Terug
Gepubliceerd op 08/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 05/07/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
Guido De Padt, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
Herman D'Hondt, Alexandra Remory, Reza Mohammadi, Raadsleden
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Afdeling Ondersteuning

      • Kennisname van de eedaflegging van een politieraadslid.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 april 2022 waarbij kennis werd genomen van de wijziging van een mandaat in de politieraad naar aanleiding van het ontslag van raadslid Manu De Backer als raadslid en als politieraadslid;

        Gelet op de installatie en eedaflegging van Saskia Monseur als raadslid en haar aanduiding als kandidaat-politieraadslid in vervanging van Manu De Backer;

        Gelet op de eedaflegging van Saskia Monseur in de zitting van de politieraad van 23 juni 2022;

        Juridisch kader

        Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en zijn uitvoeringsbesluiten;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de eedaflegging van Saskia Monseur als lid van de politieraad in vervanging van Manu De Backer.

    • Afdeling Financiën

      • Aanpassen van het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2022 betreffende de nominatieve toelagen ter vergoeding van foorkramers.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de winterfoor door Corona en afgelasting van Krakelingen en de Eerste Toog niet op de normale manier heeft kunnen plaatsvinden;
        Overwegende dat de foorkramers inkomsten verloren hebben door Corona, dat het daarom billijk lijkt om hun factuur van de winterfoor voor 25 percent te compenseren;
        Overwegende dat nominatieve toelagen, toelagen zijn die niet op basis van een toelagereglement toegekend worden, maar waarvoor bedragen en begunstigden expliciet vastgelegd worden in dit reglement nominatieve subsidies;
        Overwegende dat het lokaal bestuur de foorkramers wil ondersteunen in deze coronatijden;
        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2022 betreffende het toekennen van nominatieve toelagen ter vergoeding van foorkramers;
        Overwegende dat de standplaats voor het visspel en de auto-scooter geregistreerd op naam van Hogie & zoon BVBA zijn ingenomen door respectievelijk Bart Elaut en Jeffrey Verschueren;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur betreffende het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve toelagen;

        Financieel kader

        Overwegende dat de budgetten in deze zin zullen aangepast worden in volgende meerjarenplanwijziging,

        Besluit

        Enig artikel:
        Het gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2022 betreffende de nominatieve toelagen van foorkramers als volgt aan te passen :

         
        Volgende nominatieve toelagen aan foorkramers goed te keuren en deze op naam van Hogie en zoon te annuleren:

        Naam Ondernemingsnummer Attractie Facturatiebedrag Toelage 25%
        Elaut Bart BE 0687 464 734 Visspel € 126,00 € 31,50
        Verschueren Jeffrey BE 0885 795 585 Auto-scooter € 1.600,00 € 400,00
      • Heraanleg Marktweg - Fase I (kruispunt Dutskouter tot kruispunt Eersbekeweg). Goedkeuren bestek, raming en vaststellen wijze van gunnen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat naar aanleiding van klachten van bewoners er in november 2020 een faultimeting werd uitgevoerd door het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw waarbij ze de relatieve plaatbeweging van betonplaten bij het overrijden van een vrachtwagen meten met een tot 11 ton geladen achteras;

        Overwegende dat de plaatbewegingen werden opgemeten bij het overrijden van de vrachtwagen in de rijrichting van het verkeer ter hoogte van iedere dwarsvoeg of dwarsscheur en uit deze metingen is gebleken dat 65% van de betonplaten losligt waardoor het aangewezen is de Marktweg her aan te leggen in zijn totaliteit;

        Overwegende fase I betrekking heeft op  het gedeelte van de Marktweg vanaf kruispunt Dutskouter tot kruispunt Eersbekeweg;

        Overwegende dat in het kader van deze opdracht ‘Heraanleg Marktweg - Fase I’ een bestek met nr. W/2022-007 werd opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering;

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen via de openbare procedure;

        Juridisch kader

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 houdende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 houdende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 houdende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 houdende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op het veiligheids- en gezondheidsplan en bijlagen opgesteld door Ibeve op 15 juni 2022;

        Financieel kader

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 762.500,00 euro + 154.812,00 euro (btw medecontractant) = 917.312,00 euro;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget  van het meerjarenplan 2020-2025, op BI 020000 (IP AP MOB 04-ONDERHOUD actieplan AP MOB 04 - actie AC MOB 04 04) - AR 22400000 (Wegen);

        Gelet op het visum verleend door Wendy Mertens, financieel directeur wnd. van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, op 7 juni 2022,

         

        Besluit

        Artikel 1:
        Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. W/2022-007 en de raming voor de opdracht ‘Heraanleg Marktweg - Fase I’, opgesteld door Jeroen Goessens, deskundige bouw, dienst uitvoering. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 762.500,00 euro + 154.812,00 euro (btw medecontractant) = 917.312,00 euro.

        Artikel 2:
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund via de openbare procedure.

        Artikel 3:
        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4:
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget  van het meerjarenplan 2020-2025, op BI 020000 (IP AP MOB 04-ONDERHOUD actieplan AP MOB 04 - actie AC MOB 04 04) - AR 22400000 (Wegen).

    • Afdeling Ruimte

      • Aanpassen van het besluit van 14 april 2015 aangaande het goedkeuren van de gemeentelijke verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen of van niet uitsluitend voor bewoning dienende gebouwen en goedkeuren van het ontwerp van overeenkomst tussen de stad en de eigenaar(s) met daarin de voorwaarden betreffende de collectieve aanpak voor het plaatsen, onderhoud en exploitatie van een IBA.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeenten bevoegd zijn voor de aanleg en het onderhoud van openbare rioleringen, de bouw en de exploitatie van kleinschalige rioolwaterzuivering-installaties (met een capaciteit kleiner dan 2000) en het onderhoud van de de grachtenstelsels;

        Overwegende dat het wenselijk is het oppervlakte- en het grondwater te beschermen en dat de stad Geraardsbergen derhalve, met het oog op de rendabiliteit van de uitgevoerde investeringen en de beheersing van overstromingsrisico’s, er alle belang bij heeft dat de volgende bepalingen van VLAREM II worden nageleefd:
        Voor burgers (niet-ingedeelde inrichtingen): Afdeling 6.2.2. Lozing van niet-verontreinigd hemelwater en of bemalingswater, van huishoudelijk afvalwater afkomstig van woongelegenheden en van huishoudelijk afvalwater, ander dan afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van maximaal 600 m3/jaar in een gemeente waarvoor het gemeentelijk zoneringsplan definitief is vastgesteld,
        Voor bedrijven (ingedeelde inrichtingen): Afdeling 4.2.8. Lozing van huishoudelijk afvalwater in een gemeente waarvoor het gemeentelijk zoneringsplan definitief is vastgesteld

        Overwegende dat de gemeenten bij besluit van de Vlaamse Regering verplicht worden een geïntegreerd waterbeleid te voeren om nog in aanmerking te kunnen komen voor subsidies voor de aanleg of verbetering van gemeentelijke rioleringen;

        Overwegende dat de stad deze bepalingen, aangevuld met specifieke bepalingen, het best kan afdwingen door een gemeentelijke verordening vast te stellen met betrekking tot de afvoerwijze van huishoudelijk afvalwater, hemelwater en tevens inzake de aansluiting op de openbare afvoerleidingen;

        Overwegende, dat de bestaande verordening van 2015 dient te worden geactualiseerd, en dat in het bijzonder wordt voorgesteld om wat betreft de regelgeving in het individueel te optimaliseren buitengebied, een collectieve aanpak voor de plaatsing, onderhoud en exploitatie van IBA's in te voeren;

        Overwegende, dat dit voorstel wordt gemotiveerd omdat voor een goed zuiveringsresultaat het van belang is dat de IBA's technisch van goede kwaliteit zijn, beschikken over een keuring, correct worden geplaatst, in gebruik genomen en onderhouden, en door dit zelf in handen te nemen kan de stad dit garanderen.

        Overwegende, dat bovendien, volgend uit het gelijkheids- en billijkheidsprincipe, de gemeenschap ook best zou bijdragen in de aansluiting van de woningen gelegen in het het individueel te optimaliseren buitengebied, naar analogie met de kosten die de gemeenschap draagt voor de aansluiting van woningen gelegen in centraal gebied en collectief te optimaliseren buitengebied via de uitvoering van rioleringsprojecten;

        Overwegende, dat de kost van een IBA tussen de 7.000 en 10.000 euro bedraagt;

        Overwegende, dat de stad een subsidie van de Vlaamse Milieumaatschappij krijgt wanneer zij zelf instaat voor de plaatsing, onderhoud en exploitatie van IBA's, deze subsidie bedraagt 3.500 euro voor prioritaire IBA's en 1.750 euro voor niet-prioritaire IBA's;

        Overwegende, dat er op het grondgebied 35 prioritaire IBA's te plaatsen zijn, in totaal zijn er +/- 102 IBA's te plaatsen;

        Overwegende, dat wordt voorgesteld om van de eigenaar(s) een eenmalige retributie van 2.500 euro (geïndexeerd) in te voeren voor de collectieve aanpak, aangezien dit overeenkomt met de huidige gemiddelde kostprijs voor een rioolaansluiting;

        Overwegende, dat bij de keuze voor de plaatsing, onderhoud en exploitatie van een IBA door de stad, de betrokkenen via hun waterfactuur een IBA-saneringsbijdrage moeten betalen en dat deze aan de stad toekomt;

        Overwegende, dat de collectieve aanpak voorwerp is van een aparte overeenkomst tussen de stad en de eigenaar(s);

        Overwegende, dat een eigenaar nog steeds kan kiezen om zelf in te staan voor de plaatsing, onderhoud en exploitatie van een IBA

        Overwegende, dat eigenaars van bestaande IBA's de mogelijkheid hebben om in te stappen in de collectieve aanpak en hun IBA aan de stad kunnen overdragen;

        Overwegende, dat de praktische uitvoering van de collectieve aanpak via Riopact aan Aquafin zal worden overgedragen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 42, §3 van het Gemeentedecreet;

        Gelet op de wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de bouw door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden van kleinschalige rioolwaterzuivering-installaties;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1991, en latere wijzigingen, houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning (VLAREM I), in het bijzonder artikel 1;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichtingen en de vaststelling van de zoneringsplannen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 8 mei 2007 houdende goedkeuren van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (thans gekend als de Watergroep) inzake een dienstenpakket voor de uitbouw, onderhoud en beheer van de gemeentelijke rioolwaterzuiveringsinfrastructuur, genaamd Rio-Act, heden gekend als Riopact;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 9 oktober 2007 houdende goedkeuring van het ontwerp van zoneringsplan;

        Gelet op het ministerieel besluit van 9 juni 2008 betreffende de vaststelling van het zoneringsplan van de stad Geraardsbergen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoop-reglement, gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering van 6 december 2013;

        Gelet op het besluit van 20 augustus 2012 van de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, in voege getreden op 1 januari 2014;

        Gelet op het technisch document bij de gewestelijke stedenbouwkundige verordening van 5 juli 2013;

        Gelet op het provinciaal beleidskader voor de invulling van de adviesbevoegdheid op stedenbouwkundige vergunningen, zoals goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van Oost-Vlaanderen in juli 2014;

        Gelet op het algemeen politiereglement Geraardsbergen/Lierde (in voege sedert 1 december 2020) in het bijzonder hoofdstuk 2, afdeling 5, artikel 47,

        Financieel kader

        Overwegende dat de nodige budgetten voor de collectieve plaatsing, onderhoud en exploitatie van de IBA's naargelang de noodwendigheid in het meerjarenplan zullen worden voorzien,

        Besluit

        Artikel 1:
        De gemeentelijke verordening betreffende:

        - de lozing van huishoudelijk afvalwater voor ingedeelde en niet-ingedeelde inrichtingen,
        - de verplichte aansluiting op de openbare riolering,
        - de afvoer en afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen, van niet uitsluitend voor bewoning dienende gebouwen of van verharde oppervlakten,
        - het collectief plaatsen van IBA’s
        - het toekennen van subsidies voor het plaatsen van een hemelwaterinstallatie en/of infiltratievoorziening, IBA’s en gescheiden afvoer van afval- en hemelwater
        - aanleg van riolering en wegenis in verkavelingen
        - het overwelven van straatgrachten.

        als volgt goed te keuren:

        Hoofdstuk I - Definities

        Artikel 1
        Volgende definities zijn specifiek van toepassing op deze verordening:

        • afvalwater: verontreinigd water waarvan men zich ontdoet, zich moet ontdoen of de intentie heeft zich van te ontdoen, met uitzondering van hemelwater dat niet in aanraking is geweest met verontreinigende stoffen.;
        • bemalingswater: opgepompt grond- en bodemwater;
        • bestaande lozing: lozingen van huishoudelijk afvalwater in de openbare riolering die bestonden voor de inwerkingtreding van deze verordening;
        • bodemwater: het water aanwezig in de onverzadigde zone tussen het aardoppervlak en de grondwatertafel;
        • centraal gebied: zone van het zoneringsplan waar afvalwaterriolering aanwezig is die is verbonden met een operationele waterzuiveringsinstallatie;
        • collectief geoptimaliseerd buitengebied: het deel van het buitengebied waar, om de bestaande sanering van het afvalwater te optimaliseren, gekozen is voor collectieve inzameling en zuivering en waar die reeds gerealiseerd is;
        • collectief te optimaliseren buitengebied: het deel van het buitengebied, waar om de bestaande sanering van het afvalwater te optimaliseren, gekozen is voor collectieve inzameling en zuivering en waar die nog te realiseren is
        • direct lozen: het toevoegen of verspreiden van stoffen in het grondwater zonder doorsijpelen in de bodem of de ondergrond;
        • DWA: droogweerafvoer (is afvalwater);
        • effluent: het geloosde afvalwater;
        • gescheiden riolering: een dubbel stelsel van leidingen en/of openluchtgreppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel bestemd is voor de afvoer van hemelwater;
        • gewone oppervlaktewateren: alle oppervlaktewateren met uitzondering van de kunstmatige afvoerwegen voor hemelwater en de openluchtgreppels behorend tot de openbare riolering;
        • grondwater: al het water dat zich onder het bodemoppervlak in de verzadigde zone bevindt en dat in direct contact staat met bodem of ondergrond;
        • hemelwater: verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater;
        • hemelwaterput: reservoir voor het opvangen en stockeren van hemelwater;
        • herbouwen: een constructie volledig afbreken, of méér dan veertig procent van de buitenmuren van een constructie afbreken, en binnen het bestaande bouwvolume van de geheel of gedeeltelijk afgebroken constructie een nieuwe constructie bouwen;
        • huishoudelijk afvalwater: afvalwater dat enkel bestaat uit water afkomstig van:
          - normale huishoudelijke activiteiten;
          - sanitaire installaties;
          - keukens;
          - het reinigen van gebouwen zoals woningen, kantoren, plaatsen waar groot- of kleinhandel wordt gedreven, zalen voor vertoningen, kazernen, kampeerterreinen, gevangenissen, onderwijsinrichtingen met of zonder internaat, klinieken, hospitalen en andere inrichtingen waar niet besmettelijke zieken opgenomen en verzorgd worden, zwembaden, hotels, restaurants, drankgelegenheden, kapsalons;
          - afvalwater afkomstig van wassalons waar de toestellen uitsluitend door het cliënteel zelf worden bediend;
        • indirect lozen: het toevoegen of verspreiden van stoffen in het grondwater na doorsijpeling in de bodem of de ondergrond;
        • individueel te optimaliseren gebied: het deel van het buitengebied waar, om de bestaande sanering van het afvalwater te optimaliseren, gekozen is voor individuele afvalwaterzuivering en waar voor de burger overeenkomstig dit besluit een individuele zuiveringsplicht geldt;
        • individuele behandeling afvalwater (IBA): een lekvrije installatie die huishoudelijk afvalwater behandelt tot de vooropgestelde normen;
        • infiltratievoorziening: voorziening voor het doorsijpelen van hemelwater in de bodem;
        • kunstmatige afvoerweg voor hemelwater: de greppels, grachten, duikers en leidingen bestemd voor het afvoeren van hemelwater, bodemwater, grondwater, bemalingswater en desgevallend ook afvalwater, behandeld conform de van toepassing zijnde wetgeving;
        • nieuwe inrichting: een inrichting waarvoor vergunning tot exploitatie op of na 1 augustus 1995 is aangevraagd;
        • nieuwe lozing: lozingen van huishoudelijk afvalwater in de openbare riolering na inwerkingtreding van deze verordening;
        • openbare afvalwaterzuiveringsinstallatie: een openbare installatie waarin afvalwater wordt gezuiverd. Hiermee worden gelijkgesteld de installaties die beheerd worden door de in art. 32 septies van de wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging bedoelde vennootschap;
        • openbare riolering: het geheel van openbare leidingen en openluchtgreppels bestemd voor het opvangen en transporteren van afvalwater;
        • referentieoppervlakte van de verharding: de verharde oppervlakte, exclusief de dakoppervlakte;
        • RWA: afvoer van hemelwater
        • Riopact: samenwerkingsovereenkomst van 8 mei 2007 tussen de stad, de Watergroep (voormalig VMW) en Aquafin inzake uitbouw, het onderhoud en het beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel;
        • zoneringsplan: het plan dat voor een gemeente een onderscheid maakt tussen de gebieden met collectieve sanering en de gebieden met individuele sanering. In het centrale gebied werd reeds in collectieve sanering voorzien;

        Hoofdstuk II – lozing van huishoudelijk afvalwater
        Afdeling I – algemene bepalingen
        Artikel 2
        De lozingsvoorwaarden voor bedrijven en particulieren zijn gekoppeld aan de zuiveringszones opgenomen in het zoneringsplan.

        Artikel 3 – lozingsnormen
        Elke lozing van huishoudelijk afvalwater moet voldoen aan afdeling 4.2.8 (ingedeelde inrichtingen) en 6.2.2 (niet-ingedeelde inrichtingen) van VLAREM II.

        Artikel 4 – verbodsbepalingen inzake lozen
        §1 Bij nieuwbouw of herbouw moet steeds een gescheiden afvoer van afval- en hemelwater worden gerealiseerd, ongeacht het gebied van het zoneringsplan waar het gebouw of de constructie ligt.
        §2 Het is verboden huishoudelijk afvalwater te lozen in het gedeelte van een gescheiden riolering dat is bestemd voor de afvoer van hemelwater.
        §3 omgekeerd aan §2 is het in beginsel verboden om hemelwater in het gedeelte van een gescheiden rioleringsstelsel dat is bestemd voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater te lozen.

        Afdeling II - regelgeving in centraal gebied
        Artikel 5 - aansluitplicht
        §1 Voor elk gebouw gelegen in het centraal gebied moet het huishoudelijk afvalwater rechtstreeks, zonder individuele voorbehandeling, in de openbare riolering worden geloosd. Er geldt aansluitingsplicht.
        §2 Uitzondering op §1 van dit artikel vormen deze straten of rioolstrengen in het centraal gebied waarvan het stadsbestuur van oordeel is dat individuele voorbehandeling door middel van een septische put of een gelijkaardige inrichting aangewezen blijft, gelet op de toestand van het rioolstelsel of de aard van de zuivering. In voorkomend geval is het ontbreken van dergelijke installatie in de stedenbouwkundige aanvraag een grond tot weigering van deze aanvraag.
        §3 De aansluitingsplicht geldt ook voor bestaande indirecte lozingen in grondwater. De eigenaar moet zelf de nodige documenten leveren die deze eventuele technische onmogelijkheid tot aansluiting op de openbare riolering staven.
        §4 Wanneer openbare werken worden uitgevoerd, zijn de aangelanden verplicht zich (opnieuw) aan te sluiten. Houden deze werken de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel met optimale afkoppeling in, moet voor elk bestaand gebouw of constructie op elk perceel langs het tracé der werken het afval- en hemelwater van elkaar worden gescheiden overeenkomstig de geldende regels inzake optimale afkoppeling.

        Artikel 6 - vergunning
        §1 De vergunning tot aansluiting op de openbare riolering wordt door het college van burgemeester en schepenen afgeleverd. In het kader van de samenwerkingsovereenkomst Riopact kan het college deze bevoegdheid overdragen aan de Watergroep.
        §2 De aanvraag moet gebeuren door de eigenaar of diens aangestelde.
        §3 De kost voor een aansluiting is volledig ten laste van de aanvrager.

        Afdeling III – regelgeving in collectief geoptimaliseerd buitengebied
        Artikel 7
        §1 In het collectief geoptimaliseerd buitengebied gelden ook de artikels 5 en 6 van deze verordening.
        §2 De septische putten en de individuele voorbehandelingsinstallaties (IBA) in zones die zijn overgegaan van collectief te optimaliseren buitengebied naar collectief geoptimaliseerd buitengebied worden bij voorkeur kortgesloten, behalve in die straten of rioolstrengen waarvan het stadsbestuur van oordeel is dat individuele voorbehandeling door middel van een septische put of een gelijkaardige inrichting aangewezen blijft, gelet op de toestand van het rioolstelsel of de aard van de zuivering.

        Afdeling IV - regelgeving in collectief te optimaliseren buitengebied
        Artikel 8
        §1 In collectief te optimaliseren buitengebied is er nog geen rioolaansluiting voor afvalwater aanwezig aangesloten op een operationele waterzuiveringsinstallatie. Er kunnen zich drie situaties voordoen:
        - lozing in een riool (vaak een ingebuisde gracht);
        - lozing in een gracht;
        - indirecte lozing in de bodem (besterfput).

        §2 In collectief te optimaliseren buitengebied is een septische put “alle waters” verplicht. Elke aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning, zowel voor nieuwbouw, herbouw als verbouwing moet, op straffe van weigering van de vergunning een operationele septische put vermelden of voorzien. De septische put heeft een minimaal volume van 3.000 liter tot 5 inwonersequivalenten (IE), 600 liter per IE vanaf meer dan 5 IE en 450 liter per IE vanaf 11 IE.
        §3 Met betrekking tot het onderhoud van septische putten gelden volgende bepalingen:
        - de septische put moet jaarlijks geruimd worden;
        - het lozen van geruimd septisch materiaal in de openbare riolering of collectoren is verboden;
        - septisch materiaal moet afgevoerd worden naar een openbare waterzuiveringsinstallatie;

        Afdeling V - regelgeving in individueel te optimaliseren buitengebied
        Artikel 9 – algemene bepalingen
        §1 In individueel te optimaliseren buitengebied is er geen aansluiting op een operationele afvalwaterzuiveringsinstallatie.
        §2 Wanneer een gebouw in individueel te optimaliseren buitengebied ligt, dient het huishoudelijk afvalwater verplicht een individuele behandeling te ondergaan alvorens het te lozen.
        §3 De bouw van een individuele behandelingsinstallatie (IBA) voor afvalwater is verplicht voor een omgevingsvergunning, zowel voor nieuwbouw, herbouw als verbouwing moet, op straffe van weigering van de vergunning, een operationele IBA vermelden of voorzien.

        Artikel 10 – keuze tussen individuele of collectieve aanpak
        §1 Wie verplicht is om een IBA te plaatsen kan kiezen om dit individueel te doen of kiezen voor de collectieve aanpak aangeboden door de stad.
        §2 De keuze voor de individuele aanpak houdt in dat de eigenaar zelf instaat voor de plaatsing, exploitatie en onderhoud van de installatie. De kost hiervan is volledig ten laste van de eigenaar. De eigenaar komt in aanmerking voor vrijstelling van de bijdrage voor ophaling en transport van het afvalwater en voor een subsidie overeenkomstig artikel 17 van deze verordening.
        §3 De stad ondersteunt eigenaars van woningen met zowel te plaatsen als bestaande IBA’s door te voorzien in een collectieve aanpak voor het plaatsen en beheren van IBA’s.
        §4 De stad bepaalt de woningen waar een IBA dient geplaatst te worden. De stad houdt hierbij rekening met de gebiedsdekkende uitvoeringsplannen zoals vastgelegd door de Vlaamse Milieumaatschappij.
        §5 Eigenaars die kiezen voor de collectieve aanpak sluiten hiervoor met de stad een aparte overeenkomst af.
        §6 Eigenaars met een reeds bestaande IBA die kiezen om in de collectieve aanpak in te stappen en de IBA aan de stad overdragen sluiten met de stad een aparte overeenkomst af. De overname van de IBA gebeurt tegen het betalen van de waarde van de installatie op basis van een geldig schattingsverslag.
        §7 Indien de eigenaar instapt in de plaatsing van een IBA via collectieve aanpak is hij/zij verplicht om voorafgaand aan de plaatsing van de IBA een scheiding van afvalwater en hemelwater te realiseren. Deze verplichte private afkoppeling komt in aanmerking voor een subsidie overeenkomstig deze verordening.
        §8 Voor de levering en plaatsing van de IBA betaalt de eigenaar van dergelijke woning een éénmalige retributie van 2.500 euro (exclusief BTW en indexering). Dit bedrag is voor een IBA van een ééngezinswoning tot 5 inwoners equivalenten (IE). De meerkost voor het aansluiten van meer dan 5 IE wordt verrekend aan de eigenaar. De eigenaar zal voor deze kosten een factuur ontvangen van de stad. De stad blijft eigenaar van de installatie en is bijgevolg verantwoordelijk voor het onderhoud ervan.
        §9 Wie kiest voor een collectieve aanpak is niet vrijgesteld van de bijdrage voor ophaling en transport van het afvalwater. Deze bijdrage komt via de waterfactuur toe aan de stad en dekt het onderhoud van de installatie.

        Artikel 11 – lozing van het effluent
        §1 Het effluent van de IBA moet worden geloosd op de volgende manier, in dalende volgorde van prioriteit:
        - lozing in een riool (vaak een ingebuisde gracht);
        - in een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater;
        - in een oppervlaktewater.
        §2 Is lozing op één van de drie in §1 genoemde manieren onmogelijk, dan is een indirecte lozing in de bodem toegestaan. Directe lozing in de bodem is verboden.
        §3 Indirecte lozing in de bodem is enkel toegestaan wanneer aan de voorwaarden volgens artikel 4.3.3.1 van VLAREM II wordt voldaan:
        - de indirecte lozing dient te gebeuren via een besterfput die een maximale diepte van 10 m onder het maaiveld mag hebben;
        - de besterfput dient gelegen te zijn op een afstand van tenminste:
        - 50 m van een oppervlaktewater;
        - 50 m van elke open kunstmatige afvoerweg voor hemelwater;
        - 100 m van een grondwaterwinning;
        - 100 m van elke bron van drinkwater, thermaal water of mineraalwater;
        - de besterfput mag geen overloop hebben;
        - in de besterfput is alleen de lozing van huishoudelijk afvalwater toegestaan, het is ten strengste verboden hierin welke afvalstof ook te lozen of te laten toekomen;
        - de besterfput moet voorzien zijn van een gemakkelijk en veilig bereikbare opening die toelaat monsters te nemen van de zich in de besterfput bevindende materie.

        Hoofdstuk III – afvoer van hemelwater van verharde oppervlakten
        Artikel 12 – principes
        Voor dit hoofdstuk is de volgende regelgeving integraal van toepassing:
        1. de gewestelijke verordening van 5 juli 2013 inzake hemelwater, in voege getreden op 1 januari 2014;
        2. het provinciaal beleidskader voor de invulling van de adviesbevoegdheid op stedenbouwkundige vergunningen, zoals goedgekeurd door de Bestendige Deputatie van Oost-Vlaanderen in juli 2014.

        Hoofdstuk IV - gescheiden afvoer voor hemel- en afvalwater op privaat domein
        Artikel 13
        Wanneer artikel 5 §4 van deze verordening van toepassing is, moet afval- en hemelwater worden gescheiden volgens de volgende regels:
        - voor bestaande gebouwen in een gesloten bebouwing: scheiding tussen het afval- en het hemelwater afkomstig van dakvlakken en grondvlakken is enkel verplicht indien daarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd;
        - voor bestaande gebouwen in een (half)open bebouwing: een volledige scheiding van het afvalwater en het hemelwater is verplicht;
        - de installatie moet een permanent karakter hebben;
        - het afvalwater dient integraal te worden aangesloten op de DWA-leiding van de openbare riolering;
        - afvoerputjes van terrassen: indien het terras is overdekt aan te sluiten op de DWA, indien niet overdekt aan te sluiten op de RWA;
        - de wijze van afvoer van het hemelwater moet overeenstemmen met de in artikel 12 genoemde regelgeving;
        - Afval- en hemelwater moeten gescheiden zijn op het ogenblik dat de rioleringswerken in de straat zijn uitgevoerd.

        Artikel 14 – Afkoppelingsdeskundige
        §1 In het geval van de realisatie van een gescheiden afvoer in toepassing van artikel 5 §4 van deze verordening, stelt het stadsbestuur een afkoppelingsdeskundige aan.

        §2 De taken van de afkoppelingsdeskundige omvatten de volgende werkzaamheden:
        - Opmeting en opmaak plan bestaande toestand,
        - Uitwerking mogelijke oplossingen,
        - Opmaak nieuw plan, met de geplande toestand na de afkoppeling,
        - Opmaak van een meetstaat en een raming.

        §3 De afkoppelingsdeskundige is er aan gehouden om steeds in onderling overleg met de bewoners concreet te onderzoeken wat nodig is om de doelstellingen van scheiding en van afkoppeling optimaal te bereiken.

        Hoofdstuk V – Algemeen waterverkoopreglement
        Artikel 15
        Het algemeen waterverkoopreglement is integraal van toepassing, in het bijzonder artikel 12, §1 met betrekking tot de verplichte keuring: “De privéwaterafvoer moet conform de gangbare wettelijke en technische voorschriften zijn. Zij moet in de volgende gevallen worden gekeurd:
        1. voor de eerste ingebruikname,
        2. bij belangrijke wijzigingen,
        3. na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid, op verzoek van de exploitant,
        4. bij de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, met de verplichting om af te koppelen op privédomein, conform de bepalingen van VLAREM”.

        Hoofdstuk VI - Subsidies
        Artikel 16 – Algemene bepalingen
        Voor de uitbetaling van de subsidies onder dit hoofdstuk komen enkel bewezen kosten op factuur, die rechtstreeks verband houden met de uitgevoerde werken, in aanmerking.

        Artikel 17 – hemelwaterinstallaties en/of infiltratievoorzieningen
        §1 Het college van burgemeester en schepenen kent bij nieuwbouw, herbouw of verbouwing van een vergunde constructie, binnen de perken van de jaarlijks in het budget voorziene en goedgekeurde kredieten, een premie toe voor de aanleg van een hemelwaterinstallatie en/of een infiltratievoorziening als de aanleg niet verplicht is volgens de geldende regelgeving inzake hemelwaterputten en/of infiltratievoorzieningen.
        §2 De premie voor een hemelwaterinstallatie en een infiltratievoorziening is cumuleerbaar.
        §3 De hemelwaterinstallatie en de infiltratievoorziening zoals bedoeld in §1 dient te voldoen aan de richtlijnen zoals deze bepaald zijn in de “Code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen – hoofdstuk 3 Bronmaatregelen”. De geldende normen van de gewestelijke verordening inzake de verplichte plaatsing van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening zijn van toepassing op de niet-verplichte plaatsing. Voor aanvragen tot premies in de context van verbouwingen kan het college van burgemeester en schepenen hiervan gemotiveerd afwijken.
        §4 Vooraleer over te gaan tot de uitbetaling van de subsidie zal een door de stad gemachtigde instantie of ambtenaar zich er van vergewissen dat aan de voorwaarden van deze verordening is voldaan. Blijken deze voorwaarden niet nageleefd, dan zal de subsidie niet worden toegekend. Het is de eigenaar op alle momenten toegestaan om de nodige aanpassingen door te voeren om alsnog voor de subsidie in aanmerking te komen.
        §5 De aanvraag tot het bekomen van de subsidie moet worden ingediend ten laatste één jaar na aanleg en ingebruikname van de installatie.
        §6 De subsidie bedraagt 50% van de bewezen kosten, met een maximum van 625,00 euro voor een hemelwaterputinstallatie of een infiltratievoorziening. De factuurdatum geldt voor de bepaling van de indexatie overeenkomstig artikel 20.

        Artikel 18 – IBA’s
        §1 Het college van burgemeester en schepenen kent, binnen de perken van de jaarlijks in het budget voorziene en goedgekeurde kredieten, een premie toe voor de aanleg van een IBA, indien aangelegd na 31 december 2014, enkel als de aanleg verplicht is volgens het zoneringsplan en enkel indien de eigenaar kiest voor de individuele aanpak overeenkomstig artikel 10.
        §2 De IBA moet voldoen aan de “Code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen – hoofdstuk 8.1 IBA”.
        §3 De subsidie bedraagt 50% van de bewezen kosten, met een maximum van 1.000,00 euro.

        Artikel 19 – Gescheiden afvoer van afval- en hemelwater
        §1 Het college van burgemeester en schepenen kent voor het realiseren van een gescheiden afvoer van afval- en hemelwater volgende subsidies toe:
        - in het kader van in artikel 5 §4 genoemde openbare werken: maximum 1.000,00 euro,
        - voor een niet-verplichte realisatie: maximum 250,00 euro.

        §2 De bouwheer moet aan de stad volgende documenten voorleggen:
        - attest van de verplichte keuring overeenkomstig artikel 15.
        - asbuiltplan gescheiden riolering

        Artikel 20 – Indexering en overgangsbepalingen
        §1 Alle in artikel 17, 18 en 19 genoemde maximale subsidiebedragen zijn onderworpen aan indexering volgens de gezondheidsindex, als volgt berekend: basissubsidie vermenigvuldigd met nieuwe index gedeeld door basisindex
        De basisindex is die van december 2009, zijnde 110,96 (basis 2004). De nieuwe index is deze van de maand december voorafgaand aan de datum van de aanvraag van de subsidie, behoudens de bepalingen die gelden voor indexering van subsidies in het kader van artikel 5 §4 van deze verordening.
        §2 In het geval van subsidies in het kader van artikel 5 §4 is de toegepaste index die van de maand december voorafgaand aan de datum van bevel van aanvang van de openbare werken, behoudens voor aanvragen ingediend vóór de bekendmaking van de bewuste nieuwe index, dan geldt de index van december voorafgaand aan de datum van de aanvraag.
        §3 De retributie waarvan sprake in artikel 10 §8 is onderworpen aan de gezondheidsindex en als volgt berekend: De basisindex is die van mei 2022, zijnde 120,25 (basis 2013=100). De nieuwe index is deze van de maand december voorafgaand aan de datum van de ingebruikname van de IBA.

        Hoofdstuk VII – Overige algemene bepalingen
        Artikel 21 – aansluiting op de openbare riolering
        §1 Aansluiten op de openbare riolering mag enkel mits toestemming van het college van burgemeester en schepenen. In het kader van de samenwerkingsovereenkomst Riopact kan het college deze bevoegdheid overdragen aan de Watergroep. Voor nieuwbouw en herbouw geldt de afgeleverde omgevingsvergunning als machtiging tot aansluiting.
        §2 De aansluiting op de openbare riolering vanaf de grens met het openbaar domein moet worden uitgevoerd door De Watergroep of een door haar aangestelde. Het is de bouwheer, eigenaar of wie dan ook ten strengste verboden het openbaar domein in te nemen en te gebruiken op enig welke manier om zelf een aansluiting te realiseren.
        §3 Bij vastgestelde sluikaansluitingen zijn de kosten voor controle en de eventuele nieuwe aansluiting volledig ten laste van de bouwheer, de eigenaar of diens aangestelde(n). Er geldt hoofdelijke aansprakelijkheid.
        §4 Een standaard rioleringsaansluiting heeft voor afvalwater en voor hemelwater een diameter van 160 mm.
        §5 Volgende regels gelden inzake huisaansluitputjes:
        - Er dient steeds een afzonderlijk putje voorzien te worden voor de DWA- en in voorkomend geval de RWA-leiding,
        - Enkel putjes met een CE- of BENOR-keurmerk zijn toegestaan,
        - Ze worden op privaat domein aangelegd, zo dicht mogelijk tegen de rooilijn en indien mogelijk op een minimale afstand van 50 cm van elkaar,
        - De aansluiting van de afvoerbuizen op de aansluitputjes moet waterdicht en vakkundig worden uitgevoerd,
        - De putjes doen ook dienst als toezichtputjes en hebben een bovenopening van 25 op 25 cm groot,
        - Enkel gietijzeren deksels zijn toegestaan, voorzien van de correcte benaming RWA of DWA.

        §6 Bij aanwezigheid van wachtaansluitingen moet de bouwheer of eigenaar het door hem nabij de perceelgrens aangelegd(e) huisaansluitputje(s) koppelen aan de geplaatste en van een sluitring voorziene wachtaansluiting om op de riolering aan te sluiten. Deze verplichting geldt zowel voor DWA- als RWA-wachtaansluitingen.
        §7 Indien geen gescheiden rioleringsstelsel aanwezig is, moet na het huisaansluitputje voor DWA en RWA, beide leidingen worden samengebracht middels een Y-stuk, dat wordt aangesloten op de gemengde riolering.
        §8 Wanneer het technisch onmogelijk is een huisaansluitputje te voorzien kan aan de aanvrager een afwijking op de verplichting volgens §5 van dit artikel worden toegestaan.

        Artikel 22 – Verkavelingen
        §1 De aanleg van openbare riolering en alle toebehoren ten behoeve van een nieuwe verkaveling is onderworpen aan deze verordening.
        §2 De stad behoudt zich het recht voor om extern hydraulisch advies te vragen inzake de aanleg van afval- en hemelwaterinstallaties en dit advies tegen kostprijs aan de verkavelaar door te rekenen.
        §3 De verkavelaar dient minstens volgende verplichtingen (niet limitatief) na te leven:
        - verkavelings-, riolerings-, rooilijn- en andere plannen en documenten aan te leveren in pdf- en/of dwg-formaat,
        - asbuiltplannen op te maken volgens het GRB-skeletbestek en aan te leveren in pdf- en/of dwg-formaat,
        - asbuiltplan van de riolering wordt verplicht opgemaakt door Riopact, de kost is ten laste van de verkavelaar
        - Indien een verkavelaar een gerealiseerde verkaveling met wegaanleg wenst over te dragen aan de stad: eindafrekening van de aanleg van de riolering, wegenis en toebehoren,
        - Wachtaansluitingen DWA en RWA moeten duidelijk zowel op het asbuiltplan als op het terrein zelf worden aangeduid.
        §4 Alle werken dienen uitgevoerd te worden volgens het standaardbestek 250, versie geldig op het moment van de aanvraag.

        Artikel 23 – Overwelven van straatgrachten
        §1 Het overwelven of inbuizen van straatgrachten gelegen langs de openbare weg op domein van de stad wordt in beginsel niet toegelaten, behoudens voor de ontsluiting van een kadastraal perceel en na afgifte van een stedenbouwkundige vergunning. Het is tevens verboden straatgrachten geheel of gedeeltelijk te beschoeien of bekleden met materialen die de infiltratie van water naar de bodem kunnen bemoeilijken.
        §2 De toegelaten overwelving bedraagt maximaal 5 m, inclusief een verplichte kopmuur aan weerszijden van de overwelving met een breedte van minimaal 20 cm. De betonbuizen hebben een minimale diameter van 400 mm. Voor gekoppelde woningen geldt een maximale overwelving van 7 m inclusief de genoemde kopmuren.
        §3 Het college van burgemeester en schepenen kan een afwijking op de bepalingen van §2 van dit artikel toestaan indien de aanvrager gemotiveerd aantoont dat een bredere overwelving noodzakelijk is.
        §4 Indien de aanvraag een overwelving betreft om een landbouwperceel gelegen in landbouwzone te ontsluiten, zijn volgende opties mogelijk:
        - twee aaneensluitende landbouwpercelen: overwelving van maximaal 10 m (5 m overwelving op elk landbouwperceel) met aan weerszijden een betonnen kopmuur,
        - één landbouwperceel: overwelving van maximaal 7 m met aan weerszijden een betonnen kopmuur

        §5 De overwelving mag enkel worden uitgevoerd door een door de stad aangeduide aannemer, op kosten van de aanvrager. In afwijking hiervan kan het college van burgemeester en schepenen de aanvrager toestaan dit zelf uit te (laten) voeren, mits een tienjarige aansprakelijkheid ten laste van de aanvrager of diens rechtsopvolger voor elke schade aan de overwelving.
        §6 Het college van burgemeester en schepenen kan in afwijking of ter aanvulling van dit artikel bijkomende technische richtlijnen voor de uitvoering van de overwelving opleggen. Volgende minimale technische richtlijnen zijn van toepassing:
        - ronde BENOR-gekeurde betonbuizen met een binnendiameter van 400 mm, sterktetype afgestemd op de gebruiksbestemming van de overwelving;
        - mofverbinding met rubber dichting;
        - buizen op een bed van verdicht of gestabiliseerd zand met een dikte van minimum 0,20 m;
        - sleufaanvulling met zand of grond;
        - plaatsing in een volledig ontruimde grachtbodem zonder schade toe te brengen aan de grachtkanten en mogelijk aanwezige nutsleidingen. De toegebrachte schade valt volledig ten laste van de vergunninghouder;
        - De as van de overwelving moet overeenstemmen met de as van de geruimde waterloop of gracht en moet met één ononderbroken helling worden uitgevoerd;
        - De overwelving moet aan weerszijden perfect aansluiten op de open gracht;
        - De doorstroming van het water in de gracht dient tijdens de uitvoering van de werken steeds verzekerd te zijn;
        - hellingspercentage van de verharding in de richting van de as van de weg bedraagt minimaal 2% en maximaal 4%.
        §7 Het is verboden afval- of hemelwaterafvoerleidingen aan te sluiten op de overwelving.
        §8 Wanneer de te overwelven gracht gelegen is langs een gewestweg moet vooraf een vergunning worden verkregen van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. Wanneer de te overwelven gracht een geklasseerde waterloop is, moet een vergunning worden verkregen van de waterloopbeheerder, respectievelijk de provincie (waterlopen tweede categorie) of de Vlaamse Milieumaatschappij (waterlopen eerste categorie).

        Artikel 24 – Toezicht en strafbepalingen
        §1 Het stadsbestuur kan steeds om toegang tot het privaat domein verzoeken om na te gaan of aan deze verordening werd voldaan.
        §2 De lokale politie is belast met het doen naleven van deze verordening. Hiertoe dient hen de toegang tot alle gebouwen, constructies en installaties te worden verleend.
        §3 Inbreuken tegen deze verordening worden bestraft overeenkomstig de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 6.1.1 e.v.
        §4 Illegale of niet-vergunde constructies komen niet in aanmerking voor de in hoofdstuk VI genoemde subsidies.

        Artikel 25 - Inwerkingtreding
        Deze verordening treedt onmiddellijk in werking.

        Artikel 26 - Slotbepalingen
        §1 De gemeentelijke verordening betreffende de lozing van huishoudelijk afvalwater, de verplichte aansluiting op de openbare riolering en de afkoppeling van hemelwater afkomstig van particuliere woningen of van niet uitsluitend voor bewoning dienende gebouwen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 april 2015, wordt integraal opgeheven en vervangen door deze verordening.
        §2 Een afschrift van deze verordening zal ter goedkeuring worden bezorgd aan de provinciegouverneur.
        §3 Een afschrift van deze verordening zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan:
        - de Rechtbank van Eerste Aanleg,
        - de Politierechtbank,
        - de Vlaamse overheid:

        • Ruimte Vlaanderen,
        • Vlaamse Milieumaatschappij – Afdeling Water,
        • Departement LNE – Afdelingen Milieu-inspectie en Milieu-, Natuur- en Energiebeleid.

        ---

        Artikel 2:
        Het ontwerp van overeenkomst tussen de stad en de eigenaar(s) met daarin de voorwaarden betreffende de collectieve aanpak voor het plaatsen, onderhoud en exploitatie van een IBA goed te keuren.

      • Niet goedkeuren van het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg in de verkaveling en bijstelling Heetveldstraat.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein met wegaanleg in de Heetveldstraat in 4 loten voor halfopen bebouwing en 2 loten voor gesloten bebouwing te 9506 Zandbergen en met kadastrale gegevens 12e Afdeling, Sectie A, nrs. 141C en 135S;

        Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het wijzigen van de verkaveling met ref. 12/HE/02 voor het wijzigen van lot 1 (verkleinen van het lot en voorzien van een deel voor de ontsluiting van het achterliggend binnengebied), voor een terrein gelegen aan de Heetveldstraat 4 te 9506 Zandbergen en met kadastrale gegevens 12e Afdeling, Sectie A, nr. 121B;

        Overwegende dat het betrokken terrein zich situeert in een residentieel woonweefsel dat aansluit bij de dorpskern van de deelgemeente Zandbergen; dat het terrein aantakt op de Heetveldstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg, en wordt omgeven door percelen in woongebied met landelijk karakter, vooral in gebruik als woonkavel/tuinzone; dat het terrein licht afhelt in zuidelijke richting en momenteel onbebouwd is (excl. de bestaande woning nr. 85 die uit de verkaveling wordt gesloten); dat de bebouwingstypologie in de omgeving rond het terrein zich kenmerkt door een heterogeen bebouwd weefsel met zowel vrijstaande als gekoppelde eengezinswoningen, 1 tot 2 volwaardige bouwlagen hoog en afgewerkt met een hellend dak;

        Overwegende dat men met beide aanvragen tot omgevingsvergunning beoogt dit terrein te verkavelen in 2 keer 3 loten, telkens voor de oprichting van een huizenblok met 2 loten voor halfopen bebouwing en daartussen 1 lot voor gesloten bebouwing langsheen een nieuw aan te leggen doodlopende weg; dat men tevens beoogt het lot 1 in de bestaande verkaveling langs de Heetveldstraat te wijzigen in functie van de aansnijding van het achterliggend binnengebied; dat een 8 meter brede strook aan de zuidzijde van dit lot zal worden voorzien voor de aanleg van een nieuwe weg ter ontsluiting van het achterliggend binnengebied;

        Overwegende dat de woningen op de loten in het binnengebied per huizenblok op dezelfde voorbouwlijn dienen te worden voorzien, op 6 tot 9,25 meter achter de rooilijn; dat de weg in oostelijke richting zal aantakken op de Heetveldstraat; dat de rijweg zal worden afgewerkt in asfaltbeton; dat er naast deze rijweg 2 keer 2 parkeerplaatsen zullen worden voorzien in grasdallen (in het deel verkaveling Heetveldstraat) en dat ook ter hoogte van de pijpenkop de zone rond de rijweg in grasdallen zal worden aangelegd; dat aan het uiteinde van de pijpenkop, langs de grens met het aanpalend perceel nr. 143E een ca. 1,75 meter diepe strook is aangeduid als lot 12; dat dit lot net als het lot met de bestaande woning nr. 85 (lot 13) en het lot met de wegenis (lot 5) uit de verkaveling wordt gesloten; dat het lot met de wegenis (lot 5) kosteloos zal worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur;

        Overwegende dat de loten voor halfopen bebouwing ca. 484 tot 628m² groot zullen zijn en de loten voor gesloten bebouwing een grootte zullen hebben van ca. 349m² en ca. 387m²; dat de bouwzones zijn aangeduid op het verkavelingsplan; dat de woningen een bouwvolume mogen hebben van max. 1000m³; dat de max. gevelbreedte van de woningen niet telkens vermeld staat op het verkavelingsplan maar zal variëren van 8,0 tot 9,8 meter; dat de zijdelingse stroken naast de woningen steeds min. 3 meter breed moeten zijn; dat de woningen een kroonlijsthoogte mogen hebben van max. 6,5 meter en moeten worden afgewerkt met een dak met helling tussen 30° en 45°; dat de bouwdiepte van de woningen max. 13 meter mag bedragen op het gelijkvloers en op de verdieping; dat achter de woningen nog een terrasoverkapping met een diepte van 4 meter mag komen; dat er voor alle bouwloten ook voorschriften zijn bijgevoegd in verband met de oprichting van bijgebouwen, verhardingen en afsluitingen;

        Overwegende dat op het resterend deel van lot 1 van de bestaande verkaveling langs de Heetveldstraat nog steeds een vrijstaande woning kan worden opgericht; dat deze woning moet worden ingeplant op de originele voorbouwlijn, op 12 meter uit de as van de weg; dat de woning een voorgevelbreedte mag hebben van max. 10 meter en een bouwdiepte van max. 12 meter; dat de bouwvrije zijdelingse stroken naast de woning min. 4 meter (zuidzijde) en 3 meter (noordzijde) breed moeten zijn; dat de overige voorschriften voor dit lot ongewijzigd blijven;

        Overwegende de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en dat de gemeenteraad kennis moet nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek;

        Overwegende dat het ontwerp, inzonderheid het rooilijnplan, door het college van burgemeester en schepenen aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 18 april 2022 tot 17 mei 2022 op de wijze zoals bepaald volgens de regels vermeld in het besluit betreffende de omgevingsvergunning;

        Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek voor beide dossiers samen 24 bezwaren werden ingediend;

        Overwegende dat deze bezwaren handelen over:

        (a) De verkaveling ligt in de omgeving van een effectief overstromingsgevoelig gebied. Door de hoge terreinbezetting zal veel extra verharding aansluiten op het rioleringsstelsel. De bodem is er ook weinig doorlatend, water infiltreert er zeer moeilijk. Men vreest voor wateroverlast.

        (b) Er ontbreken diverse details over het pompstation in de aanvraag.

        (c) De woningen mogen volgens de voorschriften een hoge kroonlijst- en nokhoogte hebben, veel hoger dan die van de omliggende woningen, met privacyhinder door inkijk en vermindering van lichtinval in de tuinen van de omliggende woningen tot gevolg. Het niveau van de vloerpas wordt ook niet vermeld.

        (d) Het is niet wenselijk om in dit landelijk gebied, gelegen in woongebied met landelijk karakter, in tweede bouwzone te gaan bouwen. Dit stemt niet overeen met de visie 'Hoger bouwen en verdichting in Geraardsbergen'.

        (e) Door de creatie van een nieuwe weg zal de verkeersveiligheid in het gedrang komen. Er worden ook te weinig parkeerplaatsen voorzien. Er zullen voor de aantakking op de Heetveldstraat ook heel wat parkeerplaatsen op openbaar domein moeten verdwijnen. Er is momenteel al een hoge parkeerdruk in de Heetveldstraat.

        (f) De woon- en leefkwaliteit van de omliggende woningen zal aanzienlijk verminderen met waardevermindering tot gevolg.

        (g) Er wordt een nieuwe weg voorzien vlak naast een bestaande bebouwde kavel, zonder enige vorm van buffering. Dit zal voor heel wat hinder zorgen. De woon- en leefkwaliteit van de omliggende woningen zal daardoor ook aanzienlijk verminderen met waardevermindering tot gevolg. 

        (h) Beide dossiers, de bijstelling en de aansnijding van het achtergelegen gebied, zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar en hadden tegelijkertijd moeten worden ingediend.

        (i) Het terrein takt nu reeds aan op de Middenstraat en kan dus beter langs daar ontsluiten. In dat geval moet er niet worden geraakt aan een bestaande verkaveling.

        (j) De perceelsgrenzen werden niet correct aangeduid op het verkavelingsplan. De verkavelaar gaat uit van een ruimer terrein dan in werkelijkheid het geval is.

        (k) Er ontbreekt een legende in het dossier waardoor niet kan worden geoordeeld over ruimtelijke inpasbaarheid.

        (l) Foutparkeren brengt de toegankelijkheid voor de brandweer in het gedrang.

        (m) Er zijn diverse onduidelijkheden/onvolkomenheden op vlak van riolering en wegenis, ook wat betreft het bestek en de meetstaat. Hierdoor kan geen correcte beoordeling gebeuren.
        (n) De aanvraag is niet inpasbaar in deze omgeving die wordt gekenmerkt door een bebouwing met een lagere woondichtheid en lagere volumes dan zoals in voorliggende aanvraag is voorzien. Gesloten bebouwingen zijn vreemd in de Heetveldstraat. Er wordt niet voorzien in een speelzone of parkzone.

        (o) De woningen worden veel te dicht voorzien bij de omliggende kavels.

        (p) Er worden kleine kavels voorzien, die door de aanleg van terrassen, oprichting van bijgebouwen,... quasi volledig verhard zullen worden.

        (q) Er ontbreekt een advies van de GECORO in het dossier.

        (r) De verkavelingsvoorschriften zijn niet steeds duidelijk en ook onvoldoende gedetailleerd.
        (s) Meer dan de helft van de in de omgevingsvergunning waarvoor bijstelling wordt gevraagd, toegestane kavels hebben een ontvankelijk, gegrond en op ruimtelijke motieven gebaseerd bezwaar ingediend zodat de aanvraag moet worden geweigerd.

        (t) Door de bijstelling zou het concept van de originele verkaveling teniet worden gedaan. Met de uitsluiting van een lot wordt ook carte blanche gegeven aan de verkavelaar.
        (u) Er moeten aan weerszijden naast de woning op lot 1 bouwvrije zijstroken liggen met een min. breedte van 4 meter.

        Overwegende dat de gemeenteraad enkel beslissingsbevoegdheid heeft inzake het deel van het terrein dat zal worden overgedragen aan het Lokaal Bestuur en dat er over de bezwaren die daarop betrekking hebben volgend standpunt wordt ingenomen:

        (e) In het advies van de dienst mobiliteit wordt aangegeven dat het huidige wegenisontwerp niet kan worden aanvaard daar de voorziene weg wordt doorgetrokken over het bestaande voetpad in de Heetveldstraat. Het voetpad moet bewaard blijven zodat de snelheid wordt afgeremd. Er moeten ook voetgangersvoorzieningen worden opgenomen in het ontwerp. Tevens wordt vastgesteld dat de berm die bedoeld is voor voetgangers in het ontwerp wordt ingenomen door parkeerplaatsen. De dienst mobiliteit geeft aan dat de wegenis zo moet worden ingericht dat de snelheid niet alleen door de infrastructuur maar ook visueel wordt afgedwongen. De dienst mobiliteit stelt ook dat de te verwachten parkeerbehoefte 11 autoparkeerplaatsen en 17 fietsparkeerplaatsen (inclusief bezoekers) betreft. Het is niet duidelijk waar deze zullen worden voorzien. De dienst mobiliteit geeft bovendien aan dat de noodzakelijke veiligheidsafstanden ten opzichte van opritten en kruispunten die gegarandeerd moet worden en bijkomend de toegankelijkheid van de nieuwe verkaveling voor de brandweer, zal maken dat deze verkaveling een aanzienlijke invloed zal hebben op de parkeergelegenheid op het openbaar domein. Het advies van de dienst mobiliteit wordt bijgetreden.

        (g) Tussen de nieuwe weg en de perceelsgrenzen wordt een deel berm en een deel parkeerplaatsen voorzien. Het is niet duidelijk hoe die berm zal ingevuld worden. Het is belangrijk om hier enige buffering te voorzien. 

        (i) Dit bezwaar betreft een suggestie die niet werd weerhouden in voorliggende aanvraag. In het advies van de dienst mobiliteit wordt ook aangegeven dat dit niet wenselijk is aangezien dan een nieuw kruispunt wordt gecreëerd op minder dan 20 meter van een bestaand kruispunt.

        (l) De toegankelijkheid van de voertuigen van de hulpverleningszone moet gegarandeerd worden. Er moet voldaan worden aan de voorwaarden die zijn opgelegd in het advies van de hulpverleningszone.

        (t) Het inrichten van lot 5 met een ontsluitingsweg zal inderdaad een sterke impact hebben op het concept van de verkaveling. Dit lot kan niet zomaar uit de verkaveling worden gesloten. Er dienen ook voorschriften voor dit lot te worden opgemaakt zodat o.a. de eigenaars in de verkaveling goed weten wat de bouw- en inrichtingsmogelijkheden zijn op dit lot.  

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer (Hulpverleningszone Zuid-Oost) van 3 mei 2022;

        Gelet op het ongunstig hydraulisch advies van Aquafin van 24 mei 2022;

        Gelet op het ongunstig advies van de dienst openbare werken van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 14 juni 2022;

        Gelet op het ongunstig advies van de dienst mobiliteit van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 14 juni 2022;

        Gelet op de adviezen van de nutsmaatschappijen;

        Overwegende dat er een hydraulisch advies werd gevraagd aan Aquafin teneinde na te gaan of het dossier voldoet aan de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen; dat Aquafin een advies heeft uitgebracht waarin wordt gesteld dat het dossier voorlopig niet kan worden aanvaard; dat diverse zaken nog dienen aangeleverd/verduidelijkt te worden; dat er ook dient voldaan te worden aan de algemene voorwaarden en ook aan de technische voorwaarden (aangezien de wegenis zal worden overgedragen naar het Lokaal Bestuur);

        Overwegende dat in het advies van de dienst mobiliteit wordt aangegeven dat het huidige wegenisontwerp niet kan worden aanvaard daar de voorziene weg wordt doorgetrokken over het bestaande voetpad in de Heetveldstraat; dat het voetpad bewaard moet blijven zodat de snelheid wordt afgeremd; dat er ook voetgangersvoorzieningen moeten worden opgenomen in het ontwerp; dat tevens wordt vastgesteld dat de berm die bedoeld is voor voetgangers in het ontwerp wordt ingenomen door parkeerplaatsen; dat de dienst mobiliteit aangeeft dat de wegenis zo moet worden ingericht dat de snelheid niet alleen door de infrastructuur maar ook visueel wordt afgedwongen; dat de dienst mobiliteit ook stelt dat de te verwachten parkeerbehoefte 11 autoparkeerplaatsen en 17 fietsparkeerplaatsen (inclusief bezoekers) betreft; dat het niet duidelijk is waar deze zullen worden voorzien; dat de dienst mobiliteit bovendien aangeeft dat de noodzakelijke veiligheidsafstanden ten opzichte van opritten en kruispunten die gegarandeerd moet worden en bijkomend de toegankelijkheid van de nieuwe verkaveling voor de brandweer, zal maken dat deze verkaveling een aanzienlijke invloed zal hebben op de parkeergelegenheid op het openbaar domein; dat het advies van de dienst mobiliteit wordt bijgetreden;

        Overwegende dat er heel wat onvolkomenheden in het dossier werden vastgesteld (naamgeving die niet klopt, ontbreken van een legende,…);

        Juridisch kader

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals vastgesteld bij besluit van 15 mei 2009 van de Vlaamse Regering, houdende de coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening;

        Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 31 en de artikels 71 tot en met 77;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

        Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Financieel kader

        Overwegende dat deze beslissing geen rechtstreekse budgettaire weerslag zal hebben;

        Besluit

        Enig artikel:
        Het tracé en de rooilijn van de aan te leggen weg ter aansnijding en ontsluiting van het binnengebied achter de bebouwing in de Heetveldstraat wordt niet goedgekeurd. Deze weg is enerzijds voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het verkavelen van een terrein in de Heetveldstraat in 4 loten voor halfopen bebouwing en 2 loten voor gesloten bebouwing voor een terrein met kadastrale gegevens 12e Afdeling, Sectie A, nrs. 141C en 135S. Anderzijds is deze weg ook voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het wijzigen van de verkaveling met ref. 12/HE/02 waarbij een lot wordt verkleind en een deel voor de ontsluiting van het achterliggend binnengebied wordt voorzien, voor een terrein met kadastrale gegevens 12e Afdeling, Sectie A, nr. 121B.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkend reglement bebouwde kommen Geraardsbergen, Overboelare, Nederboelare, Goederdinge - gemeente- en gewestwegen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de grenzen van de bebouwde kommen Nederboelare, Overboelare, Geraardsbergen, Goeferdinge elkaar in bepaalde straten raken en dat de huidige opstelling van de verkeersborden waarbij de ene bebouwde kom eindigt en vervangen wordt door de daaropvolgende deelgemeente onduidelijk is voor de weggebruiker;

        Gelet op de richtlijnen van het Team Verkeersveiligheid van het Departement Openbare werken en Mobiliteit: de afbakening van een zone is één maatregel en de gemeente neemt deze op in één artikel van eenzelfde eenzelfde aanvullend verkeersreglement om de leesbaarheid voor de raadpleger van het reglement en de weggebruiker te optimaliseren; 

        Overwegende dat de nieuwe bebouwde kom zich uitstrekt over vier deelgemeenten zullen de verkeersborden F1b en F3b geplaatst worden zonder vermelding van naam van de deelgemeente;

        Gelet dat de grenzen van de bebouwde kommen behouden blijven met uitzondering van:

        • uitbreiding langsheen de Groteweg met oog op het installeren van de trajectcontrole langsheen de Groteweg te Overboelare van kilometerpunt 27,2 Kasteelstraat tot kilometerpunt 29,4 Donkerstraat,
        • uitbreiding langsheen de Astridlaan in functie van het bilateraal overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer ter bevordering van de verkeersveiligheid langsheen schoolroutes waarbij het Agentschap akkoord gaat met het uitbreiden van de bebouwde kom met oog op het inrichten van een fietszone Molendreef - Felicien Cauwelstraat - Reepstraat;

        Overwegende dat de ingrepen een gewestwegen en gemeentewegen betreffen,

        Juridisch kader

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

        Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer;

        Gelet op het gemeentelijk verkeersreglement vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 maart 2004;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van de reglementen met betrekking tot zonale bepalingen, herinrichting van straten, maatregelen in schoolomgevingen en aanpassingen van snelheidsregimes;

        Financieel kader

        Overwegende dat het verplaatsen van de borden voor het aanpassen van de bebouwde kom kan uitgevoerd worden door de technische dienst van het Lokaal Bestuur,

        Besluit

        Artikel 1:
        In de zone begrensd door:

        • Astridlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Molendreef
        • Molendreef, ter hoogte van het kruispunt met de Hazelaarstraat
        • N493 - Oudenaardsestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Hazelaarstraat
        • N493 - Oudenaardsestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Duitsenbroekstraat
        • Eersbekeweg ter hoogte van huisnummer 51
        • Elzenstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Lindestraat
        • Kastanjestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Zarlardingestraat
        • Duitsenbroekstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Hogeweg
        • Hogeweg, ter hoogte van het kruispunt met de Verbondenenstraat
        • N42 - Groteweg, ter hoogte van het kruispunt Groteweg
        • N42 - Groteweg, ter hoogte van het kruispunt Veldstraat
        • N42 - Groteweg, ter hoogte van het kruispunt Plankkouterstraat
        • N42 - Groteweg, ter hoogte van het kruispunt Ghoyse Marktweg
        • N42 - Groteweg, ter hoogte van het kruispunt Donkerstraat
        • Plankweg
        • Eekhoutweg
        • Kortelakestraat
        • Kleine Kloosterstraat
        • Gaverstraat ter hoogte van kruispunt Boelarebos
        • Gaverstraat, ter hoogte van huisnummer 124
        • Gaverstraat, ter hoogte van kruispunt N496 - Guilleminlaan
        • Hoge Buizemont, ter hoogte van het kruispunt Resteleustraat
        • Hoge Buizemont, ter hoogte van het kruispunt Voskensstraat
        • Schillebeeksevoetweg
        • Schillebeekstraat, ter hoogte van huisnummer 22
        • Doornweg
        • Baljuwstraat
        • Vierbunderweg
        • Halleweg
        • N495 - Edingseweg, ter hoogte van kruispunt Brandveld
        • N495 - Edingseweg, ter hoogte van kruispunt N496 - Guilleminlaan
        • N495 - Edingseweg, ter hoogte van kruispunt Driepikkel
        • N495 - Edingseweg, ter hoogte van kruispunt Meerminstraat
        • N495 - Zonnebloemstraat, ter hoogte van kruispunt Weverijstraat
        • N495 - Zonnebloemstraat, ter hoogte van kruispunt Gentsestraat
        wordt de bebouwde kom ingevoerd.  Deze verkeerssituatie wordt aangeduid door middel van de verkeersborden F1b en F3b.

        Artikel 2:
        De gebiedsdekkende reglementen betreffende het vaststellen van de bebouwde kommen Nederboelare, Overboelare, Geraardsbergen en Goeferdinge worden opgeheven op 1 september 2022.

        Artikel 3:
        Dit besluit wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Openbare Werken en Mobiliteit.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - gebiedsdekkend reglement inrichten fietszone Overboelare.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 waarin de strategische doelstelling fietsstad werd weerhouden;

        Overwegende dat we een gedragen en algemene visie op vlak van mobiliteit willen vastleggen waarbij iedereen de voordelen van een fietsvriendelijke stad kan ondervinden;

        Overwegende dat naar aanleiding van de opmaak van het fietsbeleidsplan enquêtes werden gevoerd waarbij inwoners, bezoekers en de dorpsraden 

        Overwegende dat vanaf Molen-te-Veel, via Hogeweg, Verbondenenstraat, Burgstraat, Pol Antheunisstraat:

        • een verbinding gecreëerd wordt tussen de deelgemeenten Zarlardinge, Goeferdinge, Overboelare en het centrum van Geraardsbergen
        • een verbinding gecreëerd wordt van de deelgemeenten naar de scholen langsheen deze route;

        Gelet op het plan ter verduidelijking van de te nemen maatregelen;

        Overwegende dat de voorgestelde ingrepen gemeentewegen betreffen;

        Juridisch kader

        Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;

        Gelet op de wegcode van 1 december 1975;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2004 houdende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement Geraardsbergen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:

        • zonale bepalingen
        • herinrichting van straten
        • maatregelen in schoolomgevingen
        • aanpassingen van het geldend snelheidsregime;
        Financieel kader

        Voor het inrichten van fietsveilige routes is budget voorzien AR60002100 BI020000 AC MOB 03 03. 

        De Vlaamse Overheid voorziet subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen, een subsidieaanvraag zal worden ingediend.

        Besluit

        Artikel 1:
        In de zone begrensd door:

        • Burgstraat, ter hoogte van de kruispunt met de N42 - Groteweg
        • Pol Antheunisstraat, ter hoogte van het kruispunt Rozenstraat
        • Kloosterstraat, ter hoogte van N42 - Groteweg
        • Kleine Kloosterstraat
        • Kruisveldekensstraat
        • Majoor Van Lierdelaan, ter hoogte van het kruispunt Majoor Van Lierdelaan.
        wordt een fietszone ingevoerd.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F111 en F113 met zonale geldigheid.

        Artikel 2:
        Dit reglement treedt in werking op 1 september 2022.

        Artikel 3:
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

      • Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer: Verbondenenstraat fietsstraat- gemeentewegen.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 waarin de strategische doelstelling fietsstad werd weerhouden;

        Overwegende dat we een gedragen en algemene visie op vlak van mobiliteit willen vastleggen waarbij iedereen de voordelen van een fietsvriendelijke stad kan ondervinden;

        Overwegende dat naar aanleiding van de opmaak van het fietsbeleidsplan enquêtes werden gevoerd waarbij inwoners, bezoekers en de dorpsraden 

        Overwegende dat vanaf Molen-te-Veel, via Hogeweg, Verbondenenstraat, Burgstraat, Pol Antheunisstraat:

        • een verbinding gecreëerd wordt tussen de deelgemeenten Zarlardinge, Goeferdinge, Overboelare en het centrum van Geraardsbergen
        • een verbinding gecreëerd wordt van de deelgemeenten naar de scholen langsheen deze route;

        Gelet op het plan ter verduidelijking van de te nemen maatregelen;

        Overwegende dat de voorgestelde ingrepen gemeentewegen betreffen;

        Juridisch kader

        Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;

        Gelet op de wegcode van 1 december 1975;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;

        Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

        Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2004 houdende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement Geraardsbergen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:

        • zonale bepalingen
        • herinrichting van straten
        • maatregelen in schoolomgevingen
        • aanpassingen van het geldend snelheidsregime;
        Financieel kader

        Voor het inrichten van fietsveilige routes is budget voorzien AR60002100 BI020000 AC MOB 03 03. 

        De Vlaamse Overheid voorziet subsidies aan gemeenten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen, een subsidieaanvraag zal worden ingediend.

        Besluit

        Artikel 1:
        De Verbondenenstraat wordt ingericht als fietsstraat.  Dit wordt gesignaleerd door middel van verkeersborden F111 ter hoogte van de kruispunten Hogeweg/Verbondenenstraat en Verbondenenstraat/N42-Astridlaan.

        Artikel 2:
        Dit reglement treedt in werking op 1 september 2022.

        Artikel 3:
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

      • Intrekken van het besluit van de gemeenteraad van 7 juni 2022 houdende het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkend reglement - bebouwde kom Waarbeke.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de initiële vraag van de gemeente Galmaarden van  23 juli 2020 om naar aanleiding van een zonale snelheidsbeperking van 50 km/h die door hen wordt ingevoerd, tot een gezamenlijk standpunt met het Lokaal Bestuur Geraardsbergen te komen over het snelheidsregime in de Hoogstraat/ Wallestraat, gegeven dat de gemeentegrens tussen Galmaarden en Geraardsbergen over het midden van de rijbaan loopt;

        Gelet op het initiële voorstel van de gemeente Galmaarden van  13 december 2021 om de bebouwde kom van de deelgemeente Waarbeke uit te breiden, om  zo de leesbaarheid voor de bestuurder te vergroten en te voorkomen dat bestuurders net voor het binnenkomen van het centrum van Waarbeke versnellen gezien 70 km/h daar toegelaten is:

        • de bebouwde kom Waarbeke uit te breiden tot het grondgebied Galmaarden en te  begrenzen door de Dorekensstraat 25
        • de bebouwde komt Waarbeke uit te breiden op het grondgebied Groot-Geraardsbergen en te begrenzen door de Wallestraat 89 (overzijde grondgebied Galmaarden, Hoogstraat 52-54);

        Gelet op het advies van het Team Verkeersveiligheid, opgenomen in de Infogids Aanvullende Reglementen - informatie lokale besturen, dat stelt dat door te werken met grensoverschrijdende aanvullende reglementen situaties vermeden kunnen worden waarin op het grondgebied van gemeente A aan de grens met gemeente B de zone beëindigd wordt, om vervolgens weer te beginnen onmiddellijk over de gemeentegrens op het grondgebied van gemeente B; dat dit overbodig en verwarrend is voor de weggebruiker;

        Gelet op de verduidelijkende schets;

        Overwegende dat deze maatregel een gemeentegrensoverschrijdende maatregel betreft die na overleg met de gemeente Galmaarden wordt ingevoerd;

        Gelet op de het besluit van de gemeenteraad van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 7 juni 2022, dat het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkend reglement - bebouwde kom Waarbeke goedkeurt; dat goedkeurt dat deze nieuwe verkeerssituatie vanaf 1 augustus 2022 in voege treedt;

        Gelet op de mail van de gemeente Galmaarden van 8 juni 2022, waarin men aangeeft dat het aanvullend reglement voor de zonering van de snelheid op het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Galmaarden werd verworpen;

        Gelet dat het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Galmaarden de mogelijkheden wenst te onderzoeken of het niet wenselijk is om onmiddellijk (bepaalde delen van) de bebouwde kom naar 30km/u te brengen;

        Overwegende dat de gemeente Galmaarden hiervoor het advies van AWV dient in te winnen;

        Overwegende dat deze wijziging een impact heeft op het in voege treden van het aanvullend verkeersreglement van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 7 juni 2022;

        Overwegende dat de nieuwe verkeerssituatie hierdoor niet vanaf 1 augustus 2022 in voege kan treden, zoals goedgekeurd in het besluit van de gemeenteraad van 7 juni 2022,  maar pas wanneer het zonaal snelheidsplan in Galmaarden volledig goedgekeurd is;

        Juridisch kader

        Gelet op artikel 41 van de Grondwet;

        Gelet op de wegverkeerswet van 16 maart 1968;

        Gelet op de wegcode van 1 december 1975;

        Gelet op de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988;

        Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008;

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het ministerieel besluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 9 juni 2015 houdende de aanpassing van de bebouwde kom in de deelgemeenten Nieuwenhove en Waarbeke;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23 mei 2017 houdende de delegatie van bevoegdheid voor het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering van reglementen met betrekking tot:

        • zonale bepalingen
        • herinrichting van straten
        • maatregelen in schoolomgevingen
        • aanpassingen van het geldend snelheidsregime;

        Gelet op het besluit van de gemeenteraad van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 7 juni 2022;

        Financieel kader

        Niet van toepassing;

        Besluit

        Artikel 1:
        Het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkend reglement - bebouwde kom Waarbeke, zoals goedgekeurd op de raad van 7 juni 2022 in te trekken.

        Artikel 2:
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de verkeersveiligheid en aan het gemeentebestuur Galmaarden.

    • Kennisgevingen

      • Kennisname van de bevindingen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur op de bij hen binnengekomen klacht betreffende de indiening van de kandidatuur "Kwartier van de toekomst Oost-Vlaanderen - Kandidatuur Geraardsbergen" en betreffende de steun en ondersteuning van SOLVA aan het Kwartier van de toekomst.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht betreffende de indiening van de kandidatuur "Kwartier van de toekomst Oost-Vlaanderen -Kandidatuur Geraardsbergen" door Guido De Padt, Veerle Alaert en Fernand Van Trimpont en betreffende de steun en ondersteuning van Solva aan het Kwartier van de toekomst, die op 19 april 2022 zeven verschillende keren bij het Agentschap Binnenlands Bestuur werd ingediend;

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 16 mei 2022;

        Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 15 juni 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;

        Overwegende dat de Gouverneur van oordeel is dat zij het niet nodig acht een toezichtmaatregel toe te passen;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 56, 331, 332  en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht van 19 april 2022 betreffende de indiening van de kandidatuur "Kwartier van de toekomst Oost-Vlaanderen -Kandidatuur Geraardsbergen" door Guido De Padt, Veerle Alaert en Fernand Van Trimpont en betreffende de steun en ondersteuning van Solva aan het Kwartier van de toekomst, die bij het Agentschap Binnenlands Bestuur zeven verschillende keren werd ingediend.

        De Gouverneur acht het niet nodig een toezicht maatregel toe te passen.

      • Kennisname van de bevindingen van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur op de bij hen binnengekomen klacht betreffende het uitblijven van een antwoord van het stadsbestuur inzake achtergelaten vuilnis.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de klacht van 13 april 2022 ingediend door de heer Guido Van Hooland betreffende het uitblijven van een antwoord van het stadsbestuur inzake achtergelaten vuilnis;

        Gelet op het gemotiveerd antwoord van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen van 30 mei 2022;

        Gelet op de brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 22 juni 2022 met hun bevindingen betreffende deze klacht;

        Overwegende dat de Gouverneur beslist heeft in dit dossier niet op te treden;

        Juridisch kader

        Gelet op artikels 56, 331, 332  en 333 van het decreet lokaal bestuur;

        Financieel kader

        Niet van toepassing,

        Besluit

        Enig artikel:
        Kennis te nemen van de bevindingen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 22 juni 2022 betreffende de klacht van 13 april 2022 betreffende het uitblijven van een antwoord van het stadsbestuur inzake achtergelaten vuilnis.

        De Gouverneur acht het niet nodig een toezicht maatregel toe te passen.

    • Verslaggeving

      • Goedkeuren van de notulen van de gemeenteraad van 7 juni 2022.

        Aanwezig: Rudy Frederic, Voorzitter gemeenteraad
        Guido De Padt, Burgemeester
        Fernand Van Trimpont, Véronique Fontaine, Ann Panis, Stephan De Prez, David Larmuseau, Schepenen
        Martine Duwyn, Bram De Geeter, Stephan Bourlau, Sarah De Backer, Emma Van der Maelen, Rurik Van Landuyt, Godelieve Dauw, Geert De Chou, Ilse Roggeman, Paul Deprez, Karla Bronselaer, Jef Van der Mynsbrugge, Johan Quintelier, Paul Pardon, Alexandra Remory, Patrick De Bodt, Jimmy Colman Villamayor, Hans De Gent, Sarah-Amilia Derijst, Saskia Monseur, Raadsleden
        Nathalie Marck, Algemeen Directeur waarnemend
        Verontschuldigd: Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Schepenen
        Herman D'Hondt, Reza Mohammadi, Raadsleden
        Veerle Alaert, Algemeen Directeur
        Besluit

        Enig artikel:
        De notulen van de gemeenteraad van 7 juni 2022 goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 05/07/2022 om 20:51.

Namens Gemeenteraad,

Nathalie Marck
Algemeen Directeur waarnemend

Rudy Frederic
Voorzitter gemeenteraad