Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt wanneer hen een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan wordt voorgelegd;
Overwegende dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan,
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar,
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan en
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wizjigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, en latere wijzigingen,
Enig artikel:
Kennis te nemen van het opvolgingsrapport Lokaal Bestuur Geraardsbergen van het eerste semester 2025.
Gelet op de gift van de voedselbank Oost-Vlaanderen (VBO) aan Wijkcentrum De Poort in de vorm van 45 cadeaubonnen van € 25 van het Kruidvat;
Overwegende dat deze bedeeld kunnen worden onder de rechthebbenden aan de voedselbedeling van het OCMW;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Schenking van 45 cadeaubonnen van 25 euro van wijkcentrum De Poort,
Enig artikel:
De schenking van 45 aankoopbonnen van 25 euro voor het Kruidvat, geschonken door de Voedselbank Oost-Vlaanderen, te aanvaarden en te bedelen onder der rechthebbenden aan de voedselherverdeling van het OCMW.
Gelet op de goedkeuring van het project taalcoach voor de schooljaren 2020-2024 door de OCMW raad van 14 mei 2019 en de verlenging van deze werking voor 2025;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2018 om Tanja Sevenois aan te stellen als nieuwe taalcoach;
Overwegende dat de functie van taalcoach een belangrijk onderdeel vormt van de werking van Huis van het Kind, de scholen en andere onderwijspartners en dat deze functie sterk uitgebreid werd de afgelopen jaren:
Overwegende dat de functie van taalcoach een belangrijke rol speel in het flankerend onderwijs en integratiebeleid van ons lokaal bestuur, maar daarnaast ook inzet op creëren van kansen voor kinderen in het lokaal armoedebeleid en op het toekomstig integratiebeleid;
Overwegende dat de functie van taalcoach gekoppeld wordt aan de doelstelling AP integratie AC: we zetten in op taalstimulering van het Nederlands bij de jeugd door het inzetten van een taalcoach en dat dit past onder het vooropgestelde bestuursakkoord;
Overwegende dat tijdens het LOP (lokaal overleg platform onderwijs) unaniem voorgesteld is om deze functie verder te zetten de volgende jaren en zal uitbreiden naar kinderopvang en vrijetijd;
Overwegende dat het schoolbestuur vzw Sint-Jozefsinstituut bereid is om de overeenkomst te verlengen en dit vastbenoemd personeelslid ook voor de periode 2025 - 2032 een tijdelijke andere opdracht te geven als taalcoach;
Overwegende dat het functioneren als taalcoach van Tanja Sevenois als uitstekend werd geëvalueerd en de betrokkene haar opdracht wenst te verlengen;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 30 december 2019;
Voor de functie taalcoach wordt 67.000 euro per jaar voorzien (loonkost, werkingskosten, uitbreiden materialenbib);
Deze kosten werden jaarlijks voorzien in het huidig meerjarenplan op BI 094400 (Huis van het Kind) onder AR 61700000 en AR 61502200,
Enig artikel:
De overeenkomst te verlengen met het schoolbestuur vzw Sint-Jozefsinstituut voor de terbeschikkingstelling van een personeelslid, meer bepaald Tanja Sevenois, voor de functie van taalcoach voor de periode 2025 - 2032.
Overwegende dat de capaciteit aan woongelegenheden in WZC Denderoord in 2 fasen werd verminderd van 131 naar 100;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 31 januari 2023 tot een capaciteitsvermindering met 11 woongelegenheden;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 29 april 2025 tot een capaciteitsvermindering met 20 woongelegenheden;
Overwegende dat voor deze woongelegenheden in 2 fasen een voorafgaande vergunning werd afgeleverd door de Vlaamse overheid;
Gelet op de voorafgaande vergunning voor 11 woongelegenheden van 28 maart 2023 met een geldigheidsduur van 5 jaar;
Gelet op de voorafgaande vergunning voor 20 woongelegenheden van 2 juni 2025 met een geldigheidsduur van 5 jaar;
Overwegende dat een voorafgaande vergunning van rechtswege vervalt als de initiatiefnemer binnen de 3 jaar na datum van het besluit aan het departement van de Vlaamse overheid niet het bewijs heeft geleverd dat een stedenbouwkundige vergunning werd verkregen of aangevraagd;
Overwegende dat de afbouw gebeurd is omwille van architectonische- en brandveiligheidseisen;
Overwegende dat het technisch en budgettair onrealistisch is om deze bedden binnen de geldigheidsduur en de voorwaarden van de voorafgaande vergunningen te realiseren;
Gelet op het verslag en de beslissing van het bestuursorgaan Rusthuis Stil Geluk BV dat de vraag stelt naar de overdracht van 12 woongelegenheden van WZC Denderoord naar WZC Stil Geluk;
Gelet op de schriftelijk vraag van WZC Stil Geluk tot het in gebruik nemen van 12 woongelegenheden met de belofte om deze op het grondgebied van Geraardsbergen te realiseren binnen de voorwaarden en termijnen opgelegd door de Vlaamse overheid;
Overwegende dat het realiseren van woongelegenheden uit de voorafgaande vergunningen het zorgaanbod voor senioren in Geraardsbergen ondersteunt;
Overwegende dat door de overdacht van woongelegenheden het lokaal bestuur ook zijn regierol op vlak van ouderenzorg opneemt;
Overwegende dat het Departement Zorg van de Vlaamse overheid deze overdracht ook ondersteunt;
Publieke stemming: Met 24 stemmen voor (Jimmy Colman Villamayor, Fernand Van Trimpont, Ann Panis, Bram De Geeter, Veerle Mertens, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Emma Van der Maelen, Ilse Roggeman, Rurik Van Landuyt, Paul Pardon, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Patrick De Bodt, Jens Rottiers, Manu Lion, Vince Gaublomme, Jana Vanderlinden, Lena Moulart, Anja Ritserveldt, Jonas Hanssens, Leen Duffeleer), 6 onthoudingen (Hans De Gent, Krist Matthys, Filip Pletinckx, Sofie Gommers, Johan Sirjacobs, Karel De Moyer)
Gelet op het het ministerieel besluit van 6 maart 2023 tot precisering van de regels met betrekking tot de ontvankelijkheid van een aanvraag voor een voorafgaande vergunning en voor een aanvraag tot aanpassing van de voorafgaande vergunning voor de centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf type 1, centra voor herstelverblijf of woonzorgcentra;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 31 januari 2023 tot een capaciteitsvermindering met 11 woongelegenheden;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 29 april 2025 tot een capaciteitsvermindering met 20 woongelegenheden;
Overwegende hier geen budgettaire kosten aan verbonden zijn,
Enig artikel:
De overdracht van 12 woongelegenheden uit de voorafgaande vergunningen van WZC Denderoord naar WZC Stil geluk goed te keuren.
Overwegende dat de capaciteit aan woongelegenheden in WZC Denderoord in 2 fasen werd verminderd van 131 naar 100;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 31 januari 2023 tot een capaciteitsvermindering met 11 woongelegenheden;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 29 april 2025 tot een capaciteitsvermindering met 20 woongelegenheden;
Overwegende dat voor deze woongelegenheden in 2 fasen een voorafgaande vergunning werd afgeleverd door de Vlaamse overheid;
Gelet op de voorafgaande vergunning voor 11 woongelegenheden van 28 maart 2023 met een geldigheidsduur van 5 jaar;
Gelet op de voorafgaande vergunning voor 20 woongelegenheden van 2 juni 2025 met een geldigheidsduur van 5 jaar;
Overwegende dat een voorafgaande vergunning van rechtswege vervalt als de initiatiefnemer binnen de 3 jaar na datum van het besluit aan het departement van de Vlaamse overheid niet het bewijs heeft geleverd dat een stedenbouwkundige vergunning werd verkregen of aangevraagd;
Overwegende dat de afbouw gebeurd is omwille van architectonische- en brandveiligheidseisen;
Overwegende dat het technisch en budgettair onrealistisch is om deze bedden binnen de geldigheidsduur en de voorwaarden van de voorafgaande vergunningen te realiseren;
Gelet op de schriftelijk vraag van Baronie van Boelare vzw tot het in gebruik nemen van 8 woongelegenheden met de belofte om deze op het grondgebied van Geraardsbergen te realiseren binnen de voorwaarden en termijnen opgelegd door de Vlaamse overheid;
Gelet op het verslag en de beslissing van de raad van bestuur van Baronie van Boelare vzw;
Overwegende dat het realiseren van woongelegenheden uit de voorafgaande vergunningen het zorgaanbod voor senioren in Geraardsbergen ondersteunt;
Overwegende dat door de overdacht van woongelegenheden het lokaal bestuur ook zijn regierol op vlak van ouderenzorg opneemt;
Overwegende dat het Departement Zorg van de Vlaamse overheid deze overdracht ook ondersteunt;
Gelet op het het ministerieel besluit van 6 maart 2023 tot precisering van de regels met betrekking tot de ontvankelijkheid van een aanvraag voor een voorafgaande vergunning en voor een aanvraag tot aanpassing van de voorafgaande vergunning voor de centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf type 1, centra voor herstelverblijf of woonzorgcentra;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 31 januari 2023 tot een capaciteitsvermindering met 11 woongelegenheden;
Gelet op het besluit van de OCMW-raad van 29 april 2025 tot een capaciteitsvermindering met 20 woongelegenheden;
Overwegende hier geen budgettaire kosten aan verbonden zijn;
Enig artikel:
De overdracht van 8 woongelegenheden uit de voorafgaande vergunningen van WZC Denderoord naar Baronie van Boelare vzw goed te keuren.
Gelet op de bespreking van de nota "LDC-restaurantwerking" tijdens het vast bureau van 16 juni 2025;
Overwegende dat het indexcijfer der consumptieprijzen sedert de laatste aanpassing (cijfer augustus 2022) een aanpassing rechtvaardigt van 9,12%;
Overwegende dat de maaltijdprijzen in het lokaal dienstencentrum de Maretak ongewijzigd zijn sedert 1 januari 2023;
Overwegende dat de aangeboden maaltijden op een kwalitatief hoogstaande manier aangeboden worden vanuit de centrale keuken, gelegen in woonzorgcentrum Denderoord;
Overwegende dat de samenstelling van de maaltijd, aangeboden binnen het lokaal dienstencentrum, op heden ongewijzigd blijft en bestaat uit soep, volledige maaltijd, dessert en drankje;
Overwegende dat de laatste prijsaanpassing voor het gebruik van de was- en droogfaciliteiten in het lokaal dienstencentrum eveneens dateert van 1 januari 2023;
Overwegende dat aan partners en familieleden van bewoners van de woonzorgcentra de mogelijkheid wordt geboden om, samen met de bewoners het middagmaal te nuttigen in het woonzorgcentrum;
Overwegende dat voor deze dienstverlening de prijssetting van het lokaal dienstencentrum gevolgd wordt;
Overwegende dat aan de bewoners een verjaardagdiner wordt aangeboden, zonder meerkost voor de betrokken bewoner;
Overwegende dat aan familieleden van de bewoner de mogelijkheid wordt geboden om samen met de jarige bewoner deel te nemen aan het verjaardagdiner;
Overwegende dat dit rechtstreeks aan deze externe deelnemer wordt aangerekend (en niet aan de bewoner);
Overwegende dat ook voor de andere feestmomenten (mosselfestijn, BBQ, ...) de mogelijkheid wordt geboden aan de families van de bewoners van het woonzorgcentrum om voor eigen rekening deel te nemen aan deze feestmomenten;
Overwegende dat ook medewerkers van het woonzorgcentrum en raadsleden, voor eigen rekening, aan deze feestmaaltijden kunnen deelnemen (met uitzondering van het mosselfestijn);
Overwegende dat de prijzen voor deze feestmaaltijden ongewijzigd zijn sedert 1 januari 2023;
Overwegende dat het bekomen bedrag na indexatie afgerond wordt tot het lagere veelvoud van 0,05 euro;
Overwegende dat het aanbieden van deze service aan familieleden, in hoofdzaak partners van de bewoners, het woonzorgcentrum toegankelijker maakt voor de omgeving en zo tegemoet komt aan één van de doelstellingen van het woonzorgdecreet;
Gelet op artikel 78 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat deze prijsaanpassing een positieve impact heeft op de inkomstenzijde binnen het lokaal dienstencentrum waarvan de grootorde wordt bepaald door de afname van de dienstverlening door de gebruikers;
Overwegende dat deze prijsaanpassing een positieve impact heeft op de ontvangsten binnen het woonzorgcentrum afhankelijk van de afname van dit aanbod door de externen,
Artikel 1:
De maaltijdprijzen in het lokaal dienstencentrum De Maretak aan te passen vanaf 1 januari 2026 naar:
Artikel 2:
De prijzen voor de feestmaaltijden in het lokaal dienstencentrum De Maretak aan te passen vanaf 1 januari 2026 naar:
Artikel 3:
De prijzen voor de dienstverlening van het lokaal dienstencentrum De Maretak aan te passen vanaf 1 januari 2026 naar:
Artikel 4:
De prijzen voor afname van maaltijden voor familie van bewoners van de woonzorgcentra vanaf 1 januari 2026 als volgt vast te stellen:
Artikel 5:
De prijzen voor deelname aan specifieke festijnen in de woonzorgcentra door familieleden, medewerkers en/of raadsleden vanaf 1 januari 2026 als volgt vast te stellen:
Voorstel tot goedkeuren van het agendapunt op de OCMWraad: Een onderzoeksrapport met als doel cliënten met een leefloon of in een Artikel 60-traject activerend in te zetten voor lokale onderhouds- en verfraaiingswerken in Geraardsbergen.
Onderwerp: Activering van leefloners en Artikel 60-cliënten voor lokaal onderhoud en verfraaiing van Geraardsbergen
Vraag / Motivering:
Geachte voorzitter, collega’s,
Gezien de recente stijging van het aantal leefloongerechtigden in Geraardsbergen, met een verwachte toestroom van ongeveer 150 nieuwe aanvragen als gevolg van federale hervormingen, stel ik voor om te onderzoeken hoe we cliënten met een leefloon of in een Artikel 60-traject op een respectvolle en activerende manier kunnen inzetten voor lokale taken die de stad ten goede komen. Denk hierbij aan groenonderhoud, zwerfvuilopruim, onderhoud van straatmeubilair en kleine schilderwerken.
Doelstellingen:
Aanpak:
Verwachte resultaten:
Financiering:
Samenwerking:
Tijdspad:
Conclusie:
Dit initiatief biedt een kans om zowel de netheid en esthetiek van Geraardsbergen te verbeteren als de maatschappelijke integratie van cliënten met een leefloon of in een Artikel 60-traject te bevorderen. Door deze cliënten op een respectvolle en activerende manier in te zetten, kunnen we bijdragen aan een duurzamer en socialer beleid.
Voorstel:
Het OCMW keurt goed dat een onderzoeksrapport en concreet pilotvoorstel wordt opgesteld zoals hierboven beschreven, met als doel cliënten met een leefloon of in een Artikel 60-traject activerend in te zetten voor lokale onderhouds- en verfraaiingswerken in Geraardsbergen.
De OCMW-raad verwerpt het voorstel.
Overwegende dat er geen opmerkingen zijn geformuleerd op de notulen van de OCMW-raad van 1 juli 2025;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 september 2017;
Enig artikel:
De notulen van de OCMW-raad van 01 juli 2025 zijn goedgekeurd.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Jimmy Colman Villamayor
Voorzitter OCMW-raad