Gelet op het tijdelijk reglement van 18 juni 2021 van de burgemeester inzake het niet toelaten van fysieke bijeenkomsten voor de gemeenteraad, de OCMW-raad en het Autonoom Gemeentebedrijf;
Gelet op de bekrachtiging van dit voormeld reglement door de gemeenteraad in zitting van 6 juli 2021;
Overwegende dat de OCMW-raad kennis dient te nemen van het voormeld besluit;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikelen 134 §1 en 135 §2;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 187;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd op 1 en 28 november 2020, 11, 19, 20, 21 en 24 december 2020, 12, 14, 26 en 29 januari 2021, 6 en 12 februari 2021, 6, 20 en 26 maart 2021, 24 en 27 april 2021, 7 mei 2021 en 4 juni 2021;
Enig artikel:
Kennis te nemen van het tijdelijk reglement van 18 juni 2021 van de burgemeester inzake het niet toelaten van fysieke bijeenkomsten voor de gemeenteraad, de OCMW-raad en het Autonoom Gemeentebedrijf.
Gelet op de mail van 4 juni 2021 van de Welzijnskoepel West-Brabant waarin het OCMW van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op 21 juni 2021;
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering volgende agendapunten omvat:
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 10 september 2021 Guido De Padt, Paul Pardon, Stephan De Prez en David Larmuseau als leden heeft aangeduid in de algemene vergadering;
Overwegende dat deze uitnodiging bij ons bestuur binnenkwam na de OCMW raad van 25 mei 2021 en plaatsvindt voor de daaropvolgende OCMW raad van heden 6 juli 2021;
Overwegende dat de agenda van deze algemene vergadering bijgevolg enkel ter kennisgeving kan worden voorgelegd aan de OCMW raad van heden 6 juli 2021;
Gelet op artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur,
Artikel 1:
Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant van 21 juni 2021 met volgende agendapunten:
Artikel 2:
Guido De Padt, Paul Pardon, Stephan De Prez en David Larmuseau aan te duiden als afgevaardigden van het ocmw om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant, die plaats vindt op 21 juni 2021 en hen op te dragen hun stemgedrag af te stemmen op de in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Gelet op het voorliggend ontwerp van de geconsolideerde BBC jaarrekening, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2020, zoals voorgedragen door de heer Hans Suys, financieel directeur, met volgende kengetallen:
- budgettaire resultaat van het boekjaar: 2.669.937 euro;
- autofinancieringsmarge: 4.289.917 euro;
- gecorrigeerde autofinancieringsmarge: 3.981.878 euro;
- Tekort (-) van het boekjaar: -961.334 euro;
- balanstotaal: 153.540.932 euro;
Overwegende dat de BBC jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota alsook een toelichting bij de financiële nota, de bijlagen en het boekjaar 2020 in grafiek;
Overwegende dat de BBC jaarrekening minstens 14 dagen voor de vergadering via e-mail aan ieder raadslid werd bezorgd en eveneens via ECHO digitaal ter inzage werd gelegd;
Overwegende dat de financieel directeur de BBC jaarrekening ter vaststelling aan de raad voorlegt;
Gelet op het infomoment voor de raadsleden, voorafgaand aan de raad, waarbij het managementteam en de financieel directeur de nodige toelichting verschaften;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan en van de rekeningstelsels en de digitale rapportering;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 250 en 260-262;
Er is geen financiële impact verbonden aan dit besluit,
Artikel 1:
Voorgelegde BBC jaarrekening van het OCMW Geraardsbergen, met betrekking tot het boekjaar afgesloten per 31 december 2020, met een negatief budgettair resultaat van het boekjaar van 2.669.937 euro vast te stellen.
Artikel 2:
Afschrift te bezorgen aan de Stad Geraardsbergen.
Artikel 3:
Afschrift te bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Overwegende dat het OCMW Aalst en OCMW Geraardsbergen samen een opdracht willen starten voor de aankoop van medische voeding;
Overwegende dat een samenwerking positieve schaaleffecten kan bieden;
Overwegende dat de huidige overeenkomst eindigt op 30 september 2021;
Overwegende dat het OCMW Aalst zal optreden als aanbestedende overheid om de procedure te voeren en de overheidsopdracht te sluiten overeenkomstig artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek zal opgemaakt worden door de gemachtigde aanbestedende instantie, met name het OCMW Aalst;
Overwegende dat de opdracht zal gesloten worden voor een duur van 12 maanden en er telkens 3 keer stilzwijgend kan verlengd worden met 1 jaar, mits gunstige evaluatie;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 77 en 78, houdende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 140.360,00 incl. 21% btw voor beide besturen samen;
Overwegende dat het aandeel van het OCMW Geraardsbergen wordt geraamd op 11.310,00 euro/jaarbasis of 53.240,00 incl. btw voor 4 dienstjaren;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht is voorzien is in het exploitatiebudget van het Meerjarenplan 2020-2025 onder BI 95301 en 95302 – AR 60000000 Voedingswaren,
Artikel 1:
Het OCMW Aalst aan te duiden om in naam en voor rekening van het OCMW Geraardsbergen op te treden voor het sluiten van de overheidsopdracht strekkende het aanduiden van een leverancier voor het leveren van medische voeding voor een periode van 4 jaar.
Artikel 2:
Het OCMW Aalst wordt belast met alle procedurele verplichtingen m.b.t. de in artikel 1 bedoelde overheidsopdracht en zal het gunningsvoorstel op basis van de voordeligst regelmatige bieding meedelen aan de raad voor maatschappelijk welzijn van OCMW Geraardsbergen.
Gelet op de actie 'leersteun' die vanuit Huis van het Kind werd uitgevoerd in 2020;
Overwegende dat kwetsbare gezinnen te kampen hebben met hoge kosten bij het begin van het schooljaar en deze leersteun een effectieve maatregel is om kinderarmoede te bestrijden;
Overwegende dat ook voor de gezinnen die ten gevolge van COVID-19 in een financieel precaire situatie terecht gekomen zijn, deze steun aan het begin van het schooljaar 2021-2022 kunnen gebruiken;
Overwegende dat deze gezinnen extra financieel ondersteund kunnen worden wanneer ze kinderen hebben die een opleiding in het beroepsonderwijs volgen waarvoor veel materiaal moet worden aangekocht;
Overwegende dat de OCMW-raad het kader waarbinnen deze steun uitgereikt wordt, kan goedkeuren;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Voor de leersteun wordt een bedrag voorzien van 60.000 euro binnen BI 094400 AR 64900000
Artikel 1:
In het kader van de acties rond kinderarmoede aan het begin van het schooljaar 2021-2022 een financiële steun aan kwetsbare gezinnen met kinderen om de kosten van de opstart van het schooljaar te helpen dragen, uit te reiken onder de benaming 'leersteun' .
Artikel 2:
De rechthebbenden op leersteun te bepalen als ouders met schoolgaande kinderen (kleuter - lager - secundair) die gedomicilieerd zijn en/of minstens 50% van hun tijd verblijven in Geraardsbergen en die tot minstens één van de volgende twee categorieën behoren:
2. Personen met een laag inkomen (mogelijk ten gevolge van Corona)
Artikel 3:
Het bedrag van de steun als volgt vast te stellen:
Artikel 4:
De periode waarbinnen de steun kan aangevraagd worden te bepalen van 2 september 2021 tot 1 november 2021.
Overwegende dat de Minister van Samenleven, Bart Somers, het inburgeringsbeleid grondig wil hervormen en moderniseren. Naast het leren van Nederlands, maatschappelijke oriëntatie en een snellere toeleiding naar werk, wordt er nog een nieuwe pijler toegevoegd aan het inburgeringstraject: buddy's, sociale netwerking en participatie. Lokale besturen krijgen de regie voor deze nieuwe pijler;
Gelet op het AMIF - programma 2014-2020, oproep 'Proeftuinen sociale netwerking en participatie voor inburgeraars' met oproepnummer 507. Met deze projectoproep wil men 20 lokale proeftuinen die inspelen op deze pijler- waarvan minstens 10 in kleine steden en gemeenten - co-financieren;
Gelet op het goedgekeurde project met naam '4P coach als facilitator voor duurzame inburgering' en nummer 10112;
Overwegende dat het OCMW Geraardsbergen als promotor het project heeft aangevraagd omdat zij over het nodige kwaliteitslabel beschikt;
Overwegende dat de integratieambtenaar, werkzaam binnen de dienst samenleving van de stad Geraardsbergen, zal het project uitvoeren;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de promotor (OCMW) de ontvangen subsidie doorstort naar de partner (Stad) ,die ook de kosten zal maken onder de vorm van een extra integratieambtenaar op de dienst Samenleving;
Enig artikel:
de partnerschapovereenkomst tussen het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Geraardsbergen en de Stad Geraardsbergen als volgt goed te keuren
Artikel 1
Context
Het hierboven vermelde partnerschap diende bij ESF Vlaanderen een projectaanvraag in onder het AMIF-programma 2014-2020, oproep 'Proeftuinen sociale netwerking en participatie voor inburgeraars' met oproepnummer 507. De oproep situeert zich binnen de specifieke doelstelling 2 “Integratie / legale migratie”, Nationale Doelstelling 2 “Integratie” van het Nationaal Programma AMIF 2014-2020.
Deze overeenkomst verankert de afspraken van het partnerschap met het oog op het verloop van het binnen deze oproep goedgekeurde project met naam 4P coach als facilitator voor duurzame inburgering en nummer 10112.
Artikel 2
Voorwerp
In deze overeenkomst definiëren de promotor en de overige partners de interne functioneringsmechanismen binnen het partnerschap. Hoofddoel is de uitvoering van het project 4P coach als facilitator voor duurzame inburgering met projectnummer 10112 zoals beschreven in artikel 1 van deze overeenkomst.
Artikel 3
Duur
De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het AMIF-project met begindatum 1 januari 2021 en de 30 juni 2022 met indiening rapporteringen 31 maart 2022 en 30 september 2022.
Artikel 4
Beschrijving van het AMIF-project
Het traject dat we voor ogen hebben overkoepelt alle bestaande initiatieven zowel vanuit het lokaal bestuur als andere partners. We willen een antwoord zoeken en vinden op het zinvol en kwaliteitsvol invullen van de 40 uren die het individuele project van de inburgeraar vraagt.
We willen dan ook binnen deze proeftuin geen nieuw traject opzetten, maar wel op zoek gaan naar manier om de inburgeraar te informeren, te ondersteunen, te coachen en te begeleiden.
Artikel 5
Te behalen resultaten en/of producten
Het project zal bijdragen tot de doelstelling van de oproep die erin bestaat het integratieproces van inburgeraars te versnellen en verbeteren. In het bijzonder wordt gefocust op het aspect sociale netwerking en participatie als voorwaarde voor een geslaagd integratieproces. Sociale netwerking en participatie kan op verschillende manieren worden versterkt: via buddywerking, stage, introductie in vrijwilligerswerk, taalstages, kennismakingstraject cultuur-, jeugd-, sportvereniging, woonzorgcentrum, lokaal dienstencentrum, buurtwerking, ...
In het bijzonder wil dit project proeftuinen uitgeteste en geëvalueerde trajecten opleveren. Daarnaast verwachten we per proeftuin een operationeel kader voor een duurzame invulling van de vierde pijler inburgering in de lokale context. De output van de proeftuin moet de trajecten en het operationeel kader overdraagbaar maken naar andere lokale besturen realiseren.
Wanneer blijkt dat er minder gerealiseerd werd dan vooropgesteld, kan ESF Vlaanderen, bij gebrek aan een grondige motivatie, de onderstaande steunbedragen verhoudingsgewijs verminderen. Het projectplan en de taakverdeling worden in bijlage 2 opgenomen.
Toegewezen opdracht(en) aan de verschillende partners
De verschillende acties binnen het project en de desbetreffende uitvoerders worden aangeduid in het projectplan in bijlage en worden verder uitgewerkt en verduidelijkt in de stuurgroep. De dienovereengekomen financiële gegevens worden aangeduid in Bijlage 1 bij deze overeenkomst.
Artikel 6
Organisatie van het partnerschap
Om het beheer van het partnerschap en de realisatie van het AMIF-project tot een goed einde te brengen, hebben de partners van het partnerschap de volgende overlegstructuren ontworpen:
- Kerngroep met alle betrokken organisaties die intensief overlegt bij de opstart en belangrijke momenten gedurende het traject van de proeftuin?
De promotor ziet erop toe de nodige formaliteiten te vervullen om de subsidies te kunnen ontvangen.
In het bijzonder zet de promotor de nodige stappen om vanwege de beheersautoriteit de passende saldobetalingen te verkrijgen, inbegrepen het vergaren en voorbereiden van de daartoe vereiste bewijsstukken en rapporten. Eveneens waakt de promotor erover op passende wijze gebruik te maken van de mogelijkheid voorschotten op de subsidies te krijgen.
Op overeen te komen tijdstippen, te bepalen in functie van de regelmaat waarmede de toegekende subsidies worden uitbetaald door de beheersautoriteit, maakt de promotor een afrekening ten aanzien van de partners, inbegrepen een gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de verrichte voorfinancieringen op basis van de ontvangen subsidies.
De promotor maakt de AMIF-steun aan de partners over volgens de modaliteiten omschreven in de bijlage 1.
Dit gebeurt na ontvangst van de AMIF-steun door de promotor in naam en voor rekening van de samenwerking. Het overmaken van de AMIF-steun gebeurt slechts voor die kosten en uitgaven die overeenstemmen met het budget en het financieringsplan, waarvoor de passende rechtvaardigingsstukken voorliggen én die aanvaard werden door de beheersautoriteit. De partners zijn zelf verantwoordelijk voor de aantoonbaarheid van de ingediende rechtvaardigingsstukken.
Indien een budgetoverschrijding- of verstoring evenwel het gevolg is van een nalatigheid of fout van één van de partners, zal deze de gevolgen daarvan dienen te dragen en eventueel de nodige bijkomende middelen ter beschikking moeten stellen om het budget opnieuw in evenwicht te brengen.
De partners verbinden zich ertoe loyaal samen te werken om het partnerschap en het project tot een goed einde te brengen, binnen het kader van de projectaanvraag en de verdere beslissingen die daaromtrent binnen het partnerschap worden genomen.
In het bijzonder verbinden de partners er zich toe:
• De regels uitgevaardigd door de beheers- en certificeringsautoriteiten en de overige toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen na te leven, evenals de voorwaarden waaronder de subsidies worden toegekend, waaronder in het bijzonder de regels inzake additionaliteit, subsidiabiliteit en de verenigbaarheid van het partnerschap en met de regels van het mededingingsrecht;
• Bij de voorbereiding en de uitvoering van het partnerschap en het project, inbegrepen de projectaanvraag en het financieringsplan, in volledige transparantie te werken ten aanzien van mekaar en ten aanzien van de beheersautoriteit;
• Binnen de afgesproken termijnen juiste en volledige informatie te verstrekken inzake hun activiteiten, werkingsmiddelen en financiering teneinde de betrokken autoriteiten toe te laten te beschikken over alle relevante elementen voor de beoordeling van het project en de toekenning van de subsidies; daarbij melden de partners desgevraagd alle vormen van overheidssteun aan de promotor, teneinde de promotor toe te laten deze ander vormen van steun indien nodig aan te melden;
• Tijdens de uitvoering van het partnerschap onverwijld alle wijzigingen te melden in hun statuut, toegekende steunmaatregelen en andere componenten die van aard zijn een impact te hebben op de aan het partnerschap toegekende subsidies of op de uitvoering van het project;
• Nauwgezet de regels na te leven inzake beheer, boekhoudkundige verwerking en verslaggeving en publiciteit die door· de beheersautoriteit worden opgelegd, zoals verder uitgewerkt door het partnerschap en bekrachtigd door goedgekeurde stuurgroepverslagen;
Iedere partner kwijt zich met het oog op de realisatie van het project nauwgezet van de taken die hem worden toebedeeld in de projectaanvraag, zoals verder uitgewerkt door de stuurgroep.
Indien komt vast te staan dat een partner naliet enige verplichting volgend uit de partnerschapsovereenkomst en in de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen na te leven of een beslissing van de stuurgroep of de promotor miskent, is hij ten volle aansprakelijk voor alle nadelige gevolgen die daaruit zouden voortvloeien voor het partnerschap, voor één of meerdere partners of voor enige derden.
De betrokken partner vrijwaart de overige partners ten volle in dat verband en komt op het eerste verzoek tussen in elke procedure die betrekking heeft op of op enigerlei wijze voortvloeit uit zijn miskenning van enige contractuele of wettelijke verplichting.
Het voorgaande geldt in het bijzonder, maar niet uitsluitend, indien de beheersautoriteit zou beslissen over te gaan tot een terugvordering van al verstrekte subsidies.
Indien de subsidies om welke reden ook ontoereikend zijn om de gemaakte kosten te dekken en alle mogelijkheden uitgeput zijn om middelen te recupereren bij eventueel aansprakelijke partners of derden, dan worden de verkregen subsidies verdeeld a rato van wat de partners in geval van volledige AMIF-betoelaging zouden verkregen hebben, tenzij de stuurgroep tot een andere verdeelsleutel beslist.
Indien een partner niet tegemoet komt aan zijn verplichtingen aangegaan onder de partnerschapsovereenkomst en in de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen of indien een partner zich gedraagt op een wijze die strijdig is met de goede uitvoering van het project, kan hij van het partnerschap worden uitgesloten.
Over dergelijke uitsluiting kan slechts beslist worden:
• nadat de betrokken partner voorafgaand schriftelijk is op de hoogte gebracht van de feiten die hem worden ten laste gelegd;
• nadat hem een termijn van dertig dagen is gegund om de noodzakelijke rechtzettingen te verrichten;
• nadat hij gehoord werd.
De beslissing tot uitsluiting wordt genomen door het partnerschap, met eenparigheid van stemmen van de overige, niet bij het incident betrokken partners.
Een partner kan zich enkel terugtrekken uit het project en zodoende uit het huidige partnerschap, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de aard van het project en mits goedkeuring van de stuurgroep na toezending aan de stuurgroep van:
• een officiële en gemotiveerde brief tot terugtrekking uit het partnerschap, gedateerd en ondertekend door het orgaan dat bevoegd is om de partner in rechte te vertegenwoordigen;
• een verklaring van het reeds uitgevoerde werk door de uittredende partner, van de verworven rechten, van de ontvangen subsidies, evenals van eventuele terugbetalingen.
In het geval de terugtrekking of uitsluiting van een partner een budgetverstoring met zich meebrengt, is de betrokken partner ten volle aansprakelijk voor alle nadelige gevolgen die daaruit zouden voortvloeien voor één of meerdere partners. De betrokken partner verbindt zich er toe bijkomende middelen ter beschikking te stellen om het budget opnieuw in evenwicht te brengen en de andere partners te vrijwaren. Indien dit niet kan afgedwongen worden, worden de toegekende middelen over de resterende partners verdeeld a rato van wat de partners in geval van volledige AMIF-betoelaging zouden verkregen hebben, tenzij de stuurgroep tot een andere verdeelsleutel beslist.
Verbintenissen tussen de contracterende partijen en aansprakelijkheden
ln het kader van het project 10112 ‘4P coach als facilitator voor duurzame inburgering’ handelen de contracterende partijen als volgt:
• Zij aanvaarden bij deze overeenkomst dat OCMW Geraardsbergen handelt als promotor, om hen te vertegenwoordigen bij de betrokken overheden, om als gesprekspartner op te treden en om de gelden van het AMIF te beheren overeenkomstig de wijze hierna beschreven. Zij geven de promotor hiertoe uitdrukkelijk mandaat.
• De partners van het partnerschap verbinden er zich toe om aan de promotor alle financiële, administratieve en boekhoudkundige gegevens betreffende de acties, zoals bepaald in bijlage 1 en 2 aan deze overeenkomst, mede te delen. Met het oog op de verschillende tussentijdse rapporteringen en de eindrapportering zal de promotor, met ondersteuning van en na afspraken met de partnerorganisaties, gepaste elektronische tools ter beschikking stellen met het oog op de optimale registratie van de noodzakelijke gegevens. De partners zullen binnen de afgesproken termijnen zowel de elektronische gegevens, als de ondersteunende documenten, aan de promotor overmaken.
• Zij verbinden er zich toe om op eenvoudig verzoek van de promotor en de beheersautoriteit elk bewijsstuk van reële en/of effectieve gedane kosten, evenals elk document noodzakelijk voor opvolging en evaluaties van acties, zoals omschreven in bijlage 2 aan deze overeenkomst, mede te delen (en te bewaren tot 11 jaar na datum).
• De partners van het partnerschap zijn volledig verantwoordelijk voor de correctheid van alle door hen geleverde informatie.
• In deze hoedanigheid is de promotor begunstigde van de financiële bijdrage van het AMIF, is hij verantwoordelijk voor het administratieve en financiële beheer en de verdeling van de kredieten volgens de afgesproken regels zoals beschreven in bijlage 1en doet hij de opvolging van de uitvoering door de partners van de taken, die hen overeenkomstig bijlage 2 werden toegewezen.
• De andere hierboven aangehaalde contracterende partijen handelen als partners van het partnerschap.
• In deze hoedanigheid is een partner van het partnerschap de uiteindelijke begunstigde van de financiële bijdragen van het AMIF.
• Alle contracterende partijen verbinden er zich toe een aparte boekhouding te voeren.
• Alle contracterende partijen worden beschouwd als mede-uitvoerders. In die hoedanigheid zijn ze allen medeondertekenaars van de contracten die met de beheersautoriteit worden gesloten en verbinden ze er zich toe om alle maatregelen te nemen om de acties waarvoor zij verantwoordelijk zijn, zoals omschreven in de bijlage 2 bij deze overeenkomst, tot een goed einde te brengen
Artikel7
Financiële bepalingen
Inzake de financiële bepalingen zijn de financiële criteria en regels van ESF Vlaanderen, van toepassing op het AMIF-project en zodoende bindend voor alle contracterende partijen. De promotor aangesteld in het kader van de uitvoering van het project 10112 ‘4P coach als facilitator voor duurzame inburgering’ fungeert als mandataris voor het beheer van de totaliteit van de kredieten, verbindt zich ertoe de AMIF-steun volgens de modaliteiten omschreven in deze partnerschapsovereenkomst over te maken aan de overige partners.
De promotor verbindt er zich toe om de ontvangen AMIF-steun volgens de afgesproken regels zoals vermeld in bijlage 1 aan de overige partners van het partnerschap over te maken. Dit gebeurt zo snel mogelijk en uiterlijk binnen een termijn van zestig dagen na ontvangst van de betalingsautoriteit.
Overigens kunnen de partners van het partnerschap onder geen enkel beding aanspraak maken op een financiële storting voordat de promotor de storting van de beheersautoriteit heeft ontvangen.
Bij de verdeling van de definitieve toegekende AMIF-steun onder de partners, worden de totaal reëel gemaakte kosten en de effectief gerealiseerde acties in aanmerking genomen.
Artikel 8
Controle en opvolging
Alle contracterende partijen verbinden er zich toe om:
• zowel tijdens als na de afloop van het project de nodige maatregelen te treffen om controle en toezicht op de uitvoering van het project mogelijk te maken;
• alle nodige stukken (boekhoudkundige en andere) in verband met het project op eenvoudig verzoek over te maken aan de promotor in het geval van een controle door de bevoegde ambtenaren van de instanties op Vlaams en Europees niveau;
• met het oog op een doorlopend beoordelingsproces volgens onderstaande modaliteiten, monitoring en evaluatie van het project door te voeren, zoals hieronder aangeduid.
De inhoudelijke evaluatie en kwaliteitscontrole vinden plaats binnen de structuur van het project, m.n. worden deze via volgende structuur uitgevoerd :
- regelmatige opvolging en evaluatie via de kerngroep 4P
Artikel 9
Communicatie en publiciteit
Alle contracterende partijen verbinden er zich toe om alle betrokkenen bij het project op de hoogte te brengen van het feit dat dit project steun ontvangt van het door vermelding van Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF) bij de briefwisseling, bij gebeurtenissen zoals conferenties, vakbeurzen, contacten met de media, op documenten aangaande het project, bij de aanmaak van audiovisueel materiaal, op publicaties. Inzake communicatie en publiciteit verbinden alle contracterende partners zich ertoe de regels van AMIF inzake communicatie en publiciteit te volgen.
Artikel 10
Intellectuele eigendom
De contracterende partijen verbinden zich ertoe om alle mogelijke behaalde resultaten in het kader van het AMIF-project (producten, instrumenten, methodes, ...) publiek te maken en eveneens overdracht naar derde partijen mogelijk te maken.
Artikel 11
Wijzigingen, beëindiging
Alle contracterende partijen verbinden zich ertoe om bij wijziging aan huidige overeenkomst, o.m. betreffende de samenstelling van en de taakverdeling in het partnerschap, een convenant aan huidige overeenkomst toe te voegen en deze ter goedkeuring aan de beheerautoriteit voor te leggen.
Artikel 12
Diverse
De partnerschapovereenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, inbegrepen de relevante Europese wetgeving en reglementering. Alle geschillen in verband met de uitvoering van de partnerschapsovereenkomst worden beslecht door de bevoegde rechtbank te Oudenaarde.
Gelet op beslissing van 28 mei 2008 tot de aanvraag van erkenning in kader van lokale diensteneconomie;
Overwegende dat de medewerker die binnen dit kader werkte overleden is;
Overwegende dat de erkenningsvoorwaarden wijzigen in de zin dat er minstens 5 voltijds equivalente doelgroepwerknemers op jaarbasis moeten worden tewerkgesteld;
Overwegende dat deze medewerkers actief en intensief moeten worden begeleid met het oog op doorstroom naar het normale economische circuit;
Overwegende dat het niet haalbaar en opportuun is om dergelijke opdracht verder te zetten binnen de minimaal bezette poetsdienst van het OCMW;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 22 november 2013 betreffende de lokale diensteneconomie;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Geen financiële implicaties.
Enig artikel:
de stopzetting van het lokale diensteneconomieproject binnen de poetsdienst/aanvullende thuiszorg goed te keuren.
Enig artikel:
De notulen van de OCMW-raad van 25 mei 2021 goed te keuren.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Veerle Alaert
Algemeen Directeur
Rudy Frederic
Voorzitter OCMW-raad