Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde van 28 februari 2022 waarbij de gemeente Lierde de princiepsbeslissing neemt om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 14 van de wet, de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad;
Overwegende dat dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;
Overwegende dat dit comité het advies inwint van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleert;
Gelet op het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2020 betreffende het advies inzake de intentieverklaring van de gemeente Lierde tot toetreding tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;
Gelet op het negatief advies van het provinciaal raadgevend comité van 31 maart 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel:
Akte te nemen van het negatief advies van het provinciaal raadgevend comité betreffende de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 waarbij kennis werd genomen van de wijziging van een mandaat in de politieraad naar aanleiding van de installatie en eedaflegging van Stephan De Prez als schepen vanaf 1 januari 2022 en de aanduiding van Reza Mohammadi als zijn opvolger in de politieraad;
Gelet op de eedaflegging van Reza Mohammadi in de zitting van de politieraad van 24 maart 2022;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en zijn uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de eedaflegging van Reza Mohammadi als lid van de politieraad in vervanging van Stephan De Prez.
Gelet op de e-mail van 28 maart 2022 van de heer Manu De Backer aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarbij de heer Manu De Backer zijn ontslag als gemeenteraadslid indient;
Gelet op de installatiezitting van de gemeenteraad van 8 januari 2019 waarbij de verkozen raadsleden en hun opvolgers werden vastgesteld;
Gelet op de eedaflegging van de heer Manu De Backer als effectief verkozen raadslid op de zitting van 8 januari 2019;
Overwegende dat het ontslag definitief is na ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad;
Overwegende dat het gemeenteraadslid zijn mandaat blijft uitoefenen tot zijn opvolger geïnstalleerd is;
Gelet op artikel 13 van het decreet lokaal bestuur;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het ontslag van de heer Manu De Backer als gemeenteraadslid.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 26 april 2022, waarin kennis werd genomen van het ontslag van de heer Manu De Backer als gemeenteraadslid;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de geldigverklaring van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen;
Gelet op de installatiezitting van 8 januari 2019 houdende de installatie van de gemeenteraadsleden en eedaflegging;
Overwegende dat Manu De Backer tot lijst nr. 6 Open Vld behoort;
Overwegende dat Saskia Monseur, opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, het mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen;
Overwegende dat Saskia Monseur sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de raad voor Verkiezingsbetwistingen Oost-Vlaanderen, niet opgehouden heeft te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en op het ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet;
Overwegende dat zij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid wegens bloed- of aanverwantschap in een verboden graad of wegens het uitoefenen van een ambt of mandaat;
Gelet op artikel 13 en 14 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeentekieswet,
Enig artikel:
De geloofsbrieven van mevrouw Saskia Monseur, geboren te Geraardsbergen op 31 oktober 1981, wonende Bildeken 42, 9500 Geraardsbergen, opvolgend raadslid op de Open Vld lijst, goed te keuren.
Mevrouw Saskia Monseur wordt ter zitting uitgenodigd en legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 26 april 2022, waarin kennis werd genomen van het ontslag van gemeenteraadslid Manu De Backer;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van heden, 26 april 2022, betreffende de installatie en eedaflegging van Saskia Monseur als opvolger van gemeenteraadslid Manu De Backer;
Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad van 8 januari 2019 onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld;
Overwegende dat de rangschikking wordt vastgesteld aan het hand van de anciënniteit van de raadsleden; dat de anciënniteit de hele tijdsduur dewelke een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad omvat ; dat de anciënniteit mag onderbroken zijn; dat bij gelijke anciënniteit het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogst aantal naamstemmen heeft behaald de voorkeur geniet; dat indien het dezelfde lijst betreft, de volgorde van de verkiezingslijst wordt gevolgd;
Overwegende dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen;
Gelet op artikel 6§7 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Volgnr. | Naam |
1 | DE PADT Guido |
2 | DUWYN Martine |
3 | PANIS Ann |
4 | DE GEETER Bram |
5 | LARMUSEAU David |
6 | FONTAINE Véronique |
7 | BOURLAU Stephan |
8 | DE BACKER Sarah |
9 | VAN TRIMPONT Fernand |
10 | MERTENS Veerle |
11 | VANGEYTE Kristin |
12 | VAN DER MAELEN Emma |
13 | VAN LANDUYT Rurik |
14 | FREDERIC Rudy |
15 | DAUW Godelieve |
16 | DE CHOU Geert |
17 | ROGGEMAN Ilse |
18 | DE PREZ Stephan |
19 | DEPREZ Paul |
20 | BRONSELAER Karla |
21 | VAN DER MYNSBRUGGE Jef |
22 | QUINTELIER Johan |
23 | PARDON Paul |
24 | D’HONDT Herman |
25 | REMORY Alexandra |
26 | DE BODT PATRICK |
27 | COLMAN VILLAMAYOR Jimmy |
28 | DE GENT Hans |
29 | DERIJST Sarah-Amilia |
30 | MOHAMMADI Reza |
31 | MONSEUR Saskia |
Gelet op de voordrachtakte van 15 maart 2019, 15 juni 2020 en 10 januari 2022 van de kandidaten voor de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 2 april 2019, 7 juli 2020 en 25 januari 2022 betreffende de samenstelling van de gemeenteraadscommissies;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden, 26 april 2022 betreffende de mededeling van het ontslag van de heer Manu De Backer als raadslid;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van heden, 26 april 2022 betreffende de installatie en eedaflegging van mevrouw Saskia Monseur als raadslid in vervanging van raadslid Manu De Backer;
Overwegende dat de heer Manu De Backer voor de Open VLD-fractie lid is van de tweede gemeenteraadscommissie met volgende bevoegdheden: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport;
Gelet op de voordrachtakte van 15 april 2022 van de Open VLD-fractie om raadslid Saskia Monseur af te vaardigen naar de tweede gemeenteraadscommissie;
Gelet op artikel 37 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
In de tweede gemeenteraadscommissie met de bevoegdheden over: jeugdbeleid, onderwijs, kinderopvang, mobiliteit, stadsontwikkeling, internationale solidariteit, economie, tewerkstelling, ruimtelijke ordening, stedenbouw, landbouw, cultuur, toerisme, erfgoed, middenstand, duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport de heer Manu De Backer te vervangen door mevrouw Saskia Monseur.
Gelet op de voordrachtakte van de Open VLD fractie van 8 januari 2019 waarin Manu De Backer als kandidaat-effectief lid van de politieraad, Sarah De Backer als zijn eerste kandidaat-opvolger en Rurik Van Landuyt als zijn tweede kandidaat-opvolger van de politieraad werden voorgedragen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 8 januari 2019 houdende de verkiezing van de leden van de politieraad;
Overwegende dat de heer Manu De Backer zijn ontslag als gemeenteraadslid ingediend heeft op 28 maart 2022;dat hij bijgevolg van rechtswege geen lid meer kan zijn van de politieraad;
Gelet op het besluit van de politieraad van 13 oktober 2020 betreffende de installatie en de eedaflegging van mevrouw Sarah De Backer in de hoedanigheid van effectief politieraadslid, in vervanging van Freddy Galle;
Gelet op de installatie van raadslid Rurik Van Landuyt als effectief lid van de politieraad tijdens de gemeenteraad van 8 januari 2019;
Overwegende dat noch raadslid Sarah De Backer, noch raadslid Rurik Van Landuyt bijgevolg Manu De Backer kunnen opvolgen als effectief lid van de politieraad;
Overwegende dat er zodoende geen opvolgers, voorgedragen op de voordrachtakte van de Open VLD fractie van 8 januari 2019 meer zijn, ter vervanging van Manu De Backer als effectief lid van de politieraad;
Gelet op de voordrachtakte van 15 april 2022 waarbij Saskia Monseur wordt aangeduid als kandidaat-politieraadslid in vervanging van Manu De Backer; dat deze voordrachtakte ontvankelijk en volledig is;
Overwegende dat Saskia Monseur het mandaat van politieraadslid zal opnemen; dat zij zal uitgenodigd worden naar de eerstvolgende politieraad voor de eedaflegging;
Gelet op de wet op de geïntegreerde politie van 7 december 1998;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 1:
Kennis te nemen van de wijziging van de mandaten van de politieraadsleden door de aanduiding van Saskia Monseur als kandidaat-politieraadslid in vervanging van Manu De Backer
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan de secretaris van de politieraad.
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen aangesloten is bij de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, Dienstverlenende vereniging, afgekort TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van 21 juni 2022 van TMVS dv waarin de agenda werd meegedeeld;
Overwegende dat de agenda van deze algemene jaarvergadering volgende agendapunten bevat:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van Bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Gelet op de statuten van TMVS dv ;
Overwegende dat de gemeenteraad zijn goedkeuring dient te verlenen aan de agenda van deze algemene jaarvergadering;
Overwegende dat de heer Jimmy Colman Villamayor in zitting van 29 januari 2019 door de gemeenteraad werd aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Geraardsbergen en de heer Rurik Van Landuyt als zijn plaatsvervanger;
Gelet de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur ;
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van Bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2:
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordigers, zijnde de heer Jimmy Colman Villamayor, raadslid, wonende Zarlardingeplein 6 te 9500 Geraardsbergen, of zijn plaatsvervanger, de heer Rurik Van Landuyt, raadslid, wonende Majoor Van Lierdelaan 40 te 9500 Geraardsbergen op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3:
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op 23 juni 2022 plaats heeft in “hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas”;
Overwegende dat een dossier met documentatiestukken aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd betreffende volgende agendapunten:
Gelet op artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019 de heer Rurik Van Landuyt heeft aangeduid als vertegenwoordiger van de stad en de heer Stephan De Prez als zijn plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van Intergem;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Artikel 1:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 23 juni 2022:
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de stad Geraardsbergen, zijnde raadslid Rurik Van Landuyt, wonende Majoor Van Lierdelaan 40 te 9500 Geraardsbergen of zijn plaatsvervanger schepen Stephan De Prez, wonende Stadsweg 18 te 9500 Geraardsbergen, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering en tevens de jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een IBP (instelling voor bedrijfspensioen-voorziening) (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG), OFP (Organisme voor de financiering van pensioenen) PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP (Instelling voor Bedrijfspensioenvoorziening) meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep (Multi Inrichters Pensioenstelsel) kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 28 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met OCMW en Stad Geraardsbergen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 maart 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: positief;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat deze vertegenwoordiger een beleidsverantwoordelijke is;
Overwegende dat de heer Guido De Padt wordt aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Fernand Van Trimpont als plaatsvervanger;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Artikel 1 :
Kennis te nemen van en in te stemmen met
Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2 :
Met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3 :
In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4 :
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 5 :
De aanvullende toezegging bedraagt 1% voor de medewerkers tewerkgesteld bij de VIA-diensten.
Artikel 6:
Het bestuur vormt samen met OCMW Geraardsbergen een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 7 :
De heer Guido De Padt, wonende te Geraardsbergen aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 8:
De heer Fernand Van Trimpont wonende te Geraardsbergen aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 9 :
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Gelet dat de nieuwe regelgeving voor het Deeltijds Kunstonderwijs op 19 oktober 2021 door het Onderwijssecretariaat Vlaamse Steden en Gemeenten (OVSG) bekendgemaakt werd; dat deze nieuwe regelgeving een uitgebreid aantal te behandelen punten omvat; dat één van deze aan te pakken punten 'het vastleggen, na vakbondsonderhandeling, van de algemene afspraken inzake de beoordeling tegen het einde van het schooljaar 2021 - 2022' is;
Gelet dat de directie van de Kunstacademie Geraardsbergen op 29 oktober 2021 een e-mail ontving met info over de nieuwe modellen van de functiebeschrijvingen;
Overwegende dat de evaluatieprocedure vanaf het schooljaar 2021-2022 wordt herzien om de werkdruk op de directie te verminderen en meer flexibiliteit in het evaluatieproces aan te brengen;
Overwegende dat de evaluatiegesprekken enkel voorbehouden worden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld;
Overwegende dat een evaluatie een formele stap is om het functioneren van de personeelsleden die hun opdracht niet naar behoren uitoefenen, te verbeteren;
Overwegende dat het evaluatieproces een sleutelmoment vormt in het personeelsbeleid van een hedendaagse onderwijsinstelling en zorgt voor een billijke beoordeling en betere waardering van de prestaties van het personeel;
Overwegende dat op grond van een nauwkeurige en objectieve inschatting van de geschiktheid, de inzet, de prestaties en de verdiensten, de evaluator een oordeel moet vellen over de wijze waarop een personeelslid in de uitgeoefende functie presteert;
Overwegende dat het zal volstaan om op regelmatige basis functioneringsgesprekken te houden met de andere personeelsleden;
Overwegende dat de toepassing van dit proces betekent dat het personeelslid erkenning krijgt voor zijn inzet en voldoening en dit weerspiegelt zich in de kwaliteit en de resultaten van de Kunstacademie;
Gelet dat de overheid een wettelijk kader voorziet om op een constructieve en positieve wijze het gebruik van functiebeschrijvingen en evaluaties aan te wenden;
Gelet dat het vakbondsoverleg één keer in de loop van de maand oktober en één keer in de loop van de maand maart plaats vindt; dat het vakbondsoverleg in de maand oktober op 28 oktober 2021 plaats vond; dat het te kort dag was om het agendapunt 'het vastleggen, na vakbondsonderhandeling, van de algemene afspraken inzake de beoordeling tegen het einde van het schooljaar 2021 - 2022' op dat overleg te agenderen; dat het eerstvolgende vakbondsoverleg plaats vond op 24 maart 2022;
Gelet op het protocol van 24 maart 2022 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
Overwegende dat het noodzakelijk is om de algemene afspraken voor het functioneren en evalueren van het gesubsidieerd personeel aan de Kunstacademie Geraardsbergen vast te stellen;
Gelet op het Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, hoofdstukken Vbis en Vter en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Enig artikel:
De algemene afspraken voor het functioneren en evalueren van het gesubsidieerd personeel aan de Kunstacademie Geraardsbergen als volgt vast te stellen:
1. INWERKINGTREDING
- Deze regelgeving treedt in werking op 1 september 2021.
- Voor vastbenoemde personeelsleden en tijdelijke personeelsleden met een aanstelling voor doorlopende duur die voor 1 september 2021 als laatste evaluatie een evaluatie ‘onvoldoende’ ontvingen die niet heeft geleid tot hun ontslag, treedt de gewijzigde regeling pas in werking nadat zij eerst opnieuw werden geëvalueerd volgens de regels zoals die algemeen van toepassing waren voor 1 september 2021 en die nieuwe evaluatie definitief is geworden.
- Voor wie voordien al een evaluatieproces op gang was gekomen, maar nog geen evaluatieverslag met eindconclusie “onvoldoende” had ontvangen voor 1 september 2021 treedt de nieuwe regelgeving meteen in werking vanaf 1 september 2021.
2. EVALUATIEPROCES
Het evaluatieproces is een sleutelelement in het personeelsbeleid van de Kunstacademie Geraardsbergen.
Dit instrument zorgt voor een billijke beoordeling en betere waardering van de prestaties van het personeel. Op grond van een nauwkeurige en objectieve inschatting van de geschiktheid, de inzet, de prestaties en de verdiensten moet de evaluator een oordeel vellen over de wijze waarop een personeelslid in de uitgeoefende functie presteert.
Het evaluatieproces mag in geen geval repressief zijn.
Het positief in toepassing brengen van dit proces betekent dat het personeelslid erkenning krijgt voor zijn inzet en voldoening vindt in het werk. Dit weerspiegelt zich in de kwaliteit en de resultaten van de school.
Een evaluatie is tevens een ultieme formele stap om het functioneren van personeelsleden die hun opdracht niet naar behoren uitvoeren, te verbeteren. Als ook dat niet helpt, dan moet er kunnen afscheid genomen worden van een personeelslid.
2.1. EVALUATOREN EN ROL
1ste evaluator
1. Voor personeelsleden tewerkgesteld in een wervingsambt is de eerste evaluator de directeur van de academie waar het betrokken personeelslid is tewerkgesteld.
2. Voor de directeur is de evaluator het afdelingshoofd Mens.
3. Rol van de eerste evaluator:
De eerste evaluator draagt de uiteindelijke verantwoordelijkheid in het volledige proces. Hij voert functioneringsgesprekken, legt de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen vast, begeleidt en coacht het personeelslid, voert wanneer dit nodig blijkt het evaluatiegesprek en stelt in dat geval uiteindelijk het evaluatieverslag met de eindconclusie op.
2de evaluator
1. De tweede evaluator is het afdelingshoofd Mens.
2. Rol van de tweede evaluator:
De tweede evaluator heeft vooral de kwaliteitsbewakende rol.
Hij moet het evaluatieproces bewaken en zowel t.a.v. het personeelslid als t.a.v. de eerste evaluator een ondersteunende rol bieden.
Hij moet in de loop van de evaluatieprocedure kunnen geraadpleegd worden door zowel de eerste evaluator als door het personeelslid.
De tweede evaluator kan echter nooit in de plaats treden van de eerste evaluator en kan dus nooit zelfstandig een formeel functionerings- of evaluatiegesprek voeren met het te evalueren personeelslid.
Hij kan ook de uiteindelijke beslissing van de eerste evaluator niet wijzigen.
Opleiding
Evaluatoren moeten daartoe een gedegen opleiding krijgen. Vanaf 1 september 2021 moeten zij die opleiding verplicht gevolgd hebben binnen de twee jaar na hun aanduiding als evaluator om nadien nog te kunnen evalueren.
Evaluatoren die al voor 1 september 2021 als evaluator aangeduid waren en nog geen opleiding zouden gevolgd hebben, krijgen daartoe de tijd tot 1 september 2023.
3. FUNCTIEBESCHRIJVINGEN
1. De functiebeschrijving
De functiebeschrijving bevat enkel de kerntaken van het personeelslid. De kerntaken omvatten:
de taken eigen aan de functie
de professionalisering
het overleg en de samenwerking met directie, collega’s, ouders en eventuele externe actoren.
2. Opstellen/wijzigen van de functiebeschrijving
De kerntaken van het ambt of desgevallend de functie die het personeelslid uitoefent worden overgenomen in diens functiebeschrijving. Indien een personeelslid binnen eenzelfde ambt meerdere functies uitoefent, dan moeten de kerntaken van die verschillende functies samen opgenomen worden in één functiebeschrijving.
Een personeelslid krijgt een nieuwe functiebeschrijving wanneer diens kerntaken wijzigen.
3. Wie krijgt een functiebeschrijving
Elk personeelslid moet bij diens aanstelling zo snel mogelijk een functiebeschrijving krijgen van de eerste evaluator. Het personeelslid ondertekent voor kennisname.
Essentieel is dat een personeelslid zonder functiebeschrijving niet kan geëvalueerd worden.
Een personeelslid dat verschillende ambten uitoefent in eenzelfde instelling zal dus meerdere functiebeschrijvingen hebben.
4. FUNCTIONERINGSGESPREKKEN
- Tijdens het functioneringsgesprek staan het betrokken personeelslid en de eerste evaluator op gelijke voet.
- Het volstaat om informele functioneringsgesprekken te houden met de meeste personeelsleden.
- Voor de personeelsleden bij wie men tekortkomingen vaststelt, moeten er formele functioneringsgesprekken en later in het proces evaluatiegesprekken gehouden worden (zie model als bijlage).
De uitnodiging wordt ten laatste 14 kalenderdagen op voorhand per email verstuurd.
- Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.
5. COACHING
Het functioneringsgesprek maakt deel uit van een ruimere aanpak van coaching.
Coaching moet ruim bekeken worden: klasbezoeken, documentenanalyse, opvolgingsgesprek, … .
Om het verloop van de coaching te kunnen opvolgen, zowel door het personeelslid als door de 1ste evaluator wordt een formulier overzicht historiek coaching aangemaakt (zie model als bijlage). Op dit blad worden alle stappen in het coachingsproces genoteerd. Het personeelslid en de eerste evaluator paraferen elke stap voor kennisname.
6. EVALUATIEGESPREK
Als evaluator is het noodzakelijk dat je kan aantonen dat een personeelslid voldoende werd gecoacht en begeleid, pas daarna kan een evaluatiegesprek plaatsvinden.
Tijdens het evaluatiegesprek wordt het functioneren van het personeelslid besproken op basis van de functiebeschrijving en de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen die na een formeel functioneringsgesprek werden opgenomen in een verslag daarvan. Toch is het evaluatiegesprek niet louter op het verleden gericht.
De eerste doelstelling van een evaluatiegesprek is immers het functioneren van het personeelslid te verbeteren waar nodig en het personeelslid te ondersteunen. Na het gesprek moeten dus niet enkel de goede en sterke punten, maar ook de eventueel te verbeteren punten van het personeelslid duidelijk zijn.
Het evaluatiegesprek kan bijgevolg aanleiding geven tot het bijsturen naar de toekomst toe en het kan leiden tot nieuwe, duidelijke persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
De evaluatiegesprekken worden enkel voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek.
Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
De eerste evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en doet minimum 14 kalenderdagen per email de aanvraag (zie model als bijlage). Op vraag van de eerste evaluator of het personeelslid kan voor wervingsambten de tweede evaluator aanwezig zijn op het evaluatiegesprek, maar hij mag het gesprek zelf niet voeren.
Het evaluatiegesprek heeft plaats tijdens de openingsuren van de academie of onmiddellijk aansluitend op de dienstopdracht van het personeelslid.
7. EVALUATIEVERSLAG
Een evaluatiegesprek mondt steeds uit in een evaluatieverslag dat ook altijd een eindconclusie bevat.
Dit verslag is een beschrijvend verslag, dat - op basis van de functiebeschrijving - het functioneren van het personeelslid tijdens de voorbije evaluatieperiode weergeeft. (zie model als bijlage).
Het verslag wordt ondertekend en gedateerd door de eerste evaluator en voorgelegd aan het personeelslid dat voor kennisname ondertekent en dateert. Het personeelslid krijgt onmiddellijk een kopie van het verslag en ook de tweede evaluator en de inrichtende macht ontvangen een kopie van dit verslag.
Het evaluatieverslag met eindconclusie “onvoldoende” kan ten vroegste na 120 dagen effectieve prestaties overhandigd worden nadat het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek aan het personeelslid werd overhandigd. Daarbij gaat het om 120 kalenderdagen: zaterdagen, zondagen, wettelijke verlofdagen en schoolvakanties, met uitzondering van de zomervakantie, worden ook beschouwd als effectief gepresteerde dagen.
Als het evaluatieverslag uitmondt in de eindconclusie “onvoldoende”, moet het evaluatieverslag uitdrukkelijk de beroepsmogelijkheden bevatten die het betrokken personeelslid kan aanwenden. De beroepstermijn start 20 kalenderdagen na overhandiging van een kopie van het evaluatieverslag aan het personeelslid.
- a. Voor tijdelijke personeelsleden aangesteld voor een bepaalde duur kan na de beroepsprocedure een ontslag volgen na 1 definitieve ‘onvoldoende’;
b. Voor personeelsleden met een TADD en vastbenoemden volgt na een eerste evaluatie ‘onvoldoende’ een tweede evaluatie (minstens 120 dagen effectieve prestaties na voorlegging evaluatieverslag en minstens 12 maanden sinds ontvangst van het eerste formeel functioneringsverslag).
Na een beroepstermijn van 20 kalenderdagen volgt een ontslag na 2 opeenvolgende definitieve ‘onvoldoende’ of 3 in een loopbaan.
8. EVALUATIEDOSSIER
Het evaluatiedossier bevat alle nodige en nuttige documenten die als beoordelingsgrond kunnen dienen o.a.
- de functiebeschrijving en eventuele wijziging(en)
- verslag(en) formele functioneringsgesprek(ken)
- overzicht historiek coaching
- evaluatieverslag(en).
Het evaluatiedossier wordt bewaard door de directeur van de school waar het personeelslid tewerkgesteld is.
Het personeelslid heeft op elk ogenblik inzage in zijn persoonlijk evaluatiedossier. Hij kan op zijn verzoek een kopie krijgen van zijn evaluatiedossier.
Gelet dat de nieuwe regelgeving voor het Deeltijds Kunstonderwijs op 19 oktober 2021 door het Onderwijssecretariaat Vlaamse Steden en Gemeenten (OVSG) bekendgemaakt werd; dat deze nieuwe regelgeving een uitgebreid aantal te behandelen punten omvat; dat één van deze punten de wijziging in het opleidingsaanbod woordkunst - drama is;
Gelet dat door deze wijziging er sinds het schooljaar 2021 -2022 binnen de kortlopende studierichting 'schrijver' geen algemene opleiding meer is; dat er nu een opdeling in de opties proza, poëzie, dramateksten en literaire non-fictie is; dat de leerling een keuze maakt uit de opties die de academie aanbiedt;
Gelet dat door deze nieuwe wetgeving het schoolbestuur na vakbondsonderhandeling kan vastleggen welke optie(s) de academie zal aanbieden;
Overwegende dat vanaf het schooljaar 2021-2022 ook de Kunstacademie Geraardsbergen bijgevolg in de kortlopende studierichting schrijver vier opties kan organiseren:
- proza,
- poëzie,
- drama en
- literaire non-fictie;
Overwegende dat de Kunstacademie, na een intentie- of/intakegesprek met de cursist, zich richt op de leervraag van de cursist;
Overwegende dat na de bevraging de leervragen zich vooral situeren bij elementen uit het traject proza en in tweede instantie uit het traject poëzie;
Overwegende dat het traject proza de mogelijkheid biedt om gedurende drie jaar een brede en algemeen vormende opleiding aan te bieden en dat alle basisbegrippen literatuur en mengvormen van genres onder de noemer van proza kunnen verkend worden;
Overwegende dat het een ideale beginopleiding is waarin een cursist na het exploreren van diverse stijlen en vormen zijn eigen vertelstem kan ontdekken;
Overwegende dat ook poëzie verschillende mengvormen kent en uitermate geschikt is voor experiment en het exploreren van de interesses van de cursist en dat omwille van de eigenheid van dit genre en het verschil met proza dit een ideaal tweede traject is;
Overwegende dat voor samenwerking met andere vakken in domein woord, zoals spreken/vertellen, maar ook voor samenwerking met andere domeinen als beeld en muziek, proza en poëzie uitermate geschikt zijn;
Gelet dat het vakbondsoverleg één keer in de loop van de maand oktober en één keer in de loop van de maand maart plaats vindt; dat het vakbondsoverleg in de maand oktober op 28 oktober 2021 plaats vond; dat het te kort dag was om dit agendapunt op dat overleg te agenderen; dat het eerstvolgende vakbondsoverleg plaats vond op 24 maart 2022;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité van 24 maart 2022;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs;
Gelet op de omzendbrief DKO/2018/03 van 20 augustus 2018 met laatste wijziging op 2 december 2021 betreffende de inschrijvingen en toelatingsvoorwaarden in het deeltijds kunstonderwijs;
Enig artikel:
Na onderzoek en bevraging van de cursisten biedt de Kunstacademie Geraardsbergen vanaf schooljaar 2021-2022 in de kortlopende studierichting schrijver de opties proza en poëzie aan.
Overwegende dat de inschrijvingen voor het schooljaar 2022-2023 binnenkort starten aan de Kunstacademie Geraardsbergen en het aangewezen is de inschrijvingsgelden vast te stellen;
Gelet op de geïndexeerde tarieven van de Vlaamse Overheid;
Overwegende dat ons bestuur vanaf het schooljaar 2015-2016 opteerde om voor de niet-gesubsidieerde cursussen een onderscheid te maken tussen de tarieven voor jongeren en volwassenen, waarbij voor de volwassenen een verminderd tarief werd toegepast;
Overwegende dat vanaf het schooljaar 2016-2017 de studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in de 3de en 4de graad volwassenen zijn erkend;
Overwegende dat ons bestuur opteerde om het verminderde volwassenentarief te blijven toepassen;
Overwegende dat de studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in 3de en 4de graad volwassenen aan de Kunstacademie Geraardsbergen na vijf jaar aan programmatienormen van de Vlaamse overheid voldoen en dat vanaf dit schooljaar de rationalisatienormen gelden waarbij de overheid de 3de en 4de graad volwassenen subsidieert, waardoor de lesbevoegdheid definitief is;
Overwegende dat vanaf het schooljaar 2022-2023 het aangewezen zou zijn om voor de studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kunsten in 3de en 4de graad volwassenen de wettelijke tarieven opgesteld door de Vlaamse overheid, gespreid over drie schooljaren, toe te passen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 houdende de vaststelling van de inschrijvingsgelden voor de cursussen aan het stedelijk kunstonderwijs voor het schooljaar 2021-2022;
Gelet op de omzendbrief DKO/2018/03 met latere wijzigingen van de Vlaamse regering betreffende het Deeltijds Kunstonderwijs waarbij onder andere de inschrijvingsvoorwaarden en toelatingsvoorwaarden worden bepaald;
Gelet op artikel 43 en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het budget AR 70600200 inschrijvingsgelden, BI 08200 deeltijds kunstonderwijs,
Artikel 1:
Vanaf het schooljaar 2022-2023 de inschrijvingsgelden voor de niet-gesubsidieerde studierichtingen als volgt vast te stellen:
1. Jongeren (tot de leeftijd van 8 jaar): 49 euro instrumentinitiatie.
2. Jongeren (tot de leeftijd van 18 jaar): 74 euro per domein/persoon.
3. Volwassenen (vanaf 18 jaar): 145 euro per domein/persoon.
Artikel 2:
De inschrijvingsgelden voor de gesubsidieerde studierichtingen in het domein beeldende en audiovisuele kusten in de 3de en 4de graad volwassenen vast te stellen op 279 euro per persoon voor het schooljaar 2022-2023.
Artikel 3:
Wie in het bezit is van een geldige vrijetijdspas heeft recht op 75% korting. De persoonlijke bijdrage bedraagt 25% van het inschrijvingsgeld.
Artikel 4:
Uitschrijven voor een studierichting met teruggave van het inschrijvingsgeld kan tot 30 september van het schooljaar.
Artikel 5:
Bij stopzetting van de studierichting na 30 september van het schooljaar is het inschrijvingsgeld, zelfs gedeeltelijk, niet terugvorderbaar.
Artikel 6:
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op de voorliggende jaarrekeningen voor het dienstjaar 2021 van de 16 kerkfabrieken die gevestigd zijn op het grondgebied van Geraardsbergen, gecoördineerd bezorgd door het centraal kerkbestuur;
Gelet op artikel 54 en 55 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten waarbij ons bestuur gehouden is binnen de termijn van 50 dagen advies uit te brengen;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur;
Artikel 1:
Gunstig advies te verlenen aan de voorliggende jaarrekeningen, dienstjaar 2021, van de 16 kerkfabrieken gevestigd op het grondgebied van Geraardsbergen.
Artikel 2:
Afschrift van deze beslissing te sturen aan de heer Provinciegouverneur en het centraal kerkbestuur.
Overwegende dat Ruth Ghijsels in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) zetelt als deskundige, en dit als effectief lid;
Gelet op de e-mail van 10 februari 2022 van Ruth Ghijsels waarin ze haar ontslag geeft als effectief lid binnen de GECORO;
Gelet op de e-mail van 1 maart 2022 van Silke Leroy waarin ze zich kandidaat stelt om als deskundige in de GECORO te zetelen;
Gelet op de motivatiebrief die Silke Leroy heeft bezorgd teneinde haar deskundigheid aan te tonen;
Overwegende dat de deskundigheid inzake ruimtelijke ordening van Silke Leroy blijkt uit haar beroepservaring als architect; dat zij in Geraardsbergen is geboren en getogen, en er momenteel ook werkzaam is zodat ze een zekere kennis van het werkterrein heeft;
Overwegende dat Leonce Nachtergaele in de GECORO zetelde als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘landbouw’, en dit als plaatsvervangend lid;
Overwegende dat Leonce Nachtergaele op 13 januari 2022 is overleden;
Overwegende dat er binnen de landbouwraad een rondvraag is gebeurd naar een kandidaat die als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘landbouw’ in de GECORO wil zetelen;
Gelet op de e-mail van 4 februari 2022 waarin Ine Vandeputte aangeeft als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘landbouw’ te willen zetelen in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening;
Overwegende dat volgens artikel 304§3 van het decreet lokaal bestuur hoogstens twee derde van de leden van hetzelfde geslacht mag zijn en dat met de beoogde hersamenstelling hier nog steeds wordt aan voldaan;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening, inzonderheid artikel 1.3.3;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat deze beslissing geen budgettaire weerslag zal hebben;
Artikel 1:
In toepassing van artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening Silke Leroy te benoemen om, in vervanging van Ruth Ghijsels, als deskundige (effectief lid) te zetelen in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Artikel 2:
In toepassing van artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening Ine Vandeputte te benoemen om, in vervanging van Leonce Nachtergaele, als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding ‘landbouw’ (plaatsvervangend lid) te zetelen in de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Gelet op de proefperiode waarbij de spoorwegonderdoorgang in de Reepstraat werd afgesloten voor doorgaand verkeer;
Gelet op de enquêtes die zijn gevoerd bij de bewoners en de klanten van de handelaars;
Gelet op het verslag van de infovergadering van 14 maart 2022 met de dorpsraad, fietsorganisaties en handelaars met betrekking tot de proefopstelling ter hoogte van de spoorwegonderdoorgang in de Reepstraat waarbij een consensus werd bereikt over het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Reepstraat (vanaf de Gentsestraat) en het inrichten van een rotonde ter hoogte van het kruispunt met de Felicien Cauwelstraat;
Overwegende dat de Reepstraat deel uitmaakt van de bebouwde kom Geraardsbergen zoals beschreven in het aanvullend reglement van 13 september 2011;
Overwegende dat de Reepstraat vanaf de Gentsestraat tot de Felicien Cauwelstraat deel uitmaakt van de fietszone Nederboelare zoals beschreven in het aanvullend verkeersreglement van 29 maart 2022;
Overeenkomstig de hulpgids van het Team Verkeersveiligheid worden voortaan reglementen opgemaakt per straat, op die manier kan bij wijzigingen in een bepaalde straat het volledige voorgaande aanvullend reglement opgeheven worden en vervangen worden, dit om de leesbaarheid te vergroten;
Gelet op het plan ter verduidelijking van de te nemen maatregelen;
Overwegende dat de voorgestelde ingrepen gemeentewegen betreffen;
Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;
Gelet op de wegcode van 1 december 1975;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2004 houdende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13 september 2011 houdende de afbakening van de bebouwde kommen op het grondgebied van Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 8 oktober 2013 houdende het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Reepstraat, rijrichting vanaf de Felicien Cauwelstraat/Astridlaan naar de Oudenaardsestraat;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:
Gelet op het aanvullend verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2022 houdende het gebiedsdekkend reglement inrichten fietszones Nederboelare;
Voor de uitvoering van de aangepaste signalisatiewerken is budget voorzien: BI 020000 AR 60002100 AP MOB 04 AC MOB 04 05. Aanpassen van de rotonde in BI 020000 AR 22400000 AP MOB 04 AC MOB 04 04.
Artikel 1:
In de Reepstraat wordt, met uitzondering van het doorgaand verkeer van fietsers en bromfietsers klasse A, éénrichtingsverkeer ingevoerd, waarbij verkeer enkel toegelaten is vanaf de Gentsestraat richting de Oudenaardsestraat. Deze maatregel wordt gesignaleerd door middel van:
Artikel 7:
Dit reglement treedt in werking op 1 september 2022.
Artikel 8:
Het aanvullend verkeersreglement van 8 oktober 2013 houdende het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Reepstraat, rijrichting vanaf de Felicien Cauwelstraat/Astridlaan naar de Oudenaardsestraat, wordt opgeheven op 1 september 2022.
Artikel 9:
In het algemeen aanvullend verkeersreglement van 30 maart 2004 worden op 1 september 2022 in hoofdstuk F 'Deelgemeente Nederboelare' opgeheven:
Artikel 10:
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 augustus 2016 waarbij het kerkenplan houdende de langetermijnsvisie op de kerken in de stad Geraardsbergen werd goedgekeurd;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 27 september 2021 houdende goedkeuren en ondertekenen van de intentieverklaring tot een samenwerking tussen de provincie Oost Vlaanderen en het lokaal bestuur Geraardsbergen in het kader van het project ‘Toren-Breed. Samen kerken nieuw gebruiken’ met betrekking tot de kerk van Smeerebbe;
Overwegende dat via het project ‘Toren-Breed. Samen kerken nieuw gebruiken’ de promotor Provincie Oost-Vlaanderen en Avansa-copromotoren het Lokaal Bestuur begeleiden in:Overwegende dat de dienst Erfgoed van de Provincie Oost-Vlaanderen samenwerkt met de drie Avansa-copromotoren (waaronder Avansa Vlaamse Ardennen-Dender vzw) om via neven- en herbestemming van parochiekerken duurzaam en gedragen gemeenschapsgebruik van kerken en de eerste, gefaseerde infrastructurele ingrepen te realiseren;
Overwegende dat infrastructurele ingrepen zeker nodig zijn ingeval van nieuw gemeenschapsgebruik, onder andere is er momenteel geen sanitaire voorziening aanwezig in kerk Smeerebbe;
Overwegende dat de cofinanciering van promotor Provincie Oost-Vlaanderen en Avansa-copromotoren 65% bedraagt met een maximum van 22.000 EUR;
Overwegende dat het resterende deel (35%) ingebracht dient te worden door het Lokaal Bestuur; dat bijgevolg een minimumbudget van 7.700 euro dient te worden voorzien in het meerjarenplan;
Overwegende dat een bezoek plaatsvond met aanwezigen: Jos Gyssels (Avansa), Bert Van der Veken (dienst Erfgoed Provincie Oost-Vlaanderen) en schepen Veerle Mertens;
Overwegende dat uit dit plaatsbezoek de interesse naar voor kwam vanuit Avansa en de dienst Erfgoed Provincie Oost-Vlaanderen voor de bovengenoemde samenwerking met betrekking tot de kerk van Smeerebbe;
Gelet op artikel 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de cofinanciering van promotor Provincie Oost-Vlaanderen en Avansa-copromotoren 65% bedraagt met een maximum van 22.000 EUR;
Overwegende dat het resterende deel (35%) ingebracht dient te worden door het Lokaal Bestuur; dat bijgevolg een minimumbudget van 7.700 euro dient te worden voorzien in het meerjarenplan;
Overwegende dat de geformuleerde kredieten nog niet zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025;
Enig artikel:
De samenwerkingsovereenkomst in kader van project ‘Toren-Breed. Samen kerken nieuw gebruiken’ met betrekking tot de kerk van Smeerebbe goed te keuren.
Gelet op het goedgekeurde LEADER-project 'BRONHUIS DENDER-MARK - innovatief bezoekersportaal voor kwaliteitsvolle beleving en maatschappelijke versterking van stilte-rust-ruimte in het Stiltegebied Dender-Mark' dat gestart is op 1 januari 2020 en afloopt op 30 juni 2022;
Overwegende dat het innovatief inwoners- en bezoekersportaal zijn deuren opent en vanaf 1 juni tot en met 31 augustus 2022 onbemand proef draait om vervolgens vanaf 1 september 2022 definitief van start te gaan;
Overwegende dat het bezoekersportaal een aanbod aan informatie zal uitwisselen rond stilte-, rust-, natuur- en landschapsbeleving voor wandelaar, fietser en slow traveller;
Overwegende dat de samenwerking tussen Waerbeke vzw en de dienst toerisme zal worden versterkt door het afsluiten van een convenant met wederzijdse afspraken rond de thema's stilte, rust en ruimte als voorwaarde voor leefkwaliteit;
Overwegende dat het Lokaal Bestuur voorziet in een jaarlijkse toelage van 4.000 euro voor de realisatie van deze opdracht. De toelage wordt elk jaar overgemaakt uiterlijk op 1 maart, met uitzondering van het eerste jaar uiterlijk op 1 mei.
Overwegende dat het convenant loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025;
Gelet op artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 , de daaraan gekoppelde budgetten via AR: 649100000 - BI:073900;
Artikel 1:
Goedkeuring te verlenen aan de convenant tussen Stad Geraardsbergen en Waerbeke vzw.
Artikel 2:
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Waerbeke vzw.
Gelet op de subsidie vanuit de Vlaamse Regering binnen het VIA 6 akkoord rond de inzet van pedagogische coachen in de kinderopvang vanaf 2022; dat deze 10099,44 euro betreft voor buitenschoolse opvang De Speeldoos;
Gelet op de vraag van Agentschap Opgroeien om binnen de subsidie minstens 0,2 FTE personeelsinzet pedagogische coaching te voorzien;
Overwegende dat het subsidiebudget onvoldoende is voor 0,2 FTE inzet; dat voor die beperkte inzet geen personeelslid zal gevonden worden;
Overwegende dat kinderdagverblijf Zonnestraal ook een subsidiebudget ontvangt vanuit het VIA 6 akkoord;
Overwegende dat kinderopvang Pierrot ook deze middelen ontvangt en bereid is samen te werken met de diensten van het lokaal bestuur om samen een personeelslid in te zetten;
Overwegende dat kinderopvang Pierrot het personeelslid zal aanwerven en a rato het subsidiebedrag zal inzetten in onze diensten;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2019;
Kinderopvang Pierrot bezorgt een factuur a rato van het door het Lokaal Bestuur ontvangen subsidiebedrag, zijnde 10099,44 euro. Deze beslissing zal dus geen financiële gevolgen hebben.
Enig artikel:
De samenwerkingsovereenkomst met kinderopvang Pierrot rond de inzet van een pedagogische coach in kinderopvang goed te keuren.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 februari 2022 in verband met de klacht inzake het onrechtmatig afsluiten van de voetweg 58 te Zandbergen;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van 24 februari 2022;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 30 maart 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Overwegende dat de gouverneur van oordeel is om in dit dossier geen toezichtmaatregel te nemen;
Gelet op artikels 331,332 en 333 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zijnde geen toezichtmaatregel te nemen aangaande de klacht inzake het onrechtmatig afsluiten van de voetweg 58 te Zandberge.
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 28 februari 2022 in verband met de klacht tegen de besloten zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2022;
Gelet op het gemotiveerd antwoord van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2022;
Gelet op de bijkomende opvraging van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 23 maart 2022 waarbij gevraagd werd naar de afzonderlijke uitnodigingen van de gemeenteraadszitting van 22 februari 2022 en de informele informatievergadering van 22 februari 2022;
Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 1 april 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;
Overwegende dat de Gouverneur van oordeel is dat haar ambt niet zal optreden;
Gelet op artikels 56, 331,332 en 333 van het decreet lokaal bestuur,
Enig artikel:
Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, zijnde niet op te treden in verband met de klacht tegen de besloten zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2022.
Enig artikel:
De notulen van de gemeenteraad van 29 maart 2022 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 27/04/2022 om 08:11.
Namens Gemeenteraad,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad