Terug
Gepubliceerd op 24/07/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 15/07/2024 - 14:00

Vaststellen van een tijdelijk verkeersreglement en toestaan van een geluidsafwijking voor de organisatie van het evenement: Buurtfeest van de Vuilstraat op 14 augustus 2024 te Geraardsbergen.

Aanwezig: Ann Panis, Burgemeester
Fernand Van Trimpont, Kristin Vangeyte, Veerle Mertens, Rurik Van Landuyt, Jimmy Colman Villamayor, David Larmuseau, Schepenen
Veerle Alaert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Stephan De Prez, Schepen
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag via EagleBe met referentienummer 2091188 voor de organisatie van een geluidsafwijking voor de organisatie van het evenement: Buurtfeest van de Vuilstraat op 14 augustus 2024 te Geraardsbergen;

Overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw tijdelijk verkeersreglement vast te stellen om te voldoen aan de eisen van het verkeer;

Aanvraag afwijking geluidsnormen:

  • Datum aanvraag: 04 juni 2024
  • Aanvrager: Els Thibau
  • Activiteit: Muziekactiviteit op woensdag 14 augustus 2024 te Geraardsbergen, Vuilstraat 28, vuilstraatfeest.

De toelating is afhankelijk van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

  • het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden op woensdag 14 augustus 2024 tussen 17.00u en 01.00u
  • het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient;
  • alle muziekactiviteiten boven de 85 dB (A) dienen te worden afgesloten op donderdag 15 augustus 2024 om 01.00u; daarna dient het algemeen politiereglement gevolgd te worden.
  • de buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten en ontvangen een telefoonnummer van de verantwoordelijke waarop contact kan genomen worden bij mogelijke geluidsoverlast.

Wanneer bij controle of klacht blijkt dat er geluidshinder is voor de omwonenden, kunnen de politiediensten bijkomende beperkende maatregelen opleggen, zowel wat het maximaal geluidsniveau als wat de duur van de muziekactiviteit betreft. De organisator dient de opgelegde maatregelen onmiddellijk na te leven.

Gelet op de adviezen van de evenementencel:

  • Openbaar domein in nette en oorspronkelijke staat achterlaten

  • Buurtbewoners en handelaars van de Vuilstraat en Simoenstraat tijdig en afdoende inlichten mbt het evenement en de gewijzigde verkeersmaatregelen. Graag ontvangen wij een kopij van deze infobrief.
  • Alle verkeersborden (excl. parkeerverboden) dienen door organisatie opgezet en terug weggenomen te worden, dit volgens het uur opgenomen in collegebesluit.
  • Permanente vrije doorgang van min. 4 meter voor hulpdiensten e.a.
Juridisch kader

Gelet op artikel 130bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie op het wegverkeer (wegverkeerswet) en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (verkeersreglement);

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56;

Gelet op het retributiereglement privatieve inname openbaar domein 2020-2025 van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen;

Financieel kader

Overwegende dat er een financiële impact is voor de technische dienst van het Lokaal Bestuur Geraardsbergen voor het leveren en ophalen van de ontleende materialen als
ook voor het plaatsen van de signalisatie borden;

Overwegende dat het algemeen retributiereglement van kracht is,

Besluit

Artikel 1:
Een geluidsafwijking toe te staan aan Els Thibau op woensdag 14 augustus 2024 te Geraardsbergen, Vuilstraat 28, vuilstraatfeest mits naleving van onderstaande voorwaarden.

Artikel 2:
§1. Het maximum geluidsniveau voortgebracht door de muziek mag 95 dB (A) niet overschrijden.
§2. Het geluidsniveau dient gemeten te worden en zichtbaar te zijn voor de persoon die het volume bedient.
§3. De buren worden, ten laatste 2 kalenderdagen vooraf, schriftelijk op de hoogte gebracht van de muziekactiviteiten.
§4. Er moet onmiddellijk uitvoering worden gegeven aan de eventuele aanmaningen van de politie om het geluid te verminderen.

Artikel 3:
Een kopie van dit besluit over te maken aan de aanvrager en de politiediensten.

Artikel 4:
Een tijdelijk stilstaan- en parkeerverbod wordt ingesteld in de Vuilstraat van 14 augustus 2024, 14u00 tot en met 15 augustus 2024, 14u00 gesignaleerd door middel van voldoende verkeersborden E3 tussen huisnummer 22 en 28. 

Artikel 5:
Een tijdelijk verkeersverbod in te voeren in de Vuilstraat van 14 augustus 2024, 14u00 tot en met 15 augustus 2024, 14u00

Deze tijdelijke verkeerssituatie wordt als volgt gesignaleerd:

  • Nadar voorzien van voldoende verlichting over de gehele breedte van de weg, C3 en het meldingsbord ‘Straatfeest Vuilstraat’ ter hoogte van huisnummers 22 en 28.
  • Nadar voorzien van voldoende verlichting, C3 ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, F45 en het meldingsbord ‘Buurtfeest Vuilstraat onderbroken’ op het kruispunt Vuilstraat/Simoenstraat en Vuilstraat/Boskouter.
  • Nadar met voldoende verlichting en het meldingsbord ‘Straatfeest Vuilstraat via Vloerzegemstraat’ op het kruispunt Molendijk/Smeerebbestraat en Grijsdauwe/Vloerzegemstraat en Varingstraat/Vuilstraat.

Artikel 6:
Een omleiding aangeduid door het verkeersbord F41 ‘omleiding’ wordt ingelegd via Vuilstraat, Vloerzegemstraat, Molendijk en omgekeerd.

Artikel 7:
Permanente vrije doorgang van minimum 4 meter voor hulpdiensten.

Artikel 8:
De signalisatie wordt geleverd door de technische dienst en mag overeenkomstig de bepalingen van dit besluit geplaatst worden op de openbare weg.

Artikel 9:
De aanvrager moet de betrokken omwonenden minstens vier dagen voor de inname schriftelijk verwittigen. Deze kennisgeving dient minstens volgende gegevens te bevatten:

  • naam, adres en telefoonnummer van de houder van de vergunning,
  • datum, duur en precieze aanduiding op kaart van de inname van het openbaar domein,
  • schetsen van de eventueel gewijzigde verkeerssituatie.

De aanvrager moet een afschrift van deze kennisgeving inclusief een lijst van straten of huisnummers waar deze kennisgeving werd bezorgd minstens acht dagen voor de inname aan de stad bezorgen.

Artikel 10:
De aanvrager moet de voorwaarden van de evenementencel volgen. 

Artikel 11:
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Oudenaarde, de Korpschef van de lokale politiezone Geraardsbergen-Lierde, de vervoersmaatschappijen, de hulpdiensten, de technische diensten en de aanvrager worden overgemaakt.