Terug
Gepubliceerd op 27/03/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 17/03/2025 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement voor het evenement: Hapje Tapje op 17 april 2025 te Geraardsbergen.

Aanwezig: Fernand Van Trimpont, Burgemeester
Ann Panis, Bram De Geeter, Stephan De Prez, Rudy Frederic, Griet Blaton, Patricia Flamez, Schepenen
Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
Verontschuldigd: Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Afwezig: Veerle Mertens, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag met Eaglebe ID 2468162 voor de organisatie van het evenement: Hapje Tapje op 17 april 2025 te Geraardsbergen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 20 februari 2025
  • Aanvrager: Christophe Hellinckx
  • Activiteit: Muziekactiviteit op donderdag 17 april 2025 te Geraardsbergen, centrum Geraardsbergen, Hapje Tapje.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op donderdag 17 april 2025 tussen 16.00u en 22.00u.
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op donderdag om 22.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de adviezen van de evenementencel;

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten.
  • Het voorzien van voldoende afvalcontainers binnen de feestzone.
  • Voorzien en Aanduiden van openbare of andere toiletten om wildplassen tegen te gaan.
  • Buurtbewoners en handelaars binnen de eventzone + de geïmpacteerde starten rondom tijdig en afdoende inlichten mbt het evenement en/of de gewijzigde verkeersmaatregelen. Gelieve een voorbeeldbrief en een lijst van de bedeelde straten over te maken aan pz.gbergenlierde.evenementen @police.belgium.eu.
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door de organisatie geplaatst en terug weggenomen te worden,  dit volgens de uren opgenomen in het besluit.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;
Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), artikel 6.7.3 §3 van Vlarem II,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan aan Christophe Hellinckx op donderdag 17 april 2025 te Geraardsbergen, centrum Geraardsbergen, Hapje Tapje tussen 16.00u en 22.00u mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod in te voeren, gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3 op 17 april 2025 van 14 tot 22 uur langsheen: 

  • Oudenaardsestraat (van Adamstraat tot Lessensestraat)
  • Grotestraat
  • Lessensestraat (van Grotestraat tot Stationsplein)
  • Stationsplein (van Lessensestraat tot Adamstraat + middenplein)
  • Adamstraat
  • Nieuweweg (de parkeerplaatsen aan de rechterzijde tegen de afsluiting richting Oudenaardsestraat)
  • Lessensestraat/Gustaaf Verhaeghelaan twee parkeervakken voor veiligheidsdoorgang

Artikel 5:
Tijdelijk verkeersverbod in te voeren op 17 april 2025 van 14 tot 22 uur langsheen: 

  • Oudenaardsestraat (van Adamstraat tot Lessensestraat)
  • Grotestraat
  • Lessensestraat (van Grotestraat tot Stationsplein)
  • Stationsplein (van Lessensestraat tot Adamstraat)
  • Adamstraat

Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt gesignaleerd als volgt:

  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3, 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' en het meldingsbord 'Gewijzigde verkeerssituatie – Hapje Tapje’ ter hoogte van:
  • de spoorwegbrug Oudenaardsestraat (kant Astridlaan)
  • kruispunt Gasthuisstraat/Gustaaf Verhaeghelaan
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 en het meldingsbord 'Gewijzigde verkeerssituatie – Hapje Tapje’ ter hoogte van:
  • kruispunt Collegestraat/Grotestraat
  • voor kruispunt Adamstraat/Oudenaardsestraat
  • kruispunt Stationsplein/Lessensestraat/Gustaaf Verhaeghelaan
  • kruispunt Grotestraat/Kattestraat
  • Stationsplein recht over huisnummer 30 dwars over de straat aan het verdrijvingsvlak
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3, het meldingsbord 'Gewijzigde verkeerssituatie – Hapje Tapje’ en het verkeersbord D1 (verplicht naar rechts) ter hoogte van:
  • kruispunt Stationsplein/Stationsplein
  • kruispunt Brugstraat/Kaai
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 ‘uitgezonderd

plaatselijk verkeer’, F45 en de meldingsborden 'Gewijzigde verkeerssituatie – Hapje Tapje’ ‘Geen doorgang richting Grotestraat’ ter hoogte van het kruispunt:

  • Wijngaardstraat/Collegestraat
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord C3 en het onderbord

'uitgezonderd hulpdiensten' en het meldingsbord ‘gewijzigde verkeerssituatie Hapje Tapje’ ter hoogte van:

  • kruispunt Begijnhofkaai/Wijngaardstraat
  • kruispunt Grotestraat/Begijnhofkaai
  • nadar voorzien van voldoende verlichting, het verkeersbord A51 en het meldingsbord ‘Voetgangers opgelet – autoverkeer’
  • net voor het kruispunt Gasthuisstraat/Grotestraat
  • net voor het kruispunt Wegvoeringsstraat/Grotestraat
  • nadar voorzien van voldoende verlichting en het verkeersbord C3 ter hoogte van:
  • het kruispunt Gasthuisstraat/Grotestraat (zichtbaar voor verkeer komende vanuit de Gasthuisstraat)
  • het kruispunt Wegvoeringsstraat/Grotestraat (zichtbaar voor verkeer komende vanuit de Gasthuisstraat)
  • nadar voorzien van voldoende verlichting en het meldingsbord ‘Gewijzigde verkeerssituatie binnenstad – Hapje Tapje’
  • ter hoogte van rotonde Groteweg/Astridlaan
  • net na het kruispunt Felicien Cauwelstraat/Reepstraat
  • net na rotonde in de Weverijstraat
  • het verkeerbord A51 en onderbord ‘voetgangers op de rijbaan’ net voor het kruispunt:
  • Gasthuisstraat/Grotestraat.
  • Het verkeersbord C31b met onderbord ‘uitgezonderd hulpdiensten’ op het kruispunt:
  • Begijnhofkaai/Grotestraat.

Artikel 6:
Tot het voorzien van een omleiding naar het ziekenhuis en het station, gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden F41: 

  • richting spoed/ASZ
    • vanaf de brug Oudenaardsestraat via Nieuweweg, Stationsplein, Lessensestraat, Gustaaf Verhaeghelaan, Gasthuisstraat
    • vanaf de Voldersstraat richting Zonnebloemstraat, Astridlaan, Groteweg, Lessensestraat, Gustaaf Verhaeghelaan, Gasthuisstraat
  • richting station:
    • vanaf de brug Oudenaardsestraat richting Nieuweweg, Stationsplein
    • vanaf de rotonde N42 - Groteweg richting N42-Astridlaan, Oudenaardsestraat, Nieuweweg, Stationsplein.

Artikel 7:
Het inrichten van parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking op 17 april 2025 van 14 uur tot 22 uur op volgende locaties: 

  • Stationsplein ter hoogte van huisnummer 30
  • Sasweg, eerste plaats naast de parkeerplaats met sensor
  • Begijnhofkaai op de hoek met de Grotestraat

Deze tijdelijke inrichting wordt aangeduid door middel van het verkeersbord E9 met symbool.

Artikel 8:
Het inrichten van een mobiele fietsparking aan het:

  • Stationsplein, twee parkeervakken naast huisnummer 40
  • Sasweg, eerste twee parkeervakken met sensor 

Artikel 9:
Het busdepot van De Lijn wordt voorzien in de Oudenaardsestraat op 17 april 2025 5u30 uur tot 23u30 uur. Voor de inrichting van het tijdelijk busstation wordt parkeerverbod ingesteld door middel van voldoende verkeersborden E3 op de volledige parking onder de spoorwegbrug Oudenaardsestraat (kant Papiermolenstraat), Oudenaardsestraat (van Stadsweg tot Papiermolenstraat en van Ezelberg tot Vooruitzichtstraat), Ezelberg.

Artikel 10:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 11:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen. 

Artikel 12:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 13:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.