Terug
Gepubliceerd op 30/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 29/03/2022 - 20:00

Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - zone 30 dorpskern Overboelare: goedkeuring.

Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Godelieve Dauw, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Herman D'Hondt, Jimmy Colman Villamayor, Sarah-Amilia Derijst, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Rurik Van Landuyt, Geert De Chou, Karla Bronselaer, Manu De Backer, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Hans De Gent, Raadsleden
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de doelstellingen en bijhorende actie uit het fietsbeleidsplan 2020-2025: Iedereen gezond: gericht invoeren van school-en fietsstraten om de verkeersveiligheid in en de luchtkwaliteit te verbeteren;

Gelet op het meerjarenplan 2020-2025, meerbepaald strategische doelstelling 7 waarbij het creëren van veilige en leefbare schoolomgevingen werd weerhouden;

Gelet op de vraag van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters om de knelpunten op schoolroutes langsheen gewestwegen over te maken;

Overwegende dat voor de N42 - Groteweg en voor het wegsegment tussen de Kasteelstraat en de Verbondenenstraat door het Lokaal Bestuur werd voorgesteld om:

  1. over te gaan tot het aanbrengen van fietssymbolen zodat het voor de weggebruikers duidelijker wordt waar de plaats van de fietser is (het fietspad en voetpad hebben er dezelfde kleur, enkel het legverband verschilt);
  2. een fietsoversteekplaats aan te leggen vanaf de Verbondenenstraat richting Burgstraat;
  3. een vaste zone 30 in te voeren ter hoogte van de school.

Gelet op het schrijven van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen van 20 oktober 2021 betreffende de terugkoppeling over de aanpak van de doorgegeven knelpunten langsheen schoolroutes op gewestwegen waarbij voor de N42 - Groteweg is opgenomen: 

  • ter hoogte van de school is al een middengeleider aanwezig en kunnen fietsers in twee fases een oversteekbeweging maken, een fietsoversteekplaats, uitgevoerd met een blokkenmarkering, kan niet aangebracht worden, gezien dit een kruispunt betreft;
  • indien Geraardsbergen een aanvullend verkeersreglement aanneemt kan de variabele zone 30 schoolomgeving omgevormd worden tot een vaste zone 30 schoolomgeving;
  • het Agentschap Wegen en Verkeer kan fietspadmarkeringen aanbrengen op de fietspaden van dit wegsegment (van kilometerpunt 27.2 tot 27.9).
Gelet op het fietspotentieel langsheen de Verbondenenstraat, Groteweg, Burgstraat en Pol Antheunisstraat richting denderpad;
 
Overwegende dat ter hoogte van de schoolomgeving Overboelare Kloosterstraat reeds een zone 30 aanwezig is;
 
Overwegende dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de dorpskern kan verhoogd worden door een snelheidsbeperking van 30 km per uur op te leggen;
 
Overwegende dat de dorpsraad Overboelare en de bewoners vragende partij zijn om langsheen de Groteweg en de Burgstraat zone 30 in te voeren met het oog op de verkeersveiligheid;
 
Overwegende dat de variabele snelheidsborden langsheen de gewestweg eigendom zijn van de dienst Elektromechanica en Technieken van het Agentschap Wegen en Verkeer, wordt een schrijven gericht om deze borden te laten verwijderen;

Overwegende dat de ingrepen een gewestweg en gemeenteweg betreffen,

Juridisch kader

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;

Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting van straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;

Financieel kader

Overwegende dat er budget voor het uitvoeren van de signalisatiewerken is voorzien: AR60002100 BI02000 AC MOB 04 05 Eenduidige en veilige verkeerssignalisatie,

Besluit

Artikel 1:
In de zone begrensd door:

  • Verbondenenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hogeweg
  • Burgstraat
  • Pol Antheunisstraat ter hoogte van de Majoor van Lierdelaan
  • Majoor Van Lierdelaan ter hoogte van de Pol Antheunisstraat
  • Kloosterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Groteweg
  • Kleine Kloosterstraat
  • Groteweg (van huisnummer 180 tot 272 - in beide rijrichtingen)
een snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 2:
Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022. 

Artikel 3:
Een afschrift van het aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Afdeling Vlaams Huis Verkeersveiligheid.