken Stephan De Prez te vervangen door Rurik Van Landuyt.
Artikel 3:
Jimmy Colman Villamayor in de tweede gemeenteraadscommissie als voorzitter aan te stellen als vervanging van de heer Stephan De Prez.
Overwegende dat de gemeenteraad in zijn geheel werd vernieuwd op 8 januari 2019;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 waarbij raadslid Godelieve Dauw werd aangeduid als de vertegenwoordiger en Freddy Galle als plaatsvervanger voor de stad Geraardsbergen in de algemene vergadering van ILvA;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2020 houdende de mededeling van het ontslag van raadslid Freddy Galle; dat naar aanleiding van dit ontslag geen nieuwe plaatsvervanger werd aangeduid in de algemene vergadering van ILvA;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 29 januari 2019 waarbij Martine Duwyn werd voorgedragen als kandidaat bestuurder voor de raad van bestuur van ILvA; dat Martine Duwyn ook effectief deel uitmaakte van de raad van bestuur van ILvA;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende de installatie en eedaflegging van Stephan De Prez als schepen in vervanging van Martine Duwyn;
Overwegende dat een nieuwe kandidaat voor de raad van bestuur dient voorgedragen te worden en dat deze kandidaat geen lid van de algemene vergadering van ILvA mag zijn;
Overwegende dat Martine Duwyn en Bram De Geeter als plaatsvervanger in de algemene vergadering van ILvA worden aangeduid;
Overwegende dat de afgevaardigden worden aangewezen bij geheime stemming;
Gelet op de geheime stemming met volgend resultaat:
Martine Duwyn: 23 stemmen 'ja', 3 stemmen 'neen', 4 'onthoudingen';
Bram De Geeter: 6 stemmen 'ja', 21 stemmen 'neen', 3 'onthoudingen';
Overwegende dat Stephan De Prez en Bram De Geeter als kandidaat voor de raad van bestuur van ILvA worden voorgedragen;
Overwegende dat de afgevaardigden worden aangewezen bij geheime stemming;
Gelet op de geheime stemming met volgend resultaat:
Stephan De Prez: 23 stemmen 'ja', 4 stemmen 'neen', 3 'onthoudingen';
Bram De Geeter: 7 stemmen 'ja', 22 stemmen 'neen', 1 'onthoudingen';
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op artikel 34 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,
Artikel 1:
Martine Duwyn aan te duiden als plaatsvervanger voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in de algemene vergadering van ILvA.
Artikel 2:
Stephan De Prez voor te dragen als kandidaat voor de raad van bestuur van ILvA.
Artikel 3:
Deze mandatarissen worden door de stad Geraardsbergen aangeduid voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Overwegende dat de gemeenteraad in zijn geheel werd vernieuwd op 8 januari 2019;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2019 waarbij schepen Martine Duwyn aangeduid werd als vertegenwoordiger voor de stad Geraardsbergen, raadslid Stephan De Prez als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw (RLVA vzw.) en schepen Martine Duwyn werd voorgedragen als lid van de raad van bestuur van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw;
Overwegende dat bij voorkeur de schepen van duurzaamheid wordt voorgedragen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende de installatie en eedaflegging van Stephan de Prez als schepen in vervanging van Martine Duwyn;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen bijgevolg een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergadering dient aan te duiden;
Overwegende dat de stad Geraardsbergen een nieuwe kandidaat voor de raad van bestuur dient aan te duiden;
Overwegend dat Stephan De Prez wordt aangeduid als vertegenwoordiger en Jimmy Colman Villamayor als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw;
Overwegende dat Stephan De Prez wordt voorgedragen als lid van de raad van bestuur van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw;
Gelet op artikel 34 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Stephan De Prez aan te duiden als vertegenwoordiger van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw en Jimmy Colman Villamayor als plaatsvervanger.
Artikel 2:
Stephan De Prez voor te dragen als lid van de raad van bestuur van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw.
Artikel 3:
Deze mandatarissen worden door de stad Geraardsbergen aangeduid voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2019 waarbij Véronique Fontaine werd aangeduid als vertegenwoordiger van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021, houdende de eedaflegging van Stephan De Prez als schepen in vervanging van Martine Duwyn vanaf 1 januari 2022;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022 houdende de vaststelling van de bevoegdheden van het schepencollege;
Overwegende dat Stephan De Prez de volgende bevoegdheden zal opnemen: duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;
Gelet op het statuut van de Interlokale vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen - hoofdstuk 4 artikel 7 dat bepaalt dat de vertegenwoordiger van de gemeenten in het beheerscomité steeds schepen, bevoegd voor sport is;
Gelet op artikel 41, 392 en 395 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Artikel 1:
Schepen Stephan De Prez aan te duiden als afgevaardigde in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.
Artikel 2:
Deze mandataris wordt aangeduid voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.
Gelet op de voordrachtakte van de Open VLD fractie van 8 januari 2019 waarin Stephan De Prez als kandidaat-effectief lid van de politieraad en Sarah De Backer als zijn eerste kandidaat-opvolger en Rurik Van Landuyt als zijn tweede kandidaat-opvolger van de politieraad werden voorgedragen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 8 januari 2019 houdende de verkiezing van de leden van de politieraad;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende de installatie en eedaflegging van Stephan De Prez als schepen vanaf 1 januari 2022;
Overwegende dat de heer Stephan De Prez zijn ontslag als effectief politieraadslid ingediend heeft op 11 januari 2022;
Gelet op het ontslag van de heer Freddy Galle als effectief lid van de politieraad, vastgesteld op de politieraad van 13 oktober 2020;
Overwegende dat voor het effectief lid Freddy Galle als kandidaat opvolger mevrouw Sarah De Backer werd voorgedragen op de voordrachtakte van de Open VLD fractie van 8 januari 2019;
Gelet op het besluit van de politieraad van 13 oktober 2020 betreffende de installatie en de eedaflegging van mevrouw Sarah De Backer in de hoedanigheid van effectief politieraadslid, dit in vervanging van Freddy Galle;
Gelet op de installatie van raadslid Rurik Van Landuyt als effectief lid van de politieraad tijdens de gemeenteraad van 8 januari 2019;
Overwegende dat noch raadslid Sarah De Backer, noch raadslid Rurik Van Landuyt bijgevolg schepen De Prez kunnen opvolgen als effectief lid van de politieraad;
Overwegende dat er zodoende geen opvolgers, voorgedragen op de voordrachtakte van de Open VLD fractie van 8 januari 2019 meer zijn, ter vervanging van schepen De Prez als effectief lid van de politieraad;
Gelet op de voordrachtakte van 8 januari 2022 waarbij de heer Reza Mohammadi wordt aangeduid als kandidaat-politieraadslid in vervanging van schepen De Prez; dat deze voordrachtakte ontvankelijk en volledig is;
Overwegende dat Reza Mohammadi het mandaat van politieraadslid zal opnemen; dat hij zal uitgenodigd worden naar de eerstvolgende politieraad voor de eedaflegging;
Gelet op de wet op de geïntegreerde politie van 7 december 1998;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Kennis te nemen van de wijziging van de mandaten van de politieraadsleden door de aanduiding van Reza Mohammadi als kandidaat-politieraadslid in vervanging van Stephan De Prez.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de secretaris van de politieraad.
Gelet op de brief van 13 december 2021 waarin vier harpen aan de Kunstacademie Geraardsbergen geschonken worden;
Gelet op het gunstig advies van Martine Rouquart, waarnemend directeur aan de Kunstacademie Geraardsbergen:
- de harpen zouden een grote meerwaarde zijn omdat ze bruikbaar en breed inzetbaar zijn op de Kunstacademie;
- de instrumenten zouden een bijdrage leveren aan het gericht waarnemen bij leerlingen met aandacht voor de transversale leerlijnen;
- deze harpen zouden er kunnen voor zorgen dat de leerlingen de volgende doelstellingen uit het leerplan op een andere manier kunnen bereiken:
â–ª de leerlingen uit de harpklas leren enkel via digitale weg kennismaken met sommige harpsoorten uit verschillende culturen/werelddelen. Leerlingen leren echter meer in de diepte als je daarnaast ook gebruik kan maken van extra didactisch materiaal in de lessen (inzetten op beheersingsniveau met cognitieve dimensie uit het leerplan),
â–ª via de instrumenten kan je de intrinsieke motivatie van de leerlingen aanspreken: verwondering, zien, horen en beleven van het instrument (inzetten op beheersingsniveau met affectieve dimensie uit het leerplan),
• deze harpen hebben een lichtgewicht en ook de snaarspanning is minder groot waardoor ze gemakkelijker hanteerbaar zijn voor jonge kinderen/leerlingen (inzetten bij lessen initiatie),
• de harpen bieden de mogelijkheid voor leerlingen uit de 4e graad om zich te verdiepen in andere speeltechnieken en repertoire (aanscherpen van een onderzoekende houding, inspireren, specialisatie en competentieontwikkeling;
Overwegende dat de raad de schenking dan ook wil aanvaarden.
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
de schenking van vier Zuid-Amerikaanse harpen aan de Kunstacademie Geraardsbergen te aanvaarden.
Gelet op het meerjarenplan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 30 december 2019, met latere wijzigingen, waarin beschreven staat dat Geraardsbergen investeert in de verdere verbetering van de woonkwaliteit. Hierbij wordt ingezet op een divers, betaalbaar en kwalitatief woonaanbod en dit in een aangename omgeving;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 februari 2021 "Goedkeuren van het reglement betreffende de premie voor de verfraaiing van voorgevels";
Overwegende dat het reglement dient aangepast te worden om het laagdrempeliger en toegankelijker te maken voor de burgers;
Overwegende dat meer aanvragers in aanmerking komen omdat de voorwaarde waarbij de aanvrager, de samenwonende partner en andere inwonende leden van het gezin al dan niet samen een andere woning(en) mogen bezitten, wordt verwijderd;
Overwegende dat meer woningen in aanmerking komen omdat het kadastraal inkomen van de woning 1500 euro mag bedragen, in plaats van 1000 euro;
Overwegende dat er meer werken in aanmerking komen omdat facturen van maximaal 2 jaar oud in aanmerking voor de premie kunnen genomen worden, in plaats van 1 jaar;
Overwegende dat renovatiewerken bij woningen met een voorgevel opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed of een beschermde voorgevel in de deelgemeente Geraardsbergen centrum, waar de historische kern van onze stad is gelegen, worden gestimuleerd om deze op te waarderen door een extra toelage toe te kennen;
Gelet op de aanbevelingen van de dienst Wonen met betrekking tot de aanpassing van het reglement;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het reglement "premie voor de verfraaiing van voorgevels" van 23 februari 2021;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 van 9 december 2019 en de extra genomen maatregelen van 5 november 2021;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid van 19 november 2010;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan van 31 december 2019;
Er wordt jaarlijks 250.000 euro voorzien in het budget;
66400000 Toegestane investeringssubsidies 062900 Overig woonbeleid
AC WOH 02 05 Gevelverfraaiing
AP WOH 02 Diverse acties ter bevordering van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving
het reglement inzake premie voor de verfraaiing van voorgevels als volgt te wijzigen:
Artikel 1: kader
De stad Geraardsbergen beschikt over een sterke identiteit. Het is deze authenticiteit en identiteit die een rol kan spelen bij de verdere ontwikkeling van de stad als kwalitatieve woon- en verblijfsplek.
De premie voor gevelverfraaiing is één van de manieren om het bestaande woningbestand op te waarderen en de belevingswaarde van de stad op te krikken. Het is de bedoeling om het aanzicht van de panden die bestemd zijn voor bewoning in Geraardsbergen te verbeteren en bij te dragen tot de leefbaarheid van straten, wijken, …
Artikel 2: definities
Bepaalde gevelelementen:
Buitenschrijnwerk: het geheel van buitendeuren en ramen in de gevels van de woning, met uitsluiting van de dak(vlak)ramen en dakkapellen.
Woning: een goed met als hoofdbestemming eengezinswonen, zonder aanwezigheid van een complementaire functie.
Aanvrager: natuurlijke perso(o)n(en) die één van de volgende zakelijke rechten bezit: volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht, recht van opstal, recht van bewoning.
Artikel 3: voorwaarden
§ 1. De premie wordt verleend voor een woning die gelegen is op het grondgebied van Geraardsbergen.
§ 2. De premie wordt verleend voor een woning die volgens de kadastrale gegevens minstens 30 jaar oud is ten overstaan van het jaar waarin de premie-aanvraag wordt ingediend. Bij twijfel wordt gekeken naar de eerste inschrijving in het bevolkingsregister.
§ 3. Het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van de woning mag niet meer dan €1.500 bedragen.
§ 4. De betreffende gevel moet aan de straatzijde liggen, moet zichtbaar zijn vanaf de straat en mag niet verder dan 3 meter van het openbaar domein gelegen zijn.
§ 5. Een woning met een voorgevel opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed kan pas in aanmerking komen na een positief advies van de dienst Cultureel Erfgoed van het lokaal bestuur Geraardsbergen.
§ 6. Een woning met een beschermde voorgevel kan pas in aanmerking komen na een positief advies van het agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen.
§ 7. De aanvrager moet de woning in eigendom bezitten op het moment van de aanvraag.
Artikel 4: lijst van werken die in aanmerking komen
Volgende limitatieve lijst van gevelverbeteringswerken die betrekking hebben op bestaande woongedeelten komen in aanmerking voor een premie:
Categorie 1: Behandeling van het voorgeveloppervlak
- reiniging van niet-geschilderde voorgevel.
- het herschilderen en/of wijzigen van het aanzicht van het voorgeveloppervlak.
- het voegwerk van de voorgevel vernieuwen.
- de afwerking van de voorgevel met gevelsteen, gevelbekleding of -bepleistering in speciaal daartoe bestemde materialen.
- het aanbrengen van gevelisolatie aan de voorgevel voor zover dit samen wordt aangevraagd met de afwerking van buitenmuren met gevelsteen, gevelbekleding of -bepleistering in speciaal daartoe bestemde materialen.
- stabiliteitswerken voor zover dit samen wordt aangevraagd met de afwerking van de voorgevel;
Tijdens de werken moet de volledige voorgevel behandeld worden en moet het geheel opgewaardeerd worden.
Categorie 2: Vervangen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel van de woning
- de afbraak van de bestaande elementen en de plaatsing van ramen en buitendeuren, voorzien van glas met een warmtegeleidingscoëfficiënt (Ug) van maximaal 1,0 W/m²K.
Als de vervanging van het buitenschrijnwerk niet vergunningsplichtig is of niet onderworpen is aan de meldingsplicht, vermeld in de Vlaamse Codex RO, moet voor buitenschrijnwerk voldaan worden aan de ventilatievoorzieningen in woongebouwen volgens Bijlage IX van het Energiebesluit. Dit betekent dat de toevoer van verse lucht in de droge lokalen moet worden gegarandeerd ofwel door ventilatieroosters in de ramen ofwel door een ventilatiesysteem in de woning.
- de rolluiken en de afwerking, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant, op voorwaarde dat daarbij ook nieuwe ramen of buitendeuren geplaatst worden.
Categorie 3: (Her)Schilderen en/of herstellen in zijn oorspronkelijke staat van ramen en deuren en van bepaalde gevelelementen
Categorie 4: Installeren van elementen op de gevel die de leefbaarheid in de straat bevorderen
zoals elementen op de gevel die nodig zijn voor de aanleg van een geveltuin, een gevelzitbank, verticale tuin,…
Artikel 5: aanvraag van de premie
§ 1. De aanvraag moet ingediend worden door middel van een formulier dat het stadsbestuur (woondienst) daarvoor ter beschikking stelt. Bij de aanvraag worden de facturen bijgevoegd van de reeds uitgevoerde werken.
§ 2. De aanvraag is pas volledig als het dossier alle documenten bevat waaruit blijkt dat voldaan is aan de voorwaarden gesteld in dit reglement en als de facturen voldoende gedetailleerd zijn om een correcte berekening van de premie mogelijk te maken.
§ 3. Facturen die maximaal 2 jaar oud zijn op het ogenblik dat het dossier volledig is en ingediend is, worden in aanmerking genomen. Oudere facturen komen niet in aanmerking voor de premie.
§ 4. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt ten laatste 3 maanden na de ontvangst van een volledige aanvraag een beslissing.
Artikel 6: premiebedrag en -berekening
§1. Het bedrag van de premie wordt vastgesteld op 50% van de kostprijs van de uitgevoerde werken en/of aankoop van materialen (BTW incl.) met een maximaal bedrag van 12 500 euro.
§2. Indien het een voorgevel betreft zoals vermeld in artikel 3 §5 of artikel 3 §6 én de woning gelegen is in de deelgemeente Geraardsbergen centrum wordt het maximaal bedrag, vermeld in §1, verhoogd met 2500 euro.
§ 3. De premie wordt berekend, definitief toegekend en uitbetaald op basis van een kopie van de officiële factuur (-uren) van de uitvoerende aannemer(s) met eventueel bijhorende offertes en/of van de aankoopfacturen van de materialen voor deze aanvragen waarvan de werken door de aanvrager, geheel of gedeeltelijk, worden uitgevoerd. Kastickets en bestelbonnen worden niet aanvaard.
§ 4. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle, het opgeven van onjuiste gegevens of het aanrekenen van te hoge prijzen kan het verval van recht op de premie of de beperking van het premiebedrag met zich meebrengen.
Artikel 7: Maatregelen tegen overbetoelaging en cumul
§1 Om te voorkomen dat het totaal van de premies/tussenkomsten hoger is dan het bedrag van de gedane investering wordt bij de berekening van de stadspremie rekening gehouden met premies die door andere of eigen instanties (overheden, energieleveranciers, enz.) kunnen worden toegekend. De investering wordt eerst verminderd met de premies van andere instanties. Indien het overblijvende bedrag kleiner is dan de maximale stadspremie dan wordt de stadspremie beperkt tot dit overblijvend bedrag.
§2. De eigen investering van de aanvrager moet steeds 25% van het totale investeringsbedrag zijn.
§3. Iedere persoon kan slecht één aanvraag doen over een periode van 10 jaar vanaf de datum van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen waar de premie voor het de verfraaiing van voorgevels wordt goedgekeurd.
Artikel 8: controlebezoeken
Het College van Burgemeester en Schepenen kan alle onderzoeken laten verrichten door ambtenaren van de stedelijke diensten of de bouwtechnische partner met wie de stad een overeenkomst heeft voor deze opdracht, voor het controleren van de verstrekte gegevens. Weigering van medewerking aan dergelijk onderzoek brengt verval van het recht op een premie met zich mee.
Artikel 9: Terugbetaling van de premie
§ 1. Is er een overdracht van eigendom voor de woning binnen een periode van tien jaar na datum van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen waarbij de premie definitief werd toegekend, dan moeten alle premies die op basis van dit reglement werden uitbetaald in de periode tussen de collegebeslissing en de verkoop, terugbetaald worden door de aanvrager of de rechtsopvolger(s) volgens onderstaande tabel
Overdracht eigendom … jaar na de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen waarbij de premie definitief word toegekend Terugvordering van …% van de premie
onmiddellijk 100%
1 jaar 90%
2 jaar 80%
3 jaar 70%
4 jaar 60%
5 jaar 50%
6 jaar 40%
7 jaar 30%
8 jaar 20%
9 jaar 10%
§ 2. De verplichting tot terugbetaling rust geheel op de aanvrager van de premie of de rechtsopvolger(s). Als de aanvraag door meerdere personen gezamenlijk werd ingediend, blijven zij hoofdelijk aansprakelijk voor terugbetaling van het premiebedrag. Op het ogenblik van de terugvordering van de premie kan door de aanvrager niet worden ingeroepen dat de prijs voor de woning geheel of gedeeltelijk toegekomen is aan iemand anders.
Artikel 10: Uitvoeringsbevoegdheid
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt met de uitvoering van dit reglement belast.
Artikel 11: Beroepsprocedure
Tegen de besluiten van het College van Burgemeester en Schepenen kan klacht worden ingediend bij de toezichthoudende overheid. Een klacht wordt bij voorkeur ingediend via het digitaal formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer
Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen op papier via aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs te richten aan ‘De toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site -Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel’.
Artikel 12: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 25 januari 2022.
Gelet op het meerjarenplan van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 december 2019, met latere wijzigingen, waarin beschreven staat dat Geraardsbergen een subsidiesysteem uitwerkt om de kwaliteit en comfort van het woningbestand te verbeteren;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 februari 2021 "Goedkeuren van het reglement betreffende de premie voor verhogen van het basiscomfort in een woning";
Overwegende dat het reglement dient aangepast te worden om het laagdrempeliger en toegankelijker te maken voor de burgers;
Overwegende dat meer aanvragers in aanmerking zullen komen omdat de voorwaarde waarbij de aanvrager, de samenwonende partner en andere inwonende leden van het gezin al dan niet samen een andere woning(en) mogen bezitten wordt verwijderd;
Overwegende dat meer woningen in aanmerking zullen komen omdat het kadastraal inkomen van de woning 1500 euro mag bedragen, in plaats van 1000 euro;
Overwegende dat er meer werken zullen in aanmerking komen omdat facturen van maximaal 2 jaar oud in aanmerking voor de premie kunnen genomen worden, in plaats van 1 jaar;
Gelet op de aanbevelingen van de dienst Wonen met betrekking tot de aanpassing van het reglement;
Gelet op decreet het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 van 9 december 2019 en de extra genomen maatregelen van 5 november 2021;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan van 31 december 2019;
Gelet op het reglement "premie voor verhogen van het basiscomfort in een woning" van 23 februari 2021;
Er wordt jaarlijks 500.000 euro voorzien
66400000 Toegestane investeringssubsidies 062900 Overig woonbeleid
AC WOH 02 03 Woningrenovatie aanmoedigen.
AP WOH 02 Diverse acties ter bevordering van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
De gemeenteraad wijzigt het reglement inzake premie voor verhogen van het basiscomfort in een woning als volgt:
Artikel 1: kader
De armoedeproblematiek vormt voor de stad een grote uitdaging die op verschillende manieren in de hand wordt gewerkt door het huidige woonaanbod.
Onder andere in de stadskern van Geraardsbergen bevinden zich veel kleine woningen, die veelal door investeerders werden opgekocht en opgekalefaterd voor verhuur. Voor deze woningen trachten we het basiscomfort te garanderen door het verplichte conformiteitsattest voor alle huurwoningen.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030 zet in op een daling van de CO2-uitstoot met 40 procent in 2030. Omdat dergelijke renovaties betaalbaar moeten zijn, willen we de premie voor het verhogen van het basiscomfort in een woning toegankelijker maken. We willen mensen aanmoedigen om renovatiewerken te doen die bijdragen aan die doelstelling.
Artikel 2: definities
Basiscomfort: voldoen aan de basisbehoeften zoals gezonde leefruimte, verwarming, verlichting, stromend water, elektriciteit, hygiënische sanitaire voorzieningen, voldoende privacy en een minimale energiescore C op het energieprestatiecertificaat.
Klein comfort: Woning voorzien van stromend water én bad of douche én WC met spoeling binnenshuis.
Aanvrager: natuurlijke perso(o)n(en) die één van de volgende zakelijke rechten bezit: volle eigendom, vruchtgebruik, erfpacht, recht van opstal, recht van bewoning.
Aanvrager die tot de specifieke doelgroep behoort, als u:
- rechthebbende op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds bent (klevertje eindigt op 1).
- een beschermde afnemer bent en dus recht hebt op het sociaal maximumtarief voor gas en elektriciteit.
Woning: een goed, vermeld in artikel 1.3, § 1, eerste lid, 66° Vlaamse Codex Wonen van 2021, met uitzondering van niet zelfstandige woningen.
Artikel 3: voorwaarden
§ 1. De premie wordt verleend voor een woning die gelegen is op het grondgebied van Geraardsbergen.
§ 2. De premie wordt verleend voor een woning die volgens de kadastrale gegevens minstens 30 jaar oud is ten overstaan van het jaar waarin de premie-aanvraag wordt ingediend, bij twijfel wordt gekeken naar de eerste inschrijving in het bevolkingsregister.
§ 3. Het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van de woning mag niet meer dan €1.500 bedragen.
§ 4. De aanvrager moet de woning in eigendom bezitten op het moment van de aanvraag.
Artikel 4: lijst van werken die in aanmerking komen
§ 1. De werken moeten doelmatig de woonkwaliteit verbeteren volgens de vereisten van veiligheid, gezondheid en wooncomfort. De Vlaamse Codex Wonen van 2021 is het referentiekader.
§ 2. Volgende limitatieve lijst van verbeteringswerken die betrekking hebben op bestaande woongedeelten komen in aanmerking voor een premie:
Categorie 1: werken in functie van het wooncomfort:
- de vernieuwing van de bestaande sanitaire toestellen of de plaatsing van maximaal één douche, één ligbad, twee wastafels en één wc als die nog niet aanwezig zijn in de woning. Samen met de vervanging of plaatsing van de toestellen komen ook volgende werken in aanmerking:
- De gehele of gedeeltelijke vernieuwing van de elektrische huisinstallatie. Dit omvat alle elementen om stroom en telecommunicatie te verdelen in de woning, inclusief de kosten van de aansluiting op het openbare net en de plaatsing van de meetinstallatie voor elektriciteit. De conformiteit van de installatie met het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties moet blijken uit een attest van een erkend keuringsorgaan.
- installeren of vervangen van een CV ketel door een verwarmingsketel met hoog rendement of een houtpelletketel om de hele woning te verwarmen of centrale verwarming met warmwaterdistributie voor vloerverwarming. Ook het installeren van een warmtepomp met een Europees productlabel van minimum A++ bij geothermisch en minimum A+ bij de andere types komt in aanmerking. Samen met de plaatsing of de vervanging komen ook in aanmerking:
- Al dan niet gedeeltelijk vernieuwen van de dakbedekking. Indien de volledige dakbedekking wordt vernieuwd dan moet er isolatie aangebracht worden. De totale Rd-waarde van het isolatiemateriaal moet groter zijn dan of gelijk zijn aan 4,5 m² K/W . Het isolatiemateriaal mag in verschillende lagen worden geplaatst.
- vernieuwen van goten indien de dakbedekking wordt vernieuwd.
Categorie 2: werken in functie van gezondheid
- het vervangen van onveilige toestellen voor het produceren van sanitair warm water, door veilige toestellen ter voorkoming van koolmonoxidevergiftiging, zoals toestellen met gesloten verbrandingskring (type C) of elektrische toestellen.
- behandeling van (grond)vocht en de werken die daaruit volgen om de vochtschade te herstellen.
- installatie van een ventilatiesysteem. Het ventilatiesysteem moet geplaatst worden door een aannemer. Enkel ventilatiesystemen met warmterecuperatie en/of vraag gestuurde ventilatiesystemen komen in aanmerking. Het ventilatiesysteem moet worden gebruikt voor de volledige woning. Het ventilatiesysteem moet voldoen aan de eisen van bijlage IX bij het Energiebesluit. Het thermisch rendement van de warmtewisselaar bij ventilatiesystemen met warmterecuperatie moet minimum 75% zijn overeenkomstig bijlage G bij bijlage V bij het Energiebesluit. De reductiefactor voor ventilatie voor de verwarmingsberekeningen moet kleiner zijn dan 0,9 bij ventilatiesystemen met vraagsturing.
Artikel 5: aanvraag van de premie
§ 1. De aanvraag moet ingediend worden door middel van een formulier dat het stadsbestuur (woondienst) daarvoor ter beschikking stelt. Bij de aanvraag worden de facturen bijgevoegd van de reeds uitgevoerde werken.
§ 2. De aanvraag is pas volledig als het dossier alle documenten bevat waaruit blijkt dat voldaan is aan de voorwaarden gesteld in dit reglement en als de bijgevoegde facturen voldoende gedetailleerd zijn. Als de aanvrager tot de specifieke doelgroep, zoals beschreven in artikel 2, behoort dienen ook deze bewijsstuk(ken) toegevoegd worden.
§ 3. Facturen die maximaal 2 jaar oud zijn op het ogenblik dat het dossier ingediend is, worden in aanmerking genomen. Oudere facturen komen niet in aanmerking voor de premie.
§ 4. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt ten laatste 3 maanden na de ontvangst van een volledige aanvraag een beslissing.
Artikel 6: premiebedrag en -berekening
§ 1. Het bedrag van de premie wordt vastgesteld op 50% van de kostprijs van de uitgevoerde werken en/of aankoop van materialen (BTW incl.) met een maximaal bedrag van 12500 euro.
§ 2. Indien de woning nog niet over klein comfort beschikt en de aanvraag tot doel heeft klein comfort te voorzien of indien de aanvrager tot de specifieke doelgroep behoort, zoals beschreven in artikel 2, dan wordt het bedrag van de premie vastgesteld op 75% van de kostprijs van de uitgevoerde werken en/of aankoop van materialen (BTW incl.) met een maximaal bedrag van 12500 euro;
§3. De premie wordt definitief berekend, toegekend en uitbetaald op basis van een kopie van de officiële facturen van de uitvoerende aannemer(s) en/of van de aankoopfacturen van de materialen voor deze aanvragen waarvan de werken door de aanvrager, geheel of gedeeltelijk, worden uitgevoerd. Kastickets en bestelbonnen worden niet aanvaard.
§4. De facturen moeten voldoende gedetailleerd (op naam van de aanvrager, op adres van de te verbouwen woning, duidelijke omschrijving van de werken,...) zijn om een correcte berekening van de premie mogelijk te maken. In geval van twijfel is het aan de premie-aanvrager om het bewijs te leveren dat de gefactureerde werken en/of materialen betrekking hebben op de principieel goedgekeurde werken.
§5. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle, het opgeven van onjuiste gegevens of het aanrekenen van te hoge prijzen kan het verval van recht op de premie of de beperking van het premiebedrag met zich meebrengen.
Artikel 7: maatregelen tegen overbetoelaging en cumul
§1. Om te voorkomen dat het totaal van de premies/tussenkomsten hoger is dan het bedrag van de gedane investering wordt bij de berekening van de stadspremie rekening gehouden met premies die door andere instanties (overheden, energieleveranciers, enz.) kunnen worden toegekend. De investering wordt eerst verminderd met de mogelijke premies van andere instanties. Indien het overblijvende bedrag kleiner is dan de maximale stadspremie dan wordt de stadspremie beperkt tot dit overblijvend bedrag.
§2. De eigen investering van de aanvrager moet steeds 25% van het totale investeringsbedrag zijn.
§3. Iedere persoon kan slecht één aanvraag doen over een periode van 10 jaar vanaf de datum van de beslissing van Burgemeester en Schepenen waar de premie voor het verhogen van het basiscomfort van de woning wordt goedgekeurd.
Artikel 8: controlebezoeken
Het College van Burgemeester en Schepenen kan alle onderzoeken laten verrichten door ambtenaren van de stedelijke diensten of de bouwtechnische partner met wie de stad een overeenkomst heeft voor deze opdracht, voor het controleren van de verstrekte gegevens. Weigering van medewerking aan dergelijk onderzoek brengt verval van het recht op een premie met zich mee.
Artikel 9: terugbetaling van de premie
§1. Is er een overdracht van eigendom van de woning binnen een periode van tien jaar na datum van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen waarbij de premie definitief werd toegekend, dan moeten alle premies die op basis van dit reglement werden uitbetaald in de periode tussen de collegebeslissing en de verkoop, terugbetaald worden door de aanvrager of de rechtsopvolger(s) volgens onderstaande tabel.
Overdracht eigendom … jaar na de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen waarbij de premie definitief word toegekend Terugvordering van …% van de premie
Onmiddellijk 100%
1 jaar 90%
2 jaar 80%
3 jaar 70%
4 jaar 60%
5 jaar 50%
6 jaar 40%
7 jaar 30%
8 jaar 20%
9 jaar 10%
§ 2. De verplichting tot terugbetaling rust geheel op de aanvrager van de premie of de rechtsopvolger(s). Als de aanvraag door meerdere personen gezamenlijk werd ingediend, blijven zij hoofdelijk aansprakelijk voor terugbetaling van het premiebedrag. Op het ogenblik van de terugvordering van de premie kan door de aanvrager niet worden ingeroepen dat de prijs voor de woning geheel of gedeeltelijk toegekomen is aan iemand anders.
Artikel 10: Uitvoeringsbevoegdheid
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt met de uitvoering van dit reglement belast.
Artikel 11: Beroepsprocedure
Tegen de besluiten van het College van Burgemeester en Schepenen kan klacht worden ingediend bij de toezichthoudende overheid. Een klacht wordt bij voorkeur ingediend via het digitaal formulier dat ter beschikking wordt gesteld op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/klachtenwegwijzer
Het is ook mogelijk om een klacht in te dienen op papier via aangetekende brief of afgifte tegen ontvangstbewijs te richten aan ‘De toezichthoudende overheid, p/a Agentschap Binnenlands Bestuur, VAC Herman Teirlinck Brussel, Thurn & Taxis-site -Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel’.
Artikel 12: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 25 januari 2022.
Overwegende de opstart van het project handhaving zwerfvuil, waardoor het Lokaal Bestuur gratis een beroep kan doen op de handhavers zwerfvuil van de OVAM;
Overwegende de noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering van overtredingen op de bepalingen van het algemeen politiereglement die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden; dat hun bevoegdheden beperkt worden tot controles rond zwerfvuil (sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, flesjes, pizzadozen, snoepverpakkingen, fruitafval, controle hondenpoepzakjes...); dat zij niet mogen worden ingezet voor controles rond sluikstorten, analyse van camerabeelden, sensibiliserende acties, controle op het onreglementair aanbieden van huisvuil of andere afvalovertredingen;
Overwegende dat deze personeelsleden voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Overwegende dat volgende gewestelijke personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties hebben gevolgd;
Overwegende het brevet van de politiescholen Paulo Gent en Campus Vesta Ranst waaruit blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid;
Overwegende dat de aanwervingen bij OVAM nog lopende zijn om uiteindelijk te komen tot een totaal van 30 handhavers;
Overwegende dat de gemeenteraad de handhavers dient aan te stellen als GAS-vaststellers; dat na deze aanstelling reeds een aanvraag kan worden ingediend bij OVAM om actiedagen in te plannen rekening houdend met de beschikbaarheid van de handhavers zwerfvuil;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde, goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 november 2020, artikelen 36 en 75;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de inzet van de gewestelijke vaststellers van OVAM gratis is voor lokale besturen;
Artikel 1:
Volgende personen aan te stellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de vaststelling van welbepaalde overtredingen op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde:
Artikel 2:
De gewestelijke vaststellers van OVAM mogen enkel overtredingen vaststellen op artikelen 36 en 75 van het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde.
Artikel 3:
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de korpschef van de lokale politiezone en aan OVAM.
Gelet op de Blue deal, dit is een plan van de Vlaamse regering in de strijd tegen waterschaarste en droogte', waarin gesteld wordt dat
(1) het ambitieniveau van de hemelwaterplannen moet verhoogd worden door de scope te verbreden naar een 'hemelwaterplan- én droogteplan' en
(2) vanaf 2024 een gemeente enkel nog toegang zal hebben tot watergerelateerde subsidies mits een hemelwater- én droogteplan werd opgemaakt dat voldoet aan dit hoger ambitieniveau;
Gelet op de publicatie van de nieuwe blauwdruk 'opmaak hemelwater- en droogteplan' versie september 2021, waarin de overgangsbepaling voor de bestaande hemelwaterplannen, zoals in Geraardsbergen het geval is, verder worden verduidelijkt (p15). Om het bestaande hemelwaterplan in regel te stellen met de vorm (opbouw)-en procesmatige vereisten van een hemelwater- en droogteplan dient het aangepaste plan (hemelwater- én droogteplan) pas ten laatste in 2027 ter goedkeuring voorgelegd worden aan Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid als (1) het bestaand hemelwaterplan is goedgekeurd door de gemeenteraad en (2) het bestaand hemelwaterplan de toetsing door de provinciale diensten integraal waterbeleid doorstaat, zoniet dient het aangepaste plan (hemelwater- én droogteplan) tegen ten laatste 2024 ter goedkeuring voorgelegd worden.
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 augustus 2016 over het vaststellen van het plan van aanpak tegen wateroverlast;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 februari 2018 over de goedkeuring van het eindrapport van fase 1 van het hemelwaterplan;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat het budget voorzien is op volgende budgetsleutel: algemene rekening 22000000 en 61399999- beleidsitem 31000;
Enig artikel:
Het eindrapport fase 1 van het hemelwaterplan goed te keuren.
Overwegende dat mevrouw Marie-Claire Henau in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) zetelt als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘vereniging van werkgevers of zelfstandigen’, en dit als plaatsvervangend lid;
Gelet op de e-mail van 21 december 2021 van Katty Carion, voorzitter van Unizo Geraardsbergen, waarin ze aangeeft dat Marie-Claire Henau haar ontslag geeft als plaatsvervangend lid binnen de GECORO en waarbij Karel Messens wordt voorgedragen als nieuw plaatsvervangend lid binnen deze geleding;
Overwegende dat volgens artikel 304§3 van het decreet lokaal bestuur hoogstens twee derde van de leden van hetzelfde geslacht mag zijn en dat met de beoogde hersamenstelling hier nog steeds wordt aan voldaan;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 1.3.3;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
In toepassing van artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening de heer Karel Messens te benoemen om, in vervanging van mevrouw Marie-Claire Henau, als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘vereniging van werkgevers of zelfstandigen’ (plaatsvervangend lid) te zetelen in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Gelet op het principieel akkoord met de onderhandse verkoop aan De Watergroep van het perceel stadseigendom, gelegen in de Pachtersstraat, met gereserveerd perceelsindentificatienummer B 881 E P0000, met een oppervlakte van 768,80m², inclusief vestiging erfdienstbaarheid, kadastraal gekend onder afdeling 1 sie B 881D P0000;
Gelet op het verkoopdossier, inclusief vestiging erfdienstbaarheid, samengesteld door notaris Wivine Brusselmans;
Gelet op het schattingsverslag van 10 december 2021, waarin de waarde wordt geschat op 26 848 euro;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2017 houdende de principiële goedkeuring verkoop van een perceel grond aan de Watergroep inclusief vestiging van een ondergrondse erfdienstbaarheid;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2018 houdende aanstelling van notaris Wivine Brusselmans;
Gelet op het financieel meerjarenplan BI 005000 - AR 26000000,
Artikel 1:
Definitief akkoord te gaan met het ontwerp van akte en het volledige dossier inzake verkoop aan de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening van een perceel grond met erop staand gebouw en gelegen aan de Pachtersstraat, met gereserveerd perceelsindentificatienummer B 881 E P0000, met een oppervlakte van 7a 68ca 80dm² inclusief de vestiging erfdienstbaarheid langs de Pachtersstraat, kadastraal gekend onder afdeling 1 sie B 881D P0000, tegen schattingsprijs.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing voor verder gevolg aan notaris Wivine Brusselmans te bezorgen.
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 15 oktober 2021 houdende de ontvangst van een klacht betreffende de gemeenteraadsbeslissing van 5 oktober 2021 in verband met de renovatie van het buurthuis Schendelbeke;
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 18 oktober 2021 houdende de ontvangst van een klacht betreffende de gemeenteraadsbeslissing van 5 oktober 2021 in verband met de samenwerking met vzw Diocesaan Schoolcomité Denderstreek-Zuid en vzw Onderwijspatrimonium Dekenaat Geraardsbergen bij het oprichten van een nieuw polyvalent gemeenschapshuis te Schendelbeke;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 8 november 2021 aan het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende beide klachten;
Gelet op de brief van 8 december 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met hun bevindingen betreffende beide klachten;
Gelet dat de Gouverneur van oordeel is dat het betreffende raadsbesluit niet strijdig is met het recht en niet zal overgaan tot het nemen van een maatregel van toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klachten van 15 oktober 2021 en van 18 oktober 2021 tegen het gemeenteraadsbesluit van 5 oktober 2021 betreffende het buurthuis te Schendelbeke, zijnde dat de Gouverneur van oordeel is dat het betreffende raadsbesluit niet strijdig is met het recht en niet zal overgaan tot het nemen van een maatregel van toezicht.
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 29 oktober 2021 betreffende de ontvangst van een klacht tegen het gemeenteraadsbesluit van 5 oktober 2021 'Principiële goedkeuring voor onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden tot de oprichting van een polyvalent Gemeenschapshuis.';
Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 december 2021 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Gelet dat de Gouverneur van oordeel is dat het betreffende raadsbesluit niet strijdig is met het recht en niet zal overgaan tot het nemen van een maatregel van toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht van 29 oktober 2021 tegen het gemeenteraadsbesluit van 5 oktober 2021 'Principiële goedkeuring voor onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden tot de oprichting van een polyvalent Gemeenschapshuis.', zijnde dat de Gouverneur van oordeel is dat het betreffende raadsbesluit niet strijdig is met het recht en niet zal overgaan tot het nemen van een maatregel van toezicht.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 30 november 2021 in verband met de klacht tegen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wegens het niet naleven van de coronamaatregelen omtrent telewerk;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 7 december 2021 op deze klacht;
Gelet op de brief van 23 december 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met hun bevindingen betreffende deze klacht, zijnde dat de Gouverneur niet zal optreden in dit dossier;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht tegen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wegens het niet naleven van de coronamaatregelen omtrent telewerk, zijnde dat de Gouverneur niet zal optreden in dit dossier.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 21 december 2021 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 26/01/2022 om 15:14.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad