Terug
Gepubliceerd op 28/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 29/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen

      • Aktename en advies inzake de intentieverklaring van de gemeente Lierde tot toetreding tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15;

        Overwegende dat overeenkomstig artikel 14 van de wet, de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad;

        Overwegende dat dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;

        Overwegende dat dit comité het advies inwint van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleert;

        Gelet op het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;

        Gelet op het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde van 28 februari 2022 waarbij de gemeente Lierde de princiepsbeslissing neemt om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

        Gelet dat de hulpverleningszone Zuid-Oost op heden de volgende steden en gemeenten omvat: Laarne, Wichelen, Wetteren, Aalst, Erpe–Mere, Denderleeuw, Lede, Haaltert, Ninove, Geraardsbergen en Lierde;

        Gelet dat de huidige bijdrage van de gemeente Lierde aan de hulpverleningszone Zuid–Oost voor 2022 voor de gewone dienst 296.857,92 euro bedraagt en voor de buitengewone dienst 104.481,04 euro bedraagt;

        Overwegende dat een uittreding van de gemeente Lierde uit de hulpverleningszone Zuid–Oost, betekent dat de financiële lasten van de zone over minder aangesloten leden moeten verdeeld worden; dat de bijdragen van elk aangesloten lid hierdoor verhogen, dat dit voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een negatieve financiële impact heeft;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Veerle Alaert
        Voorstanders: Rudy Frederic, Guido De Padt, Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Martine Duwyn, Bram De Geeter, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Reza Mohammadi
        Onthouders: Stephan Bourlau, Ilse Roggeman, Sarah-Amilia Derijst
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1:
        Akte te nemen van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

        Artikel 2:
        Dit voorstel ongunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.

      • Aanpassen van de samenstelling van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenteraad in zijn geheel werd vernieuwd op 8 januari 2019;

        Overwegende dat de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf werd samengesteld conform artikel 14 'Samenstelling Raad van Bestuur' van de statuten; 

        Gelet op de aanstelling van de leden van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf in de gemeenteraad van 26 februari 2019:

        • voor de open Vld-fractie: Guido De Padt, Kristine Vangeyte, Ann Panis en Véronique Fontaine
        • voor de CD&V-fractie: Fernand Van Trimpont, Rudy Frederic, Jef Van der Mynsbrugge en Herman D'Hondt
        • voor de spa-fractie: Geert De Chou
        • voor de N-VA fractie: Ilse Roggeman
        • voor de Vlaams Belang-fractie: Hans De Gent
        • voor de fractie Het Alternatief: Stephan Bourlau

        Gelet op de e-mail van Véronique Fontaine van 9 maart 2022 waarin zij haar ontslag indient als lid van de raad van bestuur, dit wegens een wissel in de bevoegdheden van haar schepenambt;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 betreffende de installatie en eedaflegging van Stephan De Prez als zesde schepen in vervanging van Martine Duwyn, met als bevoegdheden: duurzaamheid, milieu, dierenwelzijn, burgerzaken en sport; 

        Overwegende dat bij voorkeur de schepen van sport wordt voorgedragen als lid voor de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf; 

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op artikel 15§3 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Geraardsbergen;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 houdende het aanduiden van de gemeentelijke afgevaardigden voor de raad van bestuur in het Autonoom Gemeentebedrijf Geraardsbergen;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende de installatie en eedaflegging van een schepen,

        Besluit

        Artikel 1:
        Stephan De Prez aan te duiden als vertegenwoordiger van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Geraardsbergen in de plaats van schepen Véronique Fontaine.

        Artikel 2:
        Stephan De Prez wordt aangeduid voor de resterende duur van de legislatuur 2019-2024.

    • Afdeling Ondersteuning

      • Goedkeuren van de agenda en de bijhorende documentatie van de algemene vergadering van 9 juni 2022 van cvba Zefier.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen vennoot is van de cvba Zefier;

        Gelet op de uitnodiging via e-mail van 17 maart 2022 van Zefier waarin de stad wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op 9 juni 2022;

        Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;

        Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten bevat:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021(balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

        Overwegende dat de raad in zitting van 14 mei 2019, burgemeester Guido De Padt heeft aangeduid als afgevaardigde van cvba Zefier en schepen Veerle Mertens als plaatsvervanger;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op artikel 180 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen;

        Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;

        Besluit

        Artikel 1:
        De agenda van de gewone algemene vergadering van cvba Zefier van 9 juni 2022 als volgt goed te keuren:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

        Artikel 2:
        Guido De Padt, wonende Karmelietenstraat 51 te 9500 Geraardsbergen, of zijn plaatsvervanger, Veerle Mertens, wonende Reepstraat 39 te 9500 Geraardsbergen aan te duiden als afgevaardigde van de stad om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022 en hem op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

    • Afdeling Financiën

      • Toekennen van nominatieve toelagen ter vergoeding van foorkramers.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de winterfoor door Corona en afgelasting van Krakelingen en de Eerste Toog niet op de normale manier heeft kunnen plaatsvinden;
        Overwegende dat de foorkramers inkomsten verloren hebben door Corona, dat het daarom billijk lijkt om hun factuur van de winterfoor voor 25 percent te compenseren;
        Overwegende dat nominatieve toelagen, toelagen zijn die niet op basis van een toelagereglement toegekend worden, maar waarvoor bedragen en begunstigden expliciet vastgelegd worden in dit reglement nominatieve subsidies;
        Overwegende dat het lokaal bestuur de foorkramers wil ondersteunen in deze coronatijden;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur betreffende het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve toelagen,

        Financieel kader

        Overwegende dat de budgetten in deze zin zullen aangepast worden in volgende meerjarenplanwijziging.

        Besluit

        Enig artikel:
        Volgende nominatieve toelagen aan foorkramers goed te keuren:

        Winterfoor 2022: bevestigde attracties

        Naam Attractie Facturatiebedrag Toelage 25%
        Auduart Douglas spiegeldoolhof € 210,00 € 52,50
        Auduart Douglas spookhuis € 112,00 € 28,00
        Baetens Kermisbedrijf amusementshal Casino € 871,00 € 217,75
        Baetens Kermisbedrijf amusementshal Baetens € 1.149,00 € 287,25
        Bonne Gregory JDM nv  suikerspin € 72,00 € 18,00
        Brijs Francine suikerspin € 324,00 € 81,00
        Buxant Kenny buggy (adventura) € 540,00 € 135,00
        Carnier Emilienne schietkraam € 70,00 € 17,50
        Coppens Godelieve schietkraam € 126,00 € 31,50
        De Pooter Sonja kinderschietkraam € 162,00 € 40,50
        De Smet Christiaan amusementshal € 576,00 € 144,00
        Derieuw bvba eendjes visspel Ducky € 176,00 € 44,00
        Desmet Steven eetkraam  € 52,00 € 13,00
        Dimitri Julien frituur € 126,00 € 31,50
        Dotremont - Saelens bvba g-force € 1.600,00 € 400,00
        Florens André pottenspel € 129,00 € 32,25
        Hallaert Charles gebakkraam € 252,00 € 63,00
        Hendrickx - Clauwaert BVBA snelmolen bidule € 640,00 € 160,00
        Hendrickx - Clauwaert BVBA Flying Jump € 640,00 € 160,00
        Hendrickx Louis magneetspel € 126,00 € 31,50
        Hogie & zoon bvba visspel € 126,00 € 31,50
        Hogie & zoon bvba auto-scooter € 1.600,00 € 400,00
        Jet Ride bvba derby € 252,00 € 63,00
        Lainez Guido mini-scooter € 972,00 € 243,00
        Legrain Wesley extreme lambada € 324,00 € 81,00
        Middag Jerry escargots € 43,00 € 10,75
        Players Club amusementshal € 871,00 € 217,75
        Polyp bvba polyp € 1.600,00 € 400,00
        Romain-Romain bvba Hamb, hot-dog, escargot, pitta € 144,00 € 36,00
        Ropers Jerry big apple € 343,00 € 85,75
        Ropers Karel fun house € 297,50 € 74,38
        Tantillo Pierre shaker € 640,00 € 160,00
        Valkiers Muriël amusementshal € 777,00 € 194,25
        Van Alboom Bart kindermolen € 460,00 € 115,00
        Van De Kerkhove Sophie hippodroom € 224,00 € 56,00
        Van Der Borght Jordy minirad kinderen € 73,50 € 18,38
        Van Der Borght Jordy pottenkraam € 39,00 € 9,75
        Van Der Borght Jordy happy clowns € 87,00 € 21,75
        Van Keerbergen - Verschoren schietkraam € 151,00 € 37,75
        Vanderzeypen Jeff Trampoline € 460,00 € 115,00
        Vermaesen Manolito (Pauwels Sabine) visspel € 52,00 € 13,00
        VerschorenBrandon visspel € 126,00 € 31,50
        Verschoren Ken kindermolen € 460,00 € 115,00
        Verschoren Ken visspel € 126,00 € 31,50
        Verstraeten Steve amusementshal € 346,00 € 86,50
        Vidts Wim teacupmolen € 304,00 € 76,00
        TOTAAL     € 4.712,75
    • Afdeling Ruimte

      • Goedkeuren van het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg en groenzone in de verkaveling Heuvelstraat/Mijnwerkersstraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein met wegaanleg in 1 lot voor open bebouwing, 4 loten voor halfopen bebouwing en 6 loten voor gesloten bebouwing te 9500 Moerbeke en met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nrs. 205H, 214E, 212D en 207E;

        Overwegende dat het te verkavelen terrein zich situeert in een residentieel woonweefsel dat aansluit bij de dorpskern van de deelgemeente Moerbeke; dat het Moerbekeplein met het station, een busstopplaats en diverse voorzieningen (kantoren, handel, horeca, diensten,..) op ca. 600 meter (400 meter via de voetweg) afstand ligt; dat het terrein aantakt op de Heuvelstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg, en wordt omgeven door percelen in woongebied, vooral in gebruik als woonkavel; dat het terrein in westelijke richting grenst aan een landbouwbedrijf/hoeve en in noordelijke richting grenst aan een 1,5 meter brede gemeenteweg (zachte verbinding); dat het terrein afhelt in zuidoostelijke richting;

        Overwegende dat men met voorliggende aanvraag beoogt dit terrein te verkavelen in 1 lot voor open bebouwing langs de Heuvelstraat en 2 blokken met telkens 2 loten voor halfopen bebouwing en 3 loten voor gesloten bebouwing langsheen een nieuw aan te leggen doodlopende weg; dat de woningen op de loten in het binnengebied op 1 meter achter de rooilijn zullen worden ingeplant;

        Overwegende dat de weg in zuidelijke richting zal aantakken op de Heuvelstraat; dat de wegenis zal uitgevoerd worden als een soort 'karrespoor', bestaande uit 2 keer een 1 meter brede cementbetonverharding met daartussen 60cm brede betongrasdallen; dat aan de buitenzijde van de cementbetonverharding ook betongrasdallen zullen worden voorzien, tot een breedte van 8 meter; dat voorbij lot 10 deze breedte slechts 4 meter zal bedragen en dat er helemaal aan het uiteinde een pijpenkop zal worden voorzien, met een 1,5 meter brede aantakking in grasdallen op de gemeenteweg; dat er ook een 1,2 meter breed pad in grasdallen voor de woningen op de loten 2 tot 6 zal worden aangelegd; dat er aan de achterzijde van deze loten een parkeerzone zal worden voorzien, waar telkens een carport horende bij elk lot van nr. 2 tot 6 kan komen; dat er ook 5 loten worden voorzien (13 tot 17), waarop er een carport of garage kan komen (horende bij de woningen op de loten 7 tot 11); dat in deze zone ook 9 parkeerplaatsen zullen worden aangelegd, en een parkeerplaats voor autodelen; dat al deze parkeerplaatsen in een cementbetonverharding zullen worden aangelegd; dat er langsheen de nieuwe weg ook 2 grachten, 2 wadi's en 2 glooiingen zullen worden aangelegd;

        Overwegende dat het noordelijk deel van de verkaveling als een groenzone zal worden aangelegd; dat deze groenzone zal worden ingevuld met hoogstammige bomen, boomstruiken, haagplanten, bosgoed, heesters, vaste planten, bolgewassen, bloemen en gras; dat er ook een picknicktafel en 2 zitbanken zullen worden voorzien en dat er ook in de andere openbare delen groenaanplantingen zullen komen; dat de wegenis, de parkeerplaatsen, de grachten, wadi's en glooiingen, en de groenzone kosteloos zullen worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur; dat deze delen samen lot 12 vormen; dat lot 18 de tuinzone betreft bij de woningen Heuvelstraat 39 en 41 en dat dit lot uit de verkaveling wordt gesloten;

        Overwegende dat het lot voor open bebouwing ca. 461 m² groot zal zijn, dat de loten voor halfopen bebouwing ca. 256 m² tot ca. 496 m² groot zullen zijn en de loten voor gesloten bebouwing ca. 199 m² tot ca. 225 m² groot zullen zijn; dat de bouwzones zijn aangeduid op het verkavelingsplan; dat de woning op lot 1 max. 9,16 meter (op de voorbouwlijn) à 8,65 meter (op de max. achterbouwlijn) breed mag zijn en de zijdelingse stroken naast de woning min. 3 meter breed moeten zijn; dat deze woning een kroonlijsthoogte mag hebben van max. 6,5 meter en moet worden afgewerkt met een dak met helling tussen 0° en 47°; dat de bouwdiepte van deze woning max. 15 meter mag bedragen op het gelijkvloers en max. 12 meter op de verdieping; dat er achter de woning nog een tuinzone wordt voorzien met een diepte van min. 8 meter;

        Overwegende dat de woningen op de loten 2 tot 11 (bij de halfopen woningen max.) 7,5 meter breed zullen zijn en de zijdelingse stroken naast de halfopen woningen min. 3 meter breed moeten zijn; dat deze woningen een kroonlijsthoogte mogen hebben van max. 6,5 meter en ze moeten worden afgewerkt met een dak met helling tussen 0° en 47°; dat de bouwdiepte van deze woningen max. 12 meter mag bedragen, zowel op het gelijkvloers als op de verdieping; dat er achter de woningen nog een tuinzone wordt voorzien met een diepte van min. ca. 10 à 20 meter; dat er voor alle bouwloten ook voorschriften werden bijgevoegd in verband met de oprichting van bijgebouwen, verhardingen, afsluitingen en reliëfwijzigingen;

        Overwegende de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;

        Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een eerste openbaar onderzoek werd onderworpen van 1 november 2021 tot 30 november 2021 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning; dat er naar aanleiding van een ongunstig advies van de provincie Oost-Vlaanderen een wijzigingsverzoek werd ingediend via het omgevingsloket; dat naar aanleiding van dit verzoek nieuwe adviezen werden opgevraagd en er een tweede openbaar onderzoek werd georganiseerd van 10 januari 2022 tot 8 februari 2022; dat enkel de documenten van dit wijzigingsverzoek zullen worden besproken en behandeld;

        Overwegende dat er tijdens beide openbare onderzoeken samen 4 bezwaren werden ingediend;

        Overwegende dat deze bezwaren handelen over:

        (a) De woningen op de loten 7 tot 11 zullen uitgeven op de tuinzone van de woning nr. 37. Het is niet gangbaar dat het perceel met de woning nr. 37 zal worden omgeven door zoveel andere bouwkavels.

        (b) De verkaveling is zo ontworpen dat de eigenaars van de percelen die instapten in het project de minste hinder zullen ondervinden.

        (c) Vrees voor privacyhinder door inkijk.

        (d) Visuele hinder (uitzicht op woningen i.p.v. groen).

        (e) Er zal geluidshinder zijn in het nu nog rustige, achterste gedeelte van de tuin bij de woning nr. 37. Er is ook al heel wat geluidshinder aanwezig, afkomstig van de landbouwactiviteiten.
        (f) Vrees voor meer conflicten met buren doordat er meer eigenaars zijn waarmee men moet overeenkomen.

        (g) Er zal waardevermindering optreden voor de omliggende eigendommen.

        (h) Vrees dat talloze soorten wilde planten en dieren niet meer zullen waargenomen worden.
        (i) Vrees dat men de verkaveling op termijn nog verder wil uitbreiden in oostelijke richting, via het deel groenzone dat tot aan het perceel nr. 218H reikt.

        (j) Ongewenste en onnodige inname van de open ruimte.

        (k) Het bestaande aanbod aan woningen en bouwgronden volstaat ruimschoots om aan de huidige en toekomstige vraag te voldoen.

        (l) De meeste voorzieningen liggen in Moerbeke ten noorden van de spoorlijn. In plaats van inbreiding is dan ook hier eerder sprake van uitbreiding.

        (m) De voorgestelde woontypologie, met smalle rijwoningen en kleine tuintjes, is vreemd in deze omgeving.

        (n) Er zal een ruim 22 ha bos verloren gaan. De voorziene aanplantingen in de verkaveling zullen dit niet compenseren. De bosbehoudsbijdrage dient te worden geïnvesteerd in het natuurgebied van de Marke met aanleg van een verbeterd trage wegennetwerk.

        (o) Vrees voor meer wateroverlast door de aanleg van heel wat extra verharding. De resultaten van de infiltratieproeven met boringen en peilbuizen
        die de projectontwikkelaar liet uitvoeren uitsluitend zijn enkel relevant voor de periode in kwestie (oktober 2021) én de exacte locatie ervan (twee
        puntmetingen). Er zal geen beplanting/bos meer zijn die het water kan vertragen of afstroming kan voorkomen. Dit zal ook droogteproblemen veroorzaken.

        (p) De verkeersveiligheid in de Heuvelstraat zal in het gedrang komen.

        (q) De verkaveling zal grenzen aan een landbouwbedrijf en ook aan de overzijde van de Heuvelstraat bevindt zich een landbouwbedrijf. Om de landbouwbelangen te vrijwaren dient er tussen deze bedrijven en de nieuwe woningen een zo groot mogelijke buffer te worden aangelegd.

        (r) De kleine tuintjes bij de woningen zullen geen ecologische waarde hebben. De tuinen bij de omgevende woningen zijn veel groter.

        (s) De aanleg van het karrespoor en het onderhoud van de grachten en wadi's zullen veel onderhoud vragen en de kosten hiervan zullen hoog oplopen.

        (t) De doelgroep die men bij dit project voor ogen heeft (senioren en starters of jonge gezinnen) zullen niet worden bediend.

        (u) Er zijn genoeg alternatieven in de omgeving waar men woonontwikkeling kan realiseren, die minder hinder zullen opleveren.

        (v) Er worden te weinig parkeerplaatsen voorzien. Er wordt nu al vaak in de Heuvelstraat op straat geparkeerd.

        (w) Er moet een mobiliteitsstudie worden opgemaakt voor dergelijk groot project.

        (x) Wadi 1 zal boven het niveau van het terras van het gelijkvloers appartement op adres Heuvelstraat 45 bus 1 liggen. Het insijpelingswater zal naar dat lager gelegen terras stromen. De nodige voorzorgsmaadregelingen moeten worden genomen om Wadi 1 waterdicht te maken aan de kant van die eigendom.

        Overwegende dat de gemeenteraad enkel beslissingsbevoegdheid heeft inzake het deel van het terrein dat zal worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur en dat er over de bezwaren die daarop betrekking hebben volgend standpunt wordt ingenomen:

        (i) Dit bezwaar berust op een veronderstelling en kan dan ook niet weerhouden worden. Voor een eventuele uitbreiding van voorliggende verkaveling moet sowieso een nieuwe omgevingsvergunning worden aangevraagd.

        (s) Dit bezwaar berust op een veronderstelling, is eerder subjectief en kan dan ook niet weerhouden worden.

        (v) Er worden 9 publieke parkeerplaatsen voorzien voor 11 woningen, alsook een parkeerplaats voor een deelwagen. Op lot 1 kan er op eigen terrein parkeergelegenheid worden voorzien en in de parkeerzone is er ruimte voorzien voor de bouw van 10 carports of garages, horende bij de 10 woningen in het binnengebied. De mobiliteitsambtenaar heeft de parkeerbehoefte berekend op 12 plaatsen (met deelwagen, voor bewoners en bezoekers samen). Er zullen dus met 10 publieke parkeerplaatsen, waarvan één voor een deelwagen, en al de parkeermogelijkheden op de bouwkavels voldoende parkeerplaatsen worden voorzien. 

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 17 november 2021;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de provincie Oost-Vlaanderen, Directie Leefmilieu Dienst Integraal Waterbeleid van 7 februari 2022;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van het agentschap voor Natuur en Bos van 19 november 2021;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 15 februari 2022;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 24 februari 2022;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de GECORO van 31 maart 2021;

        Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;

        Overwegende dat men er in voorliggende aanvraag voor opteert om de mobiliteit aan het begin van de verkaveling te organiseren en om compacte woonvormen te introduceren waardoor het aandeel verhardingen wordt beperkt, er een verkeersluwe verkaveling kan worden bekomen en er ruimte vrijkomt voor de aanleg van een groenzone/speelzone;

        Overwegende dat de publieke groenzone/speelzone in het noorden van de verkaveling zal worden voorzien; dat deze groenzone goed toegankelijk zal zijn voor zachte weggebruikers doordat ze langsheen een bestaande zachte verbinding zal liggen; dat het ook een veilige zone zal zijn aangezien enkel de pijpenkop van de doodlopende weg, waarlangs enkel wagens voor het laden/lossen mogen passeren, langs deze groenzone zal worden voorzien;

        Juridisch kader

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;

        Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

        Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Financieel kader

        Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;

        Besluit

        Artikel 1:
        Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg en groenzone goed te keuren zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein met wegaanleg in 1 lot voor open bebouwing, 4 loten voor halfopen bebouwing en 6 loten voor gesloten bebouwing te 9500 Moerbeke en met kadastrale gegevens 15e Afdeling, Sectie A, nrs. 205H, 214E, 212D en 207E. Volgende voorwaarden en lasten dienen te worden opgelegd in de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

        a) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd in de brief van 29 oktober 2021 van Fluvius. De verkavelaar heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributiebeheerder Fluvius voor elektriciteit en aardgas, inzake privé verkavelingen/sociale verkavelingen/industriële verkavelingen, strikt na te leven. Deze teksten zijn op eenvoudig verzoek verkrijgbaar bij de genoemde distributiebeheerder. Ze zijn eveneens raadpleegbaar op de website van de distributiebeheerder via www.fluvius.be.

        b) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd in de brief van 4 november 2021 van Telenet.

        c) Te voldoen aan de financiële verplichtingen voor uitbreiding van het waterleidingsnet zoals opgelegd in het bericht van 27 oktober 2021 van de Watergroep.

        d) Te voldoen aan de financiële verplichtingen zoals opgelegd in het bericht van 16 november 2021 van Proximus.

        e) Vooraleer tot verkoop (of een andere wijze van vervreemding) der bouwloten over te gaan moet een proces-verbaal van opmeting van de goedgekeurde verkaveling (met afpaling der loten), ondertekend door een beëdigd landmeter, kosteloos worden overhandigd aan het college van burgemeester en schepenen.

        f) De gronden binnen de rooilijn dienen vrij en onbelast en zonder kosten voor het Lokaal Bestuur volgens de geëigende procedure gratis aan het Lokaal Bestuur worden afgestaan na de definitieve oplevering van de werken. De verkavelaar dient tot 3 jaar na de kosteloze grondafstand de voorziene groenzones te onderhouden. Nadien valt het onderhoud van deze zone ten laste van het Lokaal Bestuur.

        g) Voorafgaand aan de realisatie van de wegenwerken dient een coördinatievergadering te worden georganiseerd met de nutsmaatschappijen.

        h) De verkaveling wordt, voor wat de verkoop of vervreemding van de kavels betreft, slechts uitvoerbaar nadat de af te breken constructies effectief zijn afgebroken/verwijderd en nadat de voorziene wegenis- en rioleringswerken voorlopig werden opgeleverd. Zolang de sloopwerken niet zijn voltooid en/of er geen voorlopige oplevering heeft plaatsgevonden, mogen de loten niet worden verkocht of vervreemd en kunnen geen gebouwen worden opgericht op basis van deze verkaveling. De voltooiing van de sloopwerken wordt door de verkavelaar bij middel van een aangetekende kennisgeving, met de nodige bewijsstukken, gemeld aan het College van Burgemeester en Schepenen.

        i) Er moet voor de eigenaars in de verkaveling minstens 1 deelwagen worden voorzien voor gemeenschappelijk gebruik door de bewoners via een erkend autodeelsysteem voor particulieren. 

        Artikel 2:
        Een afschrift van dit besluit op te laden in het omgevingsloket.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - zone 30 dorpskern Overboelare: goedkeuring.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de doelstellingen en bijhorende actie uit het fietsbeleidsplan 2020-2025: Iedereen gezond: gericht invoeren van school-en fietsstraten om de verkeersveiligheid in en de luchtkwaliteit te verbeteren;

        Gelet op het meerjarenplan 2020-2025, meerbepaald strategische doelstelling 7 waarbij het creëren van veilige en leefbare schoolomgevingen werd weerhouden;

        Gelet op de vraag van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters om de knelpunten op schoolroutes langsheen gewestwegen over te maken;

        Overwegende dat voor de N42 - Groteweg en voor het wegsegment tussen de Kasteelstraat en de Verbondenenstraat door het Lokaal Bestuur werd voorgesteld om:

        1. over te gaan tot het aanbrengen van fietssymbolen zodat het voor de weggebruikers duidelijker wordt waar de plaats van de fietser is (het fietspad en voetpad hebben er dezelfde kleur, enkel het legverband verschilt);
        2. een fietsoversteekplaats aan te leggen vanaf de Verbondenenstraat richting Burgstraat;
        3. een vaste zone 30 in te voeren ter hoogte van de school.

        Gelet op het schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen van 20 oktober 2021 betreffende de terugkoppeling over de aanpak van de doorgegeven knelpunten langsheen schoolroutes op gewestwegen waarbij voor de N42 - Groteweg is opgenomen: 

        • ter hoogte van de school is al een middengeleider aanwezig en kunnen fietsers in twee fases een oversteekbeweging maken, een fietsoversteekplaats, uitgevoerd met een blokkenmarkering, kan niet aangebracht worden, gezien dit een kruispunt betreft;
        • indien Geraardsbergen een aanvullend verkeersreglement aanneemt kan de variabele zone 30 schoolomgeving omgevormd worden tot een vaste zone 30 schoolomgeving;
        • het Agentschap Wegen en Verkeer kan fietspadmarkeringen aanbrengen op de fietspaden van dit wegsegment (van kilometerpunt 27.2 tot 27.9).
        Gelet op het fietspotentieel langsheen de Verbondenenstraat, Groteweg, Burgstraat en Pol Antheunisstraat richting denderpad;
         
        Overwegende dat ter hoogte van de schoolomgeving Overboelare Kloosterstraat reeds een zone 30 aanwezig is;
         
        Overwegende dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de dorpskern kan verhoogd worden door een snelheidsbeperking van 30 km per uur op te leggen;
         
        Overwegende dat de dorpsraad Overboelare en de bewoners vragende partij zijn om langsheen de Groteweg en de Burgstraat zone 30 in te voeren met het oog op de verkeersveiligheid;
         
        Overwegende dat de variabele snelheidsborden langsheen de gewestweg eigendom zijn van de dienst Elektromechanica en Technieken van het Agentschap Wegen en Verkeer, wordt een schrijven gericht om deze borden te laten verwijderen;

        Overwegende dat de ingrepen een gewestweg en gemeenteweg betreffen,

        Juridisch kader

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

        Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;

        Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting van straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;

        Financieel kader

        Overwegende dat er budget voor het uitvoeren van de signalisatiewerken is voorzien: AR60002100 BI02000 AC MOB 04 05 Eenduidige en veilige verkeerssignalisatie,

        Besluit

        Artikel 1:
        In de zone begrensd door:

        • Verbondenenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hogeweg
        • Burgstraat
        • Pol Antheunisstraat ter hoogte van de Majoor van Lierdelaan
        • Majoor Van Lierdelaan ter hoogte van de Pol Antheunisstraat
        • Kloosterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Groteweg
        • Kleine Kloosterstraat
        • Groteweg (van huisnummer 180 tot 272 - in beide rijrichtingen)
        een snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F4a en F4b.

        Artikel 2:
        Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022. 

        Artikel 3:
        Een afschrift van het aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling Vlaams Huis Verkeersveiligheid.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - gebiedsdekkend reglement inrichten fietszones Nederboelare.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de proefperiode waarbij de spoorwegonderdoorgang in de Reepstraat werd afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer;

        Gelet op de enquêtes die zijn gevoerd bij de bewoners en de klanten van de handelaars;

        Gelet op het verslag van de infovergadering van 14 maart 2022 met de dorpsraad, fietsorganisaties en handelaars met betrekking tot de proefopstelling ter hoogte van de spoorwegonderdoorgang in de Reepstraat;

        Overwegende dat de Molendreef, Felicien Cauwelstraat en Reepstraat straten veel gebruikt worden door fietsers als toegang naar (de scholen in) het centrum van de stad;

        Gelet op de voorwaarde van het departement Mobiliteit en Openbare Werken om bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor het project Sportkring 2020 in de Molendreef bijkomende maatregelen te nemen om zachte weggebruikers te faciliteren;

        Gelet op het plan ter verduidelijking van de te nemen maatregelen;

        Overwegende dat de voorgestelde ingrepen gemeentewegen betreffen;

        Juridisch kader

        Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;

        Gelet op de wegcode van 1 december 1975;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2004 houdende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement Geraardsbergen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:

        • zonale bepalingen
        • herinrichting van straten
        • maatregelen in schoolomgevingen
        • aanpassingen van het geldend snelheidsregime;
        Financieel kader

        Voor het inrichten van fietsveilige routes is budget voorzien AR60002100 BI020000 AC MOB 03 03. 

        De Vlaamse Overheid voorziet subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen, een subsidieaanvraag zal worden ingediend.

        Besluit

        Artikel 1:
        In de zone begrensd door:

        • Molendreef, ter hoogte van de kruispunt met de Astridlaan, Hazelaarstraat en Gemeldorpseweg
        • Groendreef, ter hoogte van het kruispunt met de Astridlaan
        • Felicien Cauwelstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Astridlaan en ter hoogte van het kruispunt Deftingseweg
        • Groendreef, ter hoogte van het kruispunt met de Astridlaan
        wordt een fietszone ingevoerd.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F111 en F113 met zonale geldigheid.

        Artikel 2:
        In de zone begrensd door:

        • Felicien Cauwelstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Astridlaan en Reepstraat
        • Reepstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Gentsestraat en Spoorwegstraatµ

        wordt een fietszone ingevoerd.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F111 en F113 met zonale geldigheid.

        Artikel 3:
        Dit reglement treedt in werking op 1 september 2022.

        Artikel 4:
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gewestwegen - fietspadmarkering langsheen de N42 - Groteweg.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de doelstellingen en bijhorende actie uit het fietsbeleidsplan 2020-2025: Iedereen gezond: gericht invoeren van school-en fietsstraten om de verkeersveiligheid in en de luchtkwaliteit te verbeteren;

        Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 meer bepaald strategische doelstelling 7 waarbij het creëren van veilige en leefbare schoolomgevingen werd weerhouden;

        Gelet op de vraag van Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters tot aangeven van knelpunten langsheen schoolroutes op gewestwegen;

        Overwegende dat voor de N42 - Grotewegen voor het wegsegment tussen de Kasteelstraat en de Verbondenenstraat door het Lokaal Bestuur werd voorgesteld om:

        1. over te gaan tot het aanbrengen fietssymbolen zodat het voor de weggebruikers duidelijker wordt waar de plaats van de fietser is (het fietspad en voetpad hebben er dezelfde kleur, enkel het legverband verschilt)
        2. een fietsoversteekplaats aan te leggen vanaf Verbondenenstraat richting Burgstraat
        3. een vaste zone 30 in te voeren ter hoogte van de school;

        Gelet op het schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen van 4 november 2021 betreffende de terugkoppeling over de aanpak van de doorgegeven knelpunten langsheen schoolroutes op gewestwegen waarbij voor de N42 - Groteweg is opgenomen: 

        • ter hoogte van de school is al een middengeleider aanwezig en kunnen fietsers in twee fases een oversteekbeweging maken, een fietsoversteekplaats, uitgevoerd met een blokkenmarkering, kan niet aangebracht worden, gezien dit een kruispunt betreft;
        • indien Geraardsbergen een aanvullend verkeersreglement aanneemt kan de variabele zone 30 schoolomgeving omgevormd worden tot een vaste zone 30 schoolomgeving;
        • het Agentschap Wegen en Verkeer kan fietspadmarkeringen aanbrengen op de fietspaden van dit wegsegment (van kilometerpunt 27.2 tot 27.9).

        Overwegende dat het aanvullend reglement van toepassing is op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen;

        Overwegende dat het aanvullend reglement maatregelen bevat over volgende gewestweg(en): N42 - Groteweg;

        Juridisch kader

        Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

        Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

        Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting van straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;

        Financieel kader

        Overwegende dat de wegmarkeringen aangebracht worden door de wegbeheerder,

        Besluit

        Artikel 1:
        Op de Groteweg van de Kasteelstraat tot de Verbondenenstraat langs beide zijden van de weg overlangse markeringen aan te brengen die het fietspad aanduiden (art. 74 KB 1/12/1975).  De fietsers volgen en bestuurders van tweewielige bromfietsers klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

        Artikel 2:
        Een afschrift van het aanvullend reglement ter goedkeuring over te maken aan de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling Vlaams Huis Verkeersveiligheid.

    • Afdeling Mens

      • Goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en vzw handelscentrum ter bevordering van de lokale economie in kernwinkelgebied Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het actieplan ter versterking van het kernwinkelgebied, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 31 augustus 2015;

        Gelet op meerjarenplan 2020-2025, strategische doelstelling "uitstraling van de stad... verwondering", goedgekeurd op gemeenteraad van 30 december 2019;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur wil zorgen voor een aantrekkelijk en levendig handelscentrum zodat mensen gezellig kunnen winkelen en wandelen in de binnenstad en handelaars en ondernemers zich graag in Geraardsbergen vestigen;

        Overwegende dat het Lokaal Bestuur hiervoor wil samenwerken met vzw handelscentrum;

        Overwegende dat vzw handelscentrum op de ruimst mogelijke wijze zal bijdragen tot het vergroten van de uitstraling en de commerciële dynamiek van het afgebakende kernwinkelgebied Geraardsbergen;

        Overwegende dat het kernwinkelgebeid zoals bepaald in besluit van college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2015 volgende straten omvat:

        • Markt (niet achter de kerk)
        • Brugstraat 
        • Grotestraat
        • Adamstraat
        • Lessensestraat (van aan de Grotestraat tot aan het Stationsplein)
        • Oudenaardsestraat (van over de brug tot aan de Grotestraat)
        • Stationsplein
        • Begijnhofkaai
        • Kaai

        Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2021 van de aanvraag voor het project 'Profploeg' van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen in het kader van handelskernversterking, waar ondersteuning wordt gevraagd om te komen tot een grotere betrokkenheid en engagement van de handelaars;

        Gelet op het juridisch advies van de profploeg op de overeenkomst van 31 januari 2022;

        Gelet op goedgekeurde overeenkomst van vzw handelscentrum op de bestuursvergadering van 16 februari 2022;

        Overwegende dat de inhoudelijke begeleiding van de profploeg in de loop van werkjaar van 2022 zal meegenomen worden in de jaarlijkse evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41van  het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Financieel kader

        Overwegende dat er 7500 euro voorzien is op BI 050000 handel en middenstand en AC ECO 02 02 uitvoering geven aan integraal kernversterkende visie;     

        Besluit

        Enig artikel:
        De samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen en het Handelscentrum Geraardsbergen als volgt goed te keuren:

        1.  Doelstellingen 

        1.1.        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen hecht veel belang aan de uitwerking en uitvoering van concrete initiatieven om de lokale handel te bevorderen binnen de stad. Het is de bedoeling dat het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ondersteuning aanbiedt in het uitrollen van zeer concrete evenementen, initiatieven en acties zoals gestipuleerd in het meerjarenplan 2020-2025. 

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wil daarom graag een samenwerking aangaan met VZW Handelscentrum Geraardsbergen om deze doelstelling te bereiken. 

        De concrete initiatieven om de lokale handel in de stad te bevorderen zijn: 

        • Verhogen van de aantrekkelijkheid van de winkelstraten van het afgebakende kernwinkelgebied Geraardsbergen zoals bepaald in besluit van college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2015
        • Uitbouwen van een levendige stadskern binnen Geraardsbergen
        • Promotie en marketing van Geraardsbergen als winkelstad
        • Communicatie van de geplande activiteiten verzorgen

         1.2.        Partijen onderschrijven deze overeenkomst met de ambitie om tot gezamenlijk gedragen en maatschappelijk verantwoorde initiatieven en evenementen inzake lokale economie te komen. 

        2.  Concrete verbintenissen

        VZW Handelscentrum Geraardsbergen 

        2.1.        VZW Handelscentrum Geraardsbergen zal op de ruimst mogelijke wijze, binnen zijn budgettaire mogelijkheden, bijdragen tot het vergroten van de uitstraling en de commerciële dynamiek van het afgebakende kernwinkelgebied Geraardsbergen zoals bepaald in besluit van college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2015. 

        Ter verwezenlijking van dit doel zal VZW Handelscentrum Geraardsbergen onder andere de volgende activiteiten organiseren: 

        • Opendeurweekend
        • Hapje tapje (organisatie exclusief bij VZW Handelscentrum Geraardsbergen)
        • Braderie (organisatie exclusief bij VZW Handelscentrum Geraardsbergen)
        • Weekend van de klant
        • Eindejaarsactie
        • Bijkomende activiteiten kunnen opgenomen worden in de agenda
        • De hierboven beschreven activiteiten kunnen door omstandigheden geannuleerd worden
        • Organisatie van een vrijblijvende activiteit in overleg met VZW Handelscentrum Geraardsbergen en Lokaal Bestuur Geraardsbergen   

        2.2.        De VZW Handelscentrum Geraardsbergen verbindt er zich toe: 

        • Jaarlijks een activiteitenverslag en financieel verslag op te maken voor het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
        • Het financieel verslag bevat de staving van de besteding van de financiële toelage die toegekend werd in het vorig werkjaar.
        • De door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen ter beschikking gestelde middelen steeds te beheren als een goede huisvader;
        • Bij vastgesteld wanbeheer of misbesteding, het Lokaal Bestuur Geraardsbergen onmiddellijk op de hoogte te brengen;

        2.3.        VZW Handelscentrum Geraardsbergen zal haar burgerlijke aansprakelijkheid verzekeren bij een erkende verzekeringsmaatschappij op een manier dat zij geniet van voldoende dekking voor elk schadegeval dat zich kan voordoen in het kader van haar werking. 

        Lokaal Bestuur Geraardsbergen              

        2.4.        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal concrete initiatieven en evenementen in samenwerking met VZW Handelscentrum Geraardsbergen faciliteren.

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen zal naast de financiële ondersteuning ook logistieke ondersteuning aanbieden, zoals het helpen regelen van technische zaken, enz. 

        2.5.        Er is binnen het Lokaal Bestuur Geraardsbergen een single point of contact voor VZW Handelscentrum Geraardsbergen, zijnde de deskundige lokale economie. 

        2.6.        De vergaderingen van  VZW Handelscentrum Geraardsbergen zullen op regelmatige basis worden bijgewoond door de schepen van middenstand en/of  door de deskundige lokale economie om op die manier de concrete acties en evenementen logistiek te ondersteunen, faciliteren en op te volgen.

        3.  Financiële ondersteuning

        3.1.        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen engageert zich om, middels onderliggende overeenkomst, aan de VZW Handelscentrum Geraardsbergen jaarlijks een toelage ten bedrage van 7500 euro toe te kennen voor de organisatie van de in artikel 2.1 opgenoemde evenementen en acties binnen het afgebakende kernwinkelgebied van Geraardsbergen toe te kennen. De toelage wordt verleend als financiële tegemoetkoming aan de VZW Handelscentrum Geraardsbergen voor  de verwezenlijking van haar doelstellingen. 

        3.2.        De toelage dient door VZW Handelscentrum Geraardsbergen besteed te worden ter bevordering van gans het afgebakende kernwinkelgebied Geraardsbergen met de bedoeling klanten aan te trekken. Gadgets of cadeaus enkel voor de leden van VZW Handelscentrum kunnen niet vanuit de toelage vergoed worden. 

        3.3.        De toelage wordt enkel ter beschikking gesteld aan VZW Handelscentrum Geraardsbergen na ontvangst en goedkeuring van het activiteitenverslag en financieel verslag van het vorige werkjaar. Deze verslagen dienen ten laatste op 31 maart van elk volgend werkjaar overgemaakt te worden aan het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. 

        De toelage wordt, na goedkeuring van het activiteitenverslag en het financieel verslag, door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen gestort op de bankrekening van VZW Handelscentrum Geraardsbergen. 

        3.4.        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen kan voor de  toelage steeds verantwoording vragen over de besteding van de middelen alsook controle door middel van het opvragen van gegevens of documenten. 

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen heeft het recht om de uitbetaalde toelage onverwijld terug te vorderen, hetzij de toelage voor een volgend kalenderjaar niet toe te kennen, indien door VZW Handelscentrum Geraardsbergen aan één van de voorwaarden opgenomen in deze overeenkomst niet werd voldaan.  

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen behoudt zich tevens het recht voor om deze overeenkomst te ontbinden wanneer VZW Handelscentrum Geraardsbergen haar verplichtingen uit deze overeenkomst niet naleeft, nadat zij hiervoor per aangetekende brief door het Lokaal Bestuur Geraardsbergen in gebreke werd gesteld en binnen een termijn van 14 kalenderdagen geen gevolg heeft gegeven aan deze ingebrekestelling. 

        4.  Overdracht

        VZW Handelscentrum Geraardsbergen kan noch de toelage noch haar rechten en/of plichten uit deze overeenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen aan derden, zonder voorafgaande goedkeuring van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen. Onder overdracht wordt niet begrepen de besteding van de middelen om de doelstellingen van de VZW Handelscentrum Geraardsbergen te verwezenlijken. 

        5. Informatie-uitwisseling 

        Elke partij zal op verzoek van de andere partij, in het kader van deze overeenkomst doch steeds binnen het wettelijk toelaatbare, alle documenten en informatie waarover zij redelijkerwijze beschikt en die voor partijen noodzakelijk of nuttig is of zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, onverwijld en kosteloos aan deze laatste bezorgen.

        6.  Looptijd en ontbinding 

        Beide partijen verbinden zich ertoe om samen te werken volgens de hierboven vermelde afspraken, vanaf de ondertekening van de overeenkomst tot en met 31 december 2025.

         Jaarlijks zal de samenwerking worden geëvalueerd. Dit kan leiden tot een uitbreiding, bijsturing of stopzetting van de samenwerking. 

        7.  Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

        7.1.        Deze overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgische recht. 

        7.2.        Elk geschil wordt tussen de partijen behandeld waarbij steeds wordt gezocht naar een oplossing in der minne bij gebreke waaraan het geschil onderworpen wordt aan de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken bevoegd in het rechtsgebied Oost-Vlaanderen. 

        8. Wijzigingen 

        Eventuele wijzigingen van, respectievelijk aanvullingen op deze overeenkomst, alsmede afstand van rechten, zullen uitsluitend rechtsgeldig en bindend zijn indien deze zijn neergelegd in een door partijen ondertekende overeenkomst met name VZW Handelscentrum Geraardsbergen en lokaal bestuur Geraardsbergen.

      • Goedkeuren van het reglement (Gevel)Banken.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de meerjarenplanning waarin participatie een vaste plaats kreeg in het beleid, goedgekeurd op 30 december 2019;

        Overwegende dat het participatiebeleid naar de burgers toe gecommuniceerd wordt als 'StadsMakers';

        Overwegende dat het lokaal bestuur met het StadsMakers project gelooft in de kracht van mensen, dat er in Geraardsbergen veel verborgen talenten zijn en goede ideeën aanwezig om het samenleven te stimuleren/bevorderen;

        Gelet op het impactkader (=het toekomstperspectief op het samenleven in Geraardsbergen), het resultaat van de toekomsttafel met burgers 'cocreatieve stad' van 17 september 2019;

        Gelet op de digitale labo's die georganiseerd werden in 2021 door het lokaal bestuur, over hoe de samenwerking, de betrokkenheid en de leefbaarheid van de stad of buurt kan verhoogd worden:

        Overwegende dat uit de digitale labo's het plaatsen van (gevel)banken als initiatief naar voor werd verschoven;

        Overwegende dat het reglement (gevel)banken tegemoetkomt aan volgende stadsuitdagingen, zoals geformuleerd in 'het toekomstperspectief op het samenleven in Geraardsbergen':

        1. Meer ontmoeting, verbinding en gemeenschapsvorming.
        2. De leefbaarheid in onze stad verhogen.
        3. Werk maken van een sterkere uitstraling van de stad.
        4. Vrijwillig engagement versterken.

        Overwegende dat het bestuur de burger ziet als partner die actief betrokken wordt bij het uitstippelen en uitwerken van het beleid;

        Gelet op het tot stand komen van het reglement door een (digitale) samenwerking tussen burgers, bestuur en administratie;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 40, 41 en 304 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Overwegende dat er budget is voorzien op AR 61399999, Diverse dienstprestaties aan derden, BI 017100 gemeentelijk/stedelijk wijkoverleg, AP SAM 06 02,

        Besluit

        Enig artikel:
        De gemeenteraad keurt het reglement (gevel)banken als volgt goed:

        1. Doel

        Het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wil het kleine ontmoeten in straten en buurten stimuleren. Dit kan onder meer door het plaatsen van (gevel)banken. Het plaatsen van gevelbanken in de straat OF een rust- of picknickbank in de buurt is de ideale gelegenheid voor de buren om elkaar nog beter te leren kennen. Gezellig babbelen op een leuke plaats met een drankje/hapje bij de hand en genieten van de buitenlucht of de groene omgeving. Dit biedt kansen voor meer samenhorigheid en verbondenheid.

        2. Definities

        In dit reglement wordt verstaan onder:

        • Gevelbank: inklapbare bank tegen een (gevel)muur die zich bevindt op de grens met het openbaar domein, de openbare weg of privé domein met openbaar karakter. 
        • Zitbank: vaste bank die zich bevindt op het openbaar domein, de openbare weg of privé domein met openbaar karakter.
        • Picknickbank: vaste bank met tafel die zich bevindt op het openbaar domein, de openbare weg of privé domein met openbaar karakter.
        • Aanvrager(s): diegene die de aanvraag voor de plaatsing van een bank indient. Dit kan de eigenaar van het pand/domein OF de huurder/gebruiker met schriftelijke toestemming van de eigenaar van het pand/domein.

        3. Toepassingsgebied

        §1 Het reglement is van toepassing op het grondgebied van Geraardsbergen.

        §2 Het reglement treedt in werking op 29 maart 2022 en geldt tot 31 december 2025.

        4. Voorwaarden voor het plaatsen van een bank

        §1 Een gevel-, rust- of picknickbank kan pas geplaatst worden na goedkeuring door het lokaal bestuur Geraardsbergen.

        §2 Algemene voorwaarden voor de plaatsing van een (gevel)bank is mogelijk mits voldaan is aan is aan volgende algemene voorwaarden:

        • De (gevel)banken blijven eigendom van het lokaal bestuur Geraardsbergen;
        • De (gevel)banken en picknicktafels hebben een openbaar karakter en mogen door iedereen gebruikt worden;
        • Er wordt gestreefd naar een gelijkmatige verdeling van de banken over het grondgebied;
        • Bij elke wijziging (schade, diefstal, verandering eigenaar, overlast,...) wordt het lokaal bestuur in kennis gesteld en in overleg naar een oplossing gezocht;
        • Schade van vandalisme en diefstal kan in geen geval verhaald worden op het lokaal bestuur Geraardsbergen;
        • De (gevel)banken kunnen aangevraagd worden tot zolang de voorraad strekt.


        §3 Bijkomende voorwaarden voor het plaatsen van een gevelbank

        • Voor plaatsing aan panden die als monument zijn geklasseerd of die op de inventaris van bouwkundig erfgoed staan, is een advies nodig van de Erfgoedcommissie van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
        • Plaatsing aan panden met buitengevelisolatie is technisch niet mogelijk (installatie van muuranker is dan onmogelijk);
        • Gevelbanken kunnen enkel geplaatst worden op plaatsen waar het voetpad ter hoogte van de (toekomstige) gevelbank minstens 1,20 meter breed is; exclusief boordsteen en rekening houdende met straatmeubilair, wegsignalisatie, parkeerautomaten, …;
        • De gevelbank moet ten allen tijde eenvoudig inklapbaar en/of wegneembaar zijn;
        • Optioneel worden er max 2 planken extra meegeleverd;
        • In kader van het traject rolstoelvriendelijke stad kan er geen gevelbank geplaatst worden op het traject tussen de Maretak en de Markt (via Groteweg, Lessensestraat, Grotestraat, en Brugstraat).

        §4 Bijkomende voorwaarden voor het plaatsen van een rust- of picknickbank

        • Een rust- en picknickbank mag enkel geplaatst worden op het openbaar domein of privé domein met openbaar karakter en geen belemmering vormen inzake (verkeers)veiligheid.

        5. Aanvraag

        §1 De aanvraag kan individueel of in groep gebeuren. De aanvrager is een meerderjarig natuurlijk persoon gedomicilieerd in Geraardsbergen OF een rechtspersoon met zetel gevestigd in Geraardsbergen.

        §2 De aanvrager(s) fungeert als peter of meter en:

        • is aanspreekpunt voor het lokaal bestuur;
        • meldt schade, diefstal, verandering eigenaar, overlast aan het lokaal bestuur;
        • waakt over de toegankelijkheid (van het voetpad);
        • zorgt voor het onderhoud van de bank;
        • maakt de (gevel)bank bekend in de buurt;
        • stimuleert andere straat- of buurtbewoners om gebruik te maken van de bank;
        • engageert zich om de bank zoveel mogelijk buiten te zetten, en de bank na gebruik in te klappen (in geval van gevelbank).

        § 3 Aanvragen kunnen worden ingediend:

        • online via het thuisloket van het lokaal bestuur Geraardsbergen;
        • per e mail, het download formulier, ingevuld, e-mailen naar samenleving@geraardsbergen.be;
        • per post, het ingevulde download formulier posten naar: Stad Geraardsbergen, samenleving – (gevel)bank, Weverijstraat 20, 9500 Geraardsbergen.

        § 4 Enkel aanvraagformulieren waarin alle verplichte velden correct ingevuld zijn kunnen goedgekeurd worden. De aanvrager kan in het administratief centrum bij de dienst samenleving terecht voor ondersteuning bij het indienen van de aanvraag.

        6. Kostprijs

        §1 De levering en plaatsing van de (gevel)bank gebeurt op kosten van het lokaal bestuur Geraardsbergen. Het lokaal bestuur blijft eigenaar van de (gevel)bank.

        §2 Het verwijderen van de (gevel)bank op initiatief van de aanvrager(s) op privé domein is voorzien in het retributiereglement op werken voor derden met privatief voordeel. (zie art. 7)

        7. Plaatsing

        §1 Plaatsing van de gevelbank

        Voor het plaatsen van de gevelbanken heeft de aanvrager de keuze uit :

        • Zelf plaatsen binnen de maand na afhaling en conform de voorschriften voorgelegd door het lokaal bestuur Geraardsbergen (zie doe-‘t-zelf- handleiding gevelbank).

        Ofwel

        • Plaatsing door het lokaal bestuur: Het lokaal bestuur voert eerst een plaatsbezoek uit. Er wordt contact opgenomen inzake de leverings- en plaatsingstermijn. De aanvrager/eigenaar is verantwoordelijk voor het aangeven van de mogelijke aanwezige leidingen in de bevestigingsmuur, de stabiliteit van de muur en geeft toestemming voor het boren van gaten en de chemische verankering van de beugels.

        Bij plaatsen van de gevelbanken is het lokaal bestuur niet verantwoordelijk voor eventuele (gevolg)schade aan de gevel.

        §2 Plaatsing van rust- en picknickbanken

        Het leveren van de rustbanken of picknicktafels en eventuele verankering in de verharde ondergrond gebeurt door het lokaal bestuur.

        8. Verwijdering en terugname

        § 1 Het verwijderen van de (gevel)bank op initiatief van de aanvrager(s), gebeurt door het lokaal bestuur Geraardsbergen. De kostprijs voor het verwijderen van de (gevel)bank is voorzien in het retributiereglement op werken voor derden met privatief voordeel.

        §2 Het terugvorderen van de (gevel)bank op initiatief van het lokaal bestuur Geraardsbergen kan omwille van misbruik of niet-uitvoering van het engagement. De kosten worden doorgerekend aan de aanvrager(s). De kostprijs voor het verwijderen van de (gevel)bank is voorzien in het retributiereglement op werken voor derden met privatief voordeel.

        §3 Het verwijderen van de (gevel)bank op initiatief van het lokaal bestuur Geraardsbergen kan steeds bij reden van algemeen belang. De kosten worden in dat geval gedragen door het lokaal bestuur Geraardsbergen.

        § 4 Bij verwijdering of terugname van de gevelbanken is het lokaal bestuur niet verantwoordelijk voor het herstellen van de gevel in zijn oorspronkelijke staat. Eventuele aantoonbare gevolgschade kan enkel vergoed worden als er aantoonbaar onzorgvuldig tewerk is gegaan bij plaatsing of verwijdering.

        § 5 Bij verwijdering of terugname van de rust- of picknickbank, zoals omschreven in artikel 7 paragraaf 3, is het lokaal bestuur Geraardsbergen verantwoordelijk voor het herstellen van het domein in zijn oorspronkelijke staat.

        9. Eindbepaling

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement en de behandeling van alle individuele aanvragen.

      • Aanpassen van het academiereglement van de Kunstacademie Geraardsbergen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2020 waarin het academiereglement werd goedgekeurd en het academiereglement van 4 september 2018 werd opgeheven;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 waarin het academiereglement voor de Kunstacademie Geraardsbergen van 26 mei 2020 gewijzigd werd;

        Overwegende dat het noodzakelijk de artikelen 11, 19, 20, 21, 23 en 25 aan te passen aan de huidige werking van de Kunstacademie en de regelgeving;

        Juridisch kader

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;

        Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikelen 3, 38, 58 en 60;

        Besluit

        Enig artikel: 
        De volgende artikels van het academiereglement van de Kunstacademie Geraardsbergen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 mei 2021, als volgt te wijzigen:

        1. Artikel 11:
        Wettelijk vastgelegd inschrijvingsgeld
        §1. De bedragen van het wettelijk inschrijvingsgeld én de voorwaarden en vereiste documenten om in aanmerking te komen voor het verminderd wettelijk inschrijvingsgeld zoals bepaald in de onderwijsregelgeving worden jaarlijks voor de start van de inschrijvingen bekendgemaakt via de infobrochure en de website.
        §2. Een leerling waarvoor het wettelijk vastgelegde inschrijvingsgeld niet tijdig wordt betaald, kan niet in de academie worden ingeschreven, behoudens expliciete toestemming van het schoolbestuur in toepassing van artikel 13.

        Aan te vullen met §3. De bewijsdocumenten die recht geven op het verminderd inschrijvingsgeld moeten worden ingediend uiterlijk op 31 oktober van het schooljaar in kwestie.

        2. Artikel 19: Gewettigde afwezigheid 
        §1. Iedere afwezigheid moet gewettigd of gerechtvaardigd zijn.
        §2. De afwezigheid kan op volgende manieren worden gerechtvaardigd:
        1° ziekte: wanneer de afwezigheid om medische redenen niet langer duurt dan 3 opeenvolgende lesdagen, volstaat een verklaring ondertekend en gedateerd door de ouders/leerling. Dit kan maximaal 4 maal per schooljaar het geval zijn.
        Een medisch attest is vereist wanneer de ziekte een periode van 3 opeenvolgende lesdagen overschrijdt of wanneer de ouders reeds 4 maal zelf een verklaring van ziekte hebben ingediend. Een medisch attest is eveneens vereist voor een afwezigheid tijdens evaluatiemomenten;
        2° een document dat aantoont dat de leerling afwezig was:
        - om een begrafenis- of huwelijksplechtigheid bij te wonen van een bloed- of aanverwant of van een persoon die onder hetzelfde dak woont,
        - om een familieraad bij te wonen,
        - om voor de rechtbank te verschijnen na een oproeping of dagvaarding,
        - omwille van maatregelen opgelegd in het kader van de bijzondere jeugdzorg of de jeugdbescherming,
        - om een feestdag die inherent is aan de door de grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging van de leerling te beleven,
        - om een andere officiële aangelegenheid bij te wonen - met akkoord van de directeur,
        - om proeven af te leggen voor de examencommissie van de Vlaamse gemeenschap voor het voltijds secundair onderwijs,
        - wegens school- of beroepsverplichtingen,
        - omwille van de onbereikbaarheid van de academie door overmacht;
        3° afwezigheid om persoonlijke redenen: een ondertekende verklaring van de leerling/ouders. Deze verklaring wordt ingediend bij de directeur en is hoogstens twee keer per jaar mogelijk. Om uitzonderlijke, familiale redenen kan de directeur beslissen om van dit maximum af te wijken;
        4° afwezigheid in uitvoering van een orde- of tuchtmaatregel zoals bepaald in hoofdstuk 10;
        5° stoppen met het volgen van de cursussen. Het gebeurt dat leerlingen om tal van redenen het volgen van de cursussen stopzetten. Dit moet steeds schriftelijk door de ouders bevestigd worden zodat de nodige administratieve verplichtingen naar het ministerie toe kunnen gebeuren.

        §2. te schrappen en als volgt vast te stellen:
        §2. De afwezigheid moet aan de hand van een van de volgende documenten worden gestaafd en zo snel als mogelijk aan de academie (het secretariaat of de leraar) worden bezorgd:
        1°  Afwezigheid wegens ziekte: een rechtsgeldig medisch attest uitgereikt door een in België of in het buitenland gevestigd arts, arts-specialist, psychiater, orthodontist, tandarts of door de administratieve diensten van een in België of in het buitenland gevestigd ziekenhuis of erkend lab. Het attest moet duidelijk ingevuld, ondertekend en gedateerd worden en de relevante identificatiegegevens bevatten zoals naam, adres, telefoonnummer en het RIZIV-nummer (voor België) of het vergelijkbaar erkenningsnummer (voor het buitenland) van de verstrekker. Er wordt ook op aangegeven welke de begin- en de einddatum zijn van de ziekteperiode;
        2°  Afwezigheid om een begrafenis- of huwelijksplechtigheid bij te wonen van een bloed- of aanverwant of van een persoon die onder hetzelfde dak woont:
        - Bij een begrafenisplechtigheid: overlijdensbrief,
        - Bij een huwelijksplechtigheid: attest van de gemeente;
        3° Afwezigheid om een religieuze feestdag te vieren van een door de Belgische Grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging: verklaring van de ouders;
        4° Afwezigheid als de vestigingsplaats van de academie onbereikbaar of ontoegankelijk is: verklaring van de directeur;
        5° Afwezigheid wegens een oproeping of dagvaarding voor een rechtbank: dagvaarding of proces-verbaal van de oproeping;
        6° Afwezigheid wegens maatregelen van de bijzondere jeugdzorg: officieel attest van de bevoegde instantie;
        7° Afwezigheid om een familieraad bij te wonen: attest van het vredegerecht;
        8°  Afwezigheid om actief deel te nemen aan een sportmanifestatie, stage, toernooi of wedstrijd als topsportbelofte voor een individuele selectie of als topsporter met een A- of B-statuut:
        - attest van topsportstatuut A of B,
        - of attest van de betrokken sportvereniging;
        9°  Afwezigheid om actief deel te nemen aan een culturele manifestatie als de leerling een topkunstenstatuut A of B heeft voor het betrokken schooljaar: attest van topkunstenstatuut A of B voor dat schooljaar;
        10° Afwezigheid wegens deelname aan een examen voor de Examencommissie secundair onderwijs: attest van de Examencommissie;
        11° Afwezigheid door een zwangerschap: maximum 1 week voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot maximum 9 weken na de bevalling: attest van de arts met de vermoedelijke bevallingsdatum;
        12° Afwezigheid door de uitvoering van een orde- of tuchtmaatregel: attest van de directeur;
        13° Afwezigheid wegens school- of beroepsverplichtingen: attest van de school of werkgever;
        14° Afwezigheid wegens bepalingen in de verblijfsregeling van kinderen van gescheiden ouders:
        - attest van de bevoegde instantie,
        - of ondertekende verklaring van één van de ouders.

        §3. toe te voegen: De directeur kan aan een leerling per schooljaar maximaal drie afwezigheden per vak toestaan wegens omstandigheden van persoonlijke aard. Die afwezigheden worden beschouwd als gewettigd. De leerling hoeft hiervoor geen specifiek attest in te dienen.

        3. Artikel 20:
        Ongewettigde afwezigheid
        §1. Elke afwezigheid die niet gewettigd of gerechtvaardigd is zoals beschreven in artikel 19, wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid.
        §2. Bij een ongewettigde afwezigheid van een minderjarige leerling neemt de academie contact op met de ouders.
        §3. Onverminderd de gevolgen die het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs voorschrijven, kan de directeur beslissen om de leerling uit te schrijven wanneer de leerling gedurende dertig opeenvolgende kalenderdagen ongewettigd afwezig blijft en na contactname niet te kennen geeft dat hij de lessen opnieuw zal bijwonen. De schoolvakanties schorten de periode van dertig kalenderdagen op. Het uitschrijven van de leerling kan geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributies of bijdragen terug te vorderen.
        §4. Een leerling die meer dan één derde van de lessen ongewettigd afwezig was, kan niet deelnemen aan de proeven en is bijgevolg niet geslaagd.

        §1. aan te vullen en als volgt te wijzigen:
        §1. Elke afwezigheid die niet gewettigd of gerechtvaardigd is zoals beschreven in artikel 19 wordt beschouwd als een ongewettigde afwezigheid, tenzij het gaat om een afwezigheid om persoonlijke redenen die de directeur heeft toegestaan conform artikel 20 §3.

        4. Artikel 21:
        §1. De jaarkalender, de leslocatie(s) en het lessenrooster worden voor de start van de lessen bekend gemaakt.
        §2. De leslocatie(s) en het lessenrooster kunnen in de loop van het eerste trimester in uitzonderlijke gevallen wijzigen. De academie brengt de leerling/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte.
        Een aanpassing van de leslocatie of het lessenrooster kan voor leerlingen/ouders geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributie of bijdragen terug te vorderen.
        §3. Een lesuur bestaat uit 50 minuten voor Beeldende en audiovisuele kunsten / 60 minuten voor Muziek, Woordkunst-drama, Dans en Circuskunsten.

        §2. als volgt te wijzigen:  De jaarkalender, de leslocatie(s) en het lessenrooster kunnen in de loop van het eerste trimester in uitzonderlijke gevallen wijzigen. De academie brengt de leerling/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch op de hoogte.
        Een aanpassing van de jaarkalender, de leslocatie of het lessenrooster kan voor leerlingen/ouders geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributie of bijdragen terug te vorderen.

        5. Artikel 23: Toezicht
        Het schoolbestuur verzekert het toezicht:
        - op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13u tot 22u30;
        - op woensdag van 11u tot 22u30;
        - op zaterdag van 8u30’ tot 15u00.
        De leerlingen en de ouders gedragen zich daarbij naar de onderrichtingen ter zake. Leerlingen wachten op de locatie die door de toezichthouder wordt aangeduid.

        Artikel 23 als volgt te wijzigen:
        Het schoolbestuur verzekert het toezicht tijdens de duur van de lessen waarvoor de leerling ingeschreven is. Leerlingen die te vroeg aanwezig zijn of later worden opgehaald, kunnen wachten aan het onthaal maar vallen onder de verantwoordelijkheid van de ouders of voogd. Minderjarige leerlingen mogen de Kunstacademie niet verlaten zonder toestemming van de ouders of voogd.
        Het onthaal is open:
        - op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 13u tot 22u30;
        - op woensdag van 11u tot 22u30;
        - op zaterdag van 8u30’ tot 15u00.
        De leerlingen en de ouders gedragen zich daarbij naar de onderrichtingen ter zake. Leerlingen wachten op de locatie die door de onthaalmedewerker wordt aangeduid.

        6. Artikel 25: Schorsing Van de lessen
        §1. De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens pedagogische studiedag of facultatieve vakantiedagen. Deze data worden in het begin van het schooljaar bekendgemaakt bij inschrijving en via de website.
        §2. De lessen kunnen onverwacht voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens staking, verkiezingen, volksraadpleging of overmacht (bijvoorbeeld weersomstandigheden) of afwezigheid van de leraar. De academie brengt de ouders/leerlingen als volgt op de hoogte:
        - de academie verwittigt de leerlingen/ouders voorafgaandelijk indien mogelijk. Is dit slechts beperkt mogelijk, dan wordt voorrang gegeven aan de leerlingen die het verst wonen,
        - er wordt verwittigd via een sms-systeem en/of per mail. De ouders zorgen ervoor dat de school over het juiste gsm-nummer en/of mailadres beschikt - dit is een dienstverlening van de stad,
        - de schorsing wordt ad valvas en/of via de website van de academie gemeld (ingeval van overmacht: indien mogelijk),
        - opvang wordt voorzien indien geen van de voorgaande maatregelen mogelijk is - minderjarige leerlingen mogen enkel naar huis ingeval van afwezigheid van de leraar als de ouders hiervoor schriftelijk toestemming hebben geven.
        Als ouders hun kinderen naar de academie brengen, gaan ze na of de leraar al dan niet aanwezig is, alvorens hun kinderen achter te laten.
        §3. Het schorsen van lessen kan geen aanleiding zijn om het betaalde inschrijvingsgeld, retributies of bijdragen terug te vorderen.

        §1. als volgt aan te vullen:
        §1. De lessen kunnen voor alle leerlingen of voor een leerlingengroep worden geschorst wegens pedagogische studiedag en facultatieve vakantiedagen. Deze data worden in het begin van het schooljaar bekendgemaakt bij inschrijving en via de website. Deze data kunnen in uitzonderlijke gevallen wijzigingen. De academie brengt de leerlingen/ouders hiervan schriftelijk of elektronisch zo snel mogelijk op de hoogte.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 22 februari 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 22 februari 2022 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 30/03/2022 om 11:34.

Namens Gemeenteraad,

Veerle Alaert
Algemeen Directeur

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad